Hoi moeders, geven jullie de kids ook vitamine D tabletjes?? Op het consultatiebureau zeggen ze dat het echt moet, maar ik vergeet het zo vaak! En als ik mijn zoontje vitamine-tabletten geef, moet hij dan ook nog vit. D als extra??
Ik zou die andere vitamine tabletten niet geven - als je zoontje normaal eet heeft hij die echt niet nodig. Vitamine D is nodig voor botten en tanden. Als je zoontje veel buiten komt (ik dacht 2 uur per dag, minimaal), hoef je niet per se bij te geven (er MOET namelijk niet zo veel), maar in de winter kom je het al snel tekort. In de praktijk blijkt dat de meeste kinderen niet aan de minimale buitentijd komen, vandaar het advies om vit. D te geven. Maar je hebt het over tabletjes - hoe oud is je zoontje? Ik weet niet tot hoe lang het advies gaat; ik dacht 3 jaar of zo. Ik geef zelf nog steeds druppels, vind ik prettiger bij mijn 1,5 jaar oude jochie.
Als ie inderdaad goed en gewoon eet zou ik niet ook nog eens gewone vit. geven. Dan is vit D genoeg. Ik geef ook vit. druppels. Alleen geef ik vit. AD. Daar kwam mijn oma mee. Het cb had het niet eens tegen ons gezegd. Mijn oma vroeg of ik dat gaf. Ik wist eerst niet eens dat dat al zo belangrijk was.
vitamine A moeten ze toch juist niet te veel krijgen? AD lijkt me dan minder geschikt. ik weet het niet zeker hoor, maar check het anders even op www.voedingscentrum.nl of bij je eigen CB?
Onlangs heeft er een bericht in de krant gestaan waarin je kunt lezen dat vitamine D vaak onderschat wordt. Het onderzoek wat de krant aanhaalde, geeft aan dat er te weinig vit D aan jonge kinderen wordt gegeven en pleite dus voor extra vit D. Dat artikel staat ook hier op het forum bij 'nieuws'. Ik zelf geef elke avond 5 van die Davitamon druppeltjes voor het eten.
Volgens mijn oma hebben ze vit. A nodig in de herfst-winterdagen omdat ze dan minder zonlicht krijgt. Dat heeft zij en mijn moeder ook gegeven aan de kids. Geef bij zijn middag fles 5 druppels.
@thalitatje: geef je borst- of flesvoeding? want bij flesvoeding hoef je geen vitamines bij te geven hoor.
Ik geef flesvoeding. Ik moet morgen toch voor zijn 2de prikjes bij het cb zijn dan vraag ik anders wel meteen. Vroeger waren de regels sowieso anders dan nu.
klopt. ik heb t ook gehoord. en geef elke ochtend 2 pillen voit. d, heb bij apotheek gevraagd want twijfelde met ad maar a hoefde niet dus succes. en mij werd verteld dat pillen beter waren en eten ze op als snoepjes