In elk geval boven de 50, optimaal boven de 75. Onder de 30 is er een harde indicatie voor een stootkuur, tussen 30 en 50 kun je dat overwegen. De bovengrens is 250. Deze getallen kunnen trouwens per lab wel iets verschillen.. Als het goed is staan de normaalwaarden bij de uitslag vermeld.
Boven de 50 wordt idd niet als tekort gezien (maar je zou wel kunnen overwegen het bij te slikken, bv in de maanden met een r erin (sept-april))
Mijn waarde lag rond de 43 vorig jaar. Gezien ik geen tabletten kan slikken kreeg ik druppels maar per druppel zat er dan maar 200iu in, dus ik druppelde mij echt helemaal achterover. En dat ging dus ook snel op. Ik heb toen gewoon 3000iu op internet besteld van die capsules zodat ik niet persè gelijk alleen 10,000 hoefde in te nemen maar na een tijdje 9000 per dag naar 6000 naar 3000 kon afbouwen en daar zelf een beetje controle over had. En die prikte ik dan open en deed dat door mijn ontbijt. Mijn waarde is nu 138 na 8 maanden. Ik had wel dagen en weken waar ik het niet in huis had, vooral in het begin omdat de druppels snel opgingen. Veel mensen doen liever dagelijks dan 1x per week 50,000 ofzo. Wat voor symptomen heb je dat ze daar nu pas achter komen met zo een lage waarde? Ik ging met 43 al helemaal stuk van de pijn in mijn rug en voeten!
De waarde hoort boven de 80 te liggen, idealiter boven de 100!!!!! tegenwoordig. Heel veel huisartsen onderschatten nog steeds de juiste waarde en suppletie tegenwoordig, te gek voor woorden aangezien een vitamine d tekort echt wel ernstig is. Op de vorige pagina zag ik zelfs dat in een praktijk 800iu als onderhoudsdosis wordt voorgeschreven en dat is echt véél te laag. In ons land waar je maar minimale tijd goede zonnekracht hebt, maakt je lichaam het simpelweg veel te weinig zelf aan. Daarbij komt dat als de zon wel volop schijnt met sterke zonnekracht (minimaal 3),smeren we ons allemaal zorgvuldig in de factor en dit blokkeert ook de D opname. Dat beetje uit je eten zet ook geen zoden aan de dijk. Een onderhoudsdosis van minimaal 2000ui per dag is minimaal nodig om op waarde te blijven... Daarnaast is het belangrijk om ook een goed opneembare magnesium (magnesium citraat is prima) te gaan gebruiken. D en magnesium hebben elkaar nodig om in het lichaam opgenomen te worden en hun werk te kunnen doen. Zo wordt vitamine D met behulp van magnesium in de darmen omgezet in de actieve D3 vorm. Gebruik je maar 1 van beiden, put je de ander uit (wijs geworden uit eigen ervaring). Magnesium zat vroeger rijk in onze voeding, maar door het verarmen van de landbouwgronden en gebruik van kunstmest ed is dat tegenwoordig helaas niet meer zo en komen ook hiervan heel vaak tekorten voor. Dus echt bij gaan slikken, anders krijg je nieuwe andere klachten. Daarnaast is het voor je lichaam dus ook beter om je D op te schroeven !!
Wat zijn dan de juiste pillen om te gaan slikken? Bij de drogist zie je door de bomen het bos niet meer.
Ik slikte op eigen initiatief 5000 iu van Solgar. Mijn waarde was 23 en werd naar huis gestuurd met ga maar naar de drogist en haal 800 iu pillen. Daarmee was het bij mij snel weer op pijl. Slik nu in de wintermaanden 1000 iu per dag en neem daarbij idd magnesium pillen. Alles van Solgar.
Ik bestel ze online bij body-supplies van het merk NOW. Goede magnesium zonder toevoegingen. Ik bestel pillen van 200mg en slik er dagelijks 1 (soms 2 als mijn lichaam dat aangeeft) ,naast in de winter 3000iu en in de zomer 2000iu viramine D. Ook D van NOW overigens. Hulpstof van de vit. D van dit merk is extra vierge olijfolie en dat is weer belangrijk voor goede opname.
Tja goede vraag, eigenlijk dachten ze aan een burn out. Op zich ook niet gek met drie kinderen onder de vier, een bijna fulltimebaan, een verhuizing vorig jaar naar een tijdelijk huis en nog een verhuizing komend najaar naar nieuwbouw waar we superdruk mee zijn. Ook wel last van stemmingswisselingen/heel zwart wit denken maar ik dacht zal wel postzwangerschap en stress/drukte zijn. Daarnaast ben ik nog steeds na mn zwangerschappen niet op mn oude gewicht gekomen, gaat echt zo moeizaam en moet toch echt wel 20 vanaf, dus dacht bv dat de enorme spierpijn in mn voeten daar van kwam. Totdat ik zo vaak ziek werd afgelopen maanden dat ik er gek van werd. Bijna drie weken griep, buikgriep en chronische verkoudheid/holteontstekingen. Ik dacht er moet nu iets gebeuren dus op advies van huisarts gestopt met werken, voor de zekerheid toch bloedonderzoek en toen kwam dit er uit.. Dankjulliewel voor alle info en tips, ik ga vanmiddag even langs de assistente om wat meer info te vragen.
Heb pillen van 800ie gekregen, 1 per dag Nog extra gevraagd aan assistente of ik geen stootkuur moet maar zij zegt dat 1 pil per dag of een ampul per week niet uitmaakt en dat ze deze waarde vaak zien en dit standaard is. Tja wat moet ik nu? Ik heb er geen verstand van maar als ik tel dan is 7x800 natuurlijk iets anders dan 50000 per week wat ik hierboven voorbij zag komen.. maarja ze reageerde al lichtelijk geirriteerd dat er weer een patient stond die het (van internet) weer beter denkt te weten..
Mijn waarde was 48 en dit wilden ze in eerste instantie ook aanvullen met 800iu. Zet echt geen zoden aan de dijk..
12 is de ondergrens dacht ik, het is gewoon schadelijk om je geen stootkuur te geven. Kan je eventueel bij andere huisarts terecht?
Nee niet echt.. het is wel een praktijk met meerdere artsen dus ik kan wel morgen naar het telefonisch spreekuur bellen en hopen dat ik een andere krijg.. en dan vragen maar ik vind het wel lastig omdat mijn enige argument is ‘internet zegt wat anders’, snap wel dat artsen hier ook niet zo blij van worden.
In dat geval zou ik zelf 4000iu per dag gaan slikken. Gaat lang niet zo snel als met de ampullen, maar zet meer zoden aan de dijk dan 800iu. En dan na 3 maanden weer laten prikken om te controleren of de boel stijgt. Daarnaast magnesium, deze zet de d dus om in de actieve vorm, zodat je ook echt een daadwerkelijke nuttige verhoging hebt en niet alleen een bloedbeeld verhoging..
Het is of dat ik mezelf hoor praten! Ik heb een 100000 ampul gehad en slik nu iedere dag 20 bij ... ik word iedere 3 maanden er op geprikt vanwege andere controle. Sinds ik die ampul heb gehad voel ik me een totaal ander mens!
Heel herkenbaar! Mijn voeten deden ook vreselijk pijn, pijn in mijn benen vanuit onderrug dat ik niet eens fatsoenlijk kon liggen in bed van de pijn. En ik heb ook een holte ontsteking gehad! Ik kan gelukkig al wat langer op mijn voeten staan en ik heb ook geen last meer van mijn onderrug, ook de moeheid is weg maar nu er b12 uitkwam verklaarde dat waarom ik mij nog steeds zo zwak voelde. Hopelijk is het alleen je vitamine D en wanneer die op pijl is dat je weer opgeknapt bent. 3 jonge kids en full-time werken klinkt ook enorm zwaar. Ben lief voor je zelf en probeer tijd voor jezelf te vinden.
Ja nuje het zegt, ik heb ook een periode gehad dat ik elke nacht wakker werd van de pijn en kramp in mn rug. Dat is gelukkigwel weer een paar weken geleden. Bizar eigenlijk hoeveel je maar voor lief neemt onder t mom van ach gaat wel weer over. Ik probeerde ook het hardlopen weer op te pakken maar mn voeten deden zo’n zeer en ik maar mezelf de schuld geven met die extra kilo’s die er dan omdat je niks doet ook niet afgaan. Echt een nare vicieuze circel. Dankjulliewel voor alle tips!