Vitamine D vraag

Discussie in 'Voeding' gestart door Druif78, 11 sep 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Ik zit al een tijdje te klooien met de flesvoeding. Mn zoontje eet verrekte goed, alles wat we proberen eet ie op en hij hoeft nergens aan te wennen. Hardstikke fijn en leuk voor ons ook!
    Nu is het zo dat ik de flessen in korte tijd drastisch heb moeten afbouwen omdat mn zoontje zoveel binnenkrijgt dat hij zn halve flesje terug geeft.
    Op het CB heeft de kinderarts mij verteld dat ik de flesvoeding mag afbouwen naar kunnen MAAR dat wanneer ik onder de 500cc kom dat ik dan vocht moet bijgeven en ook vitamine D druppels.
    Deze heb ik dus maar gekocht omdat ik gisteren maar op 440cc kwam en vandaag ook zoiets.
    Ik word alleen niet wijs van de gebruiksaanwijzing.
    Ik heb de druppels van Dagravit van 0-4 jaar.

Allereerst:
    - Ik stond ook met die van de etos eigen merk in mn handen (helft goedkoper) maar die was vanaf 1 jaar terwijl er wel minder vit d in zit? (90% ADH tegenover 200% van dagravit). Waarom mag ik die Etos dan niet geven? Vlgs de winkeljuffrouw was dat vanwege eventuele "hulpstoffen"die niet geschikt zouden zijn voor onder de 1 jaar. Is dit geen verkoop praatje??

- Hoeveel druppels moet ik nu geven? De gebruiksaanwijzing zegt: 5 druppels = 200% van de Algemene Dagelijkse Hoeveelheid, maar 100% is toch genoeg? Of moet je juist extra geven?

- Zijn de hoeveelheid druppels die je geeft nog afhankelijk van of je ietwat onder de 500cc zuivel komt te zitten zoals hier, of ruim eronder? Sommige CB's geven het advies van vitamine D mee vanaf 300cc lees ik hier?

- En kan het kwaad als je s morgens de druppels hebt gegeven en dan toch blijkt dat ie boven de 500cc uitkomt per dag?

vast bedankt!

2. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    niemand??

3. JinxieWeasel

JinxieWeasel Actief lid

16 okt 2008
    414
    0
    0
    Ik kan je denk ik niet zo heel erg helpen. Ik geef 10 druppels per dag. (het is verhoogd volgens cb, maar vraag me niet waarom).
    Ik geef naast het vaste eten, nog bv. En ik had begrepen dat dit tot ongeveer 4 jaar moet.
    Ik maak me er niet al te druk om. Soms vergeet ik het ook wel. Ze krijgt zowiezo wel genoeg vitaminen binnen. Alles wat te veel is, piest ze wel weer uit;)
    Oja, mijn meisje is wel 13 maanden oud, dus dat verschilt wel met jou.

4. Popkoorn

Popkoorn Niet meer actief

mijn zoontje gaat opeens over naar 1 fles van 200 cc (avond fles) ( sochtends wel 200 cc melk met fijne granen uit een bord)
    dus wel 400 cc

hij komt dus eigenlijk 100 cc tekort..!! het cb hier over gebeld wat we moeten doen... vit.D geven.. tussen de 250 en 500 cc moet je 5 druppels geven, kom je onder de 250 moet je 10 druppels geven.

en het kan geen kwaad als je een keer en druppels geven en hij zit op 500 cc.

5. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Ok! duidelijk! ik zat gisteren op 400cc en heb toen 3 druppels gegeven (vlgs dagravit ca 100% van de ADH/ advies was 5 druppels=200%), maar kan dus gewoon 5 druppels geven?

Wel merk gebruiken jullie??

6. Popkoorn

ik gebruik dagravit ofzoiets,
    maar je mag indd gewoon 5 druppels geven,

de ene keer zit ons ventje op 500 cc en de andere keer op 400 maar ik geef gewoon steeds 5 druppels elke ochtend, ik weet van te voren niet hoeveel hij zometeen binnen krijgt en het kan geen kwaad die extra vitaminen dus volgens cb kon ik gewoon 5 druppel doen zonder gevolgen als hij op 500 cc zit

7. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Ok, fijn, precies dezelfde situatie als hier dus. Als een "overdosis" (haha) verder geen kwaad kan dan ga ik het ook gewoon smorgens geven en dan 5 druppels. Bedankt!

Zijn er ook mensen hier die goedkopere druppels (bijv van de etos) geven terwijl hun baby nog geen 1 is geweest? Scheelt zo onderhand de helft van de prijs maar er staat op dat het vanaf 1 jaar is, hoewel er wel een minder hoge concentratie vitamine D in zit?

8. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Het is zo dat je kindje, volgens de huidige en nieuwe richtlijnen, 10 microgram vit D moet krijgen. Dit was tot voor kort 5mcg, dus het kan zijn dat dat nog op de verpakking staat van de druppels die je hebt. (ik heb vit d tabletjes voor Jelle en daar staat ook 5 mcg op)

Ik weet nog dat bij Jelle toen het advies was om bij minder dan 300cc kunstvoeding, vit d bij te gaan geven. Maar dat zal nu anders zijn omdat ook de richtlijn anders is geworden en er dus "te weinig" vit d in 300cc zit.

Je kunt even kijken op het pak kv hoeveel er in 100 ml zit. Dan kijk je hoeveel hij drinkt en het tekort vul je aan met de druppels.

9. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Dat is een goede tip! thanks! Ik hou wel 10mcg aan. Dit verklaart misschien ook de verschillende adviezen van 300cc FV en 500cc FV etc. Gewoon 10 mcg aanhouden en dan zit je goed!

10. Sisa

Sisa VIP lid

13 jun 2008
    5.552
    1
    0
    Kom net bij CB vandaan en ik moet ook vit D gaan geven, 10mcg per dag. Lees net dat je die reactie al hebt gehad en die klopt dus!

11. Popkoorn

waarom zegt mijn cb dan nog 5 ..?? nu ben ik even confused :p moet ik nu 5 of 10 geven ?

12. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Op mijn doosje Dagravit druppels staat: dagdosering: 5 druppels= 10mcg=200% ADH.

5 Mcg is dus 100% en zou ook voldoende moeten zijn lijkt mij? Misschien daarom dat advies?

13. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    @Mejojo: Misschien is jouw CB nog niet helemaal up to date over de nieuwe richtlijn? Ik was er 2 weken geleden en toen werd er gezegd dat het nu 10mcg is. Ik wist het al van internet, ik zal eens kijken of ik een linkje kan vinden. Gevonden: Nieuwe richtlijnen vitamine D | Nieuws | Centrum Integrale Geneeskunde Amsterdam; praktijk voor acupunctuur, homeopathie, osteopathie en diverse andere alternatieve geneeswijzen.

@Druif78: Vroeger (lees een jaar geleden) was het zo dat idd 5 mcg aanbevlen was. Nu is dat dus 10 mcg, dus kun je gewoon 5 druppels geven. Overigens staat op het doosje van Davitamon dat 5mcg 33% van de adh is? Dat is dan ook raar?

14. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Dat is idd heel raar?
    Ook raar is het dat in het produkt van de Etos veel minder concentratie vitamine d zit? Neem aan dat je daarvan niet 20 druppels moet geven bijvoorbeeld? Als je daar dus ook 10 druppels van geeft zou je veel minder vitamine d geven?

Nou ja: om het makkelijk te maken zou ik dus gewoon 10 mcg aanhouden. In mijn dagravit geval is dat dus 5 druppels.

15. Popkoorn

nou heb toch even met het cb gebeld hoor hoe het zat,
    ze hebben het uitgezocht en het is indd zoals jullie het zeggen ;)

thnxx

(ze zeiden er wel bij dat het vanaf volgend jaar pas echt "ingevoerd" gaat worden. en op de verpakkingen komt te staan.)

16. Chantico

Chantico Niet meer actief

Een keertje teveel druppels geven is vast niet erg, maar een structurele 'overdosis' is wel echt ongezond hoor! Een tekort aan vitamine D kan de engelse ziekte opleveren, een teveel (dat uitsluitend kan ontstaan door overmatig supplementgebruik) leidt tot kalkafzettingen in o.a. spieren, longen en nieren en is buitengewoon schadelijk (zo staat het in het boek 'Je peuter' p.17) Dit even ter aanvulling.

Maar zoals ik al zei: een keer teveel druppels geven is vast niet erg. Als je de druppels 's ochtends wilt geven, kun je misschien geven op basis van hoeveel melk je kindje de vorige dag heeft gedronken, dus net zoals wanneer je het 's avonds geeft op basis van de melkinname van de afgelopen 24 uur.

Ik hou me nu aan de nieuwe richtlijn van 10 druppels per dag. Toen ik nog deels flesvoeding gaf, gaf ik voor elke 100 cc flesvoeding die ze op had 2 druppels minder (dus met 500 cc flesvoeding hoefde ik geen druppels meer te geven). We hebben Davitamon met anijssmaak, smullen!

17. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Goed dat je dit hebt opgezocht over dat teveel! Lijkt me inderdaad niet gezond...
    Mijn arts van het CB had het ook over een rekensommetje van 100cc minder dan 500 dan ... druppels... maar goed, blijkbaar zit niet in elke druppel evenveel vitamine d concentratie... Lastig rekenen dan. Ik hou gewoon die 10 mcg aan en mocht ie wel een keer boven de 500 uitkomen (zuivel zoals yoghurt reken je ook mee.. toch?) dan geef ik een dag niet.

18. kahrin

kahrin Fanatiek lid

8 sep 2008
    1.020
    0
    0
    ma 07 sep 2009, 12:23 Voorlichting over vitamine D peuters schiet tekort

BILTHOVEN - Ouders van peuters krijgen onvoldoende informatie over het belang van vitamine D.

Vitamine D is belangrijk voor sterke botten en tanden. Kinderen tussen de een en drie jaar krijgen hiervan via zonlicht en voeding onvoldoende binnen. Daarom moeten zij op een andere manier extra vitamine D nemen.
    Het is belangrijk dat dit bij een grote groep bekend wordt, benadrukte maandag het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM). Het RIVM liet TNO de knelpunten in het gebruik van vitamine D-tabletten en -druppels onderzoeken. Voorlichtingsmateriaal is te onduidelijk, ingewikkeld en tijdrovend. Hierdoor weten ouders van dit onderwerp te weinig af. Het RIVM pleit voor een landelijke campagne, beter voorlichtingsmateriaal en het vergroten van de kennis van ouders. Vooral ouders van niet-westerse afkomst zijn onvoldoende op de hoogte van de noodzaak van vitamine D.

Alle kinderen van nul tot vier jaar zouden volgens TNO 10 microgram per dag moeten krijgen, met uitzondering van kinderen die flesvoeding krijgen. Het RIVM neemt dit advies over.

De Gezondheidsraad wees vorig jaar ook op de noodzaak van vitamine D voor bepaalde groepen mensen zoals ouderen, mensen met een donkere huid en mensen die weinig buiten komen of vrouwen die een sluier dragen. De overheid zou moeten overwegen om de vitamine toe te voegen aan bijvoorbeeld melkproducten en olie.

19. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Ben het eens met het feit dat we hier verdomde weinig info over krijgen. Ik moet alles zelf uitzoeken en navragenbij het CB, zelf zeggen ze hier uit hunzelf niks over!
    Jammer dat niet in dit artikel staat beschreven hoeveel flesvoeding een kind moet hebben. Er staat in dat kinderen die Fv krijgen geen vit D zouden hoeven te hebben maar dat geldt dus alleen als ze meer dan 500cc binnen krijgen!!

20. kahrin

kahrin Fanatiek lid

8 sep 2008
    1.020
    0
    0
    Mijn CB heeft ook gezegd, als je kleine minder dan 500 ml flesvoeding per dag krijgt, geef dan 10 mcg Vitamine D.

Deel Deze Pagina