Hoe hebben jullie de zindelijkheidstraining aangepakt?

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by Arti13, Jun 11, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Arti13

Arti13 Niet meer actief

Omdat evy al een tijdje af en toe aangeeft op het potje of de wc te willen, zijn we vandaag actief begonnen met zindelijkheidstraining. Of hoe je dat dan ook noemt. We hebben geen luier om gedaan, elk half uur op het potje en met hartstikke goed resultaat : wel 20 plasjes op het potje en maar 2 echte ongelukjes. We zijn hartstikke trots natuurlijk en zij ook :).

Maar hoe hebben jullie dit aangepakt?

Hoe lang en hoe vaak zette jullie je kindje op de wc of het potje?
    Heb je dit lang moeten doen voordat je kindje elk plasje zelf aangaf?
    Werd je kindje snel vies van het gevoel van een ongelukje?
    Ging poepen ook meteen goed?
    Wanneer ging je luierloos de deur uit?
    Zijn er nog tips en trucs?
    Hoe ging het kdv hier mee om?

We gaan natuurlijk morgen weer actief verder :)

2. missmamsie

missmamsie Fanatiek lid

Aug 18, 2009
    1,486
    0
    36
    kinderopvang
    aan de kust
    Wij hebben ons zoontje van toen twee bij iedere luierverwisseling op het potje gezet en dit spelenderwjs opgebouwd, op een gegeven moment kon hij het thuis en bij opa&oma heel goed aangevn, maar had hij op het kdv steeds ongelukjes. Later kreeg hij thuis ook steeds ongelukjes, dus hebben we het een paar maanden niet meer gedaan (even rust in zijn hoofdje). Hij was toen 2,5 en nog voor zijn derde verjaardag hebben we mbv 'stickerbeloonsysteem' bereikt dat hij er voor wilde gaan en was hij nog voor zijn derde verjaardag binnen een week of drie dag en nacht zindelijk. Poepen ging meteen goed, afgezien van een paar ongelukjes die je in het begin toch vaak nog wel ziet gebeuren. Na die drie weken ging ik ook luierloos de deur uit, maar altijd wel met reservekleding. Ik heb voor het poepen toen heel veel goedkope onderbroekjes gekocht, zodat ik die meteen na het ongelukje kon weggooien. Ik heb wel gemerkt dat het kdv er ook in mee moet willen werken, want anders gaat het daar mis en dan thuis uiteindelijk ook, althans bij ons...

Succes!

3. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

Dec 26, 2007
    4,849
    0
    0
    Hoi hoi,

Wij zijn er een maand geleden mee begonnen. Meteen geen luiers meer om, ook niet bij zijn middagslaapje (wel 's nachts nog) Eerste 2 weken moesten we hem constant helpen herinneren dat hij op het potje moest zitten, dat ging niet altijd van harte. Elk 3 kwartier moest hij op het potje. Als hij een ongelukje kreeg (meestal met spelen), schrok hij er erg van en wilde direct verschoond worden. De eerst twee weken ging ophouden van zijn plas dus ook iets moeilijk. De laatste 2 weken gaat het vanzelf. Hij gaat nog steeds niet van harte op het potje of de wc, maar heeft ook geen ongelukjes meer omdat hij het goed kan ophouden. Poepen was de eerste 2 weken ook eng en neigde hij het toch in zijn broek te doen. Gelukkig waren we er elke keer op tijd bij en zetten we op het potje.
    's Nachts heeft hij nog wel een luierbroekje om. Durf het eigenlijk nog niet aan om het weg te laten. Hij is wel 's ochtends steeds vaker droog, dus ik denk dat we binnenkort ook geen luiers 's nachts meer nodig hebben.
    Ons kdv gaat er heel erg goed mee om. Hij heeft er nog geen enkele keer ongelukje gehad, terwijl je zou verwachten dat er meer zou gebeuren aangezien ze meer afgeleid zijn. Maar dat gaat heel erg goed, ze zitten er echt bovenop.
    Het is een heel intensief traject, is mijn ervaring. Als te veel ongelukjes achter elkaar had, dan neigde ik weer naar een luier, maar dat moet je eigenlijk niet doen. Het kost veel tijd (in ons geval), maar nu een maand later is hij overdag helemaal zindelijk en geeft hij het altijd zelf aan.
    Succes!

4. Arti13

Arti13 Niet meer actief

Thx dames!

Kiwi, blijf je nu ook nog heel actief om de zoveel tijd je zoontje op het potje of de wc zetten, of in ieder geval vragen aan hem? Of doet hij dat zelf?

Hier de ongelukjes idd ook met spelen.

5. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

Dec 26, 2007
    4,849
    0
    0
    Nee, het is bijna niet meer nodig. Alleen als hij aan het spelen is met de buurkindjes, help ik hem wel even herinneren. Maar verder doet hij het uit zichzelf.

6. Lola1982

Lola1982 VIP lid

Jul 16, 2007
    18,000
    1,841
    113
    Mijn dochter gaf zelf aan geen luier meer om te willen en haar zindelijkheid was een feit.
    In het begin (lees de eerste 2 weken) vroeg ik nog regelmatig of ze moest plassen, maar ze gaf het al snel zelf goed aan.
    Na een paar weken ook zonder luier naar buiten, want ik merkte dat dit verwarrend voor haar was. Als ze buiten een luier om had, vergrootte dat de kans op ongelukjes in huis.
    Op het kdv pakte ze het ook meteen door en daar ging het ook meteen prima. Poepen gaat ook meteen prima.
    S´nachts nog wel een luier en zodra ze wakker wordt gilt ze het uit want die luier moet af! hihi!

Succes!

7. mamavanjill

mamavanjill Bekend lid

Oct 8, 2009
    641
    0
    0
    ik ga er ook aan beginnen. ze heeft dit weekend al een paar keer goeie grote plassen op het potje gedaan en laatst met het mooie weer in haar blote billen naar buiten en toen maar 1 ongelukje gehad. Poepen vind ze nog eng en wilt ze absoluut niet op het potje doen (ze heeft dit 1 keer gedaan en was d'r toen wezenloos geschrokken van dat poepje in haar potje..)
    ik ga vanavond zo'n plas/poepjes kalender maken waar ze elke keer een stickertje op mag plakken en komt ze nou op een plaatje met een sterretje dan mag ze een kadootje uit een grabbelton pakken (kleinigheidjes ;) snoepje, grote sticker, stuiterbal etc.) ik laat haar thuis gewoon in haar blote billen lopen of met een onderbroekje aan. maar hoe ik het naar buiten aan ga pakken ? dat zal nog wel een luier worden en gewoon regelmatig haar op een wc zetten.

8. augustus

augustus Niet meer actief

De aventkalender met chocolaatjes deed hier wonderen.
    Potje in de woonkamer, Rosalie alleen een rokje + onderbroek aan gedaan en als ze een plas deed kreeg ze een chocolaatje. Binnen een paar dagen was het gepiept.

9. susanne85

susanne85 VIP lid

Aug 13, 2007
    9,830
    884
    113
    Noord Holland
    hier is de oudste( volgende maand 3) sinds een maand zindelijk. omdat ik met wat vragen zat had ik een topic geopend. daar kreeg ik als tip..... ook als je weg gaat luier uit laten;) dus eerste de kleine tripjes( supermarkt, eendjes voeren enz) en schone kleding mee voor t geval dat. ondertussen heeft ze helemaal geen luier meer om en ook niet in de nacht of bij grote uitstapjes. wat wij wel deden was vlak voor t weggaan een plasje doen en voor t slapen gaan ook. ook maken we haar wakker als wij naar bed gaan om een plasje te doen maar ondertussen doet ze t helemaal uit eigen beweging in de nacht op t potje die in haar kamertje staat:D dus in de ochend vinden we vaak een plasje in t potje met een doekje erbij en heeft ze ons niet eens wakker gemaakt.

ik merkte wel dat ik vertrouwen in haar moest krijgen en ondertussen vertrouw ik helemaal erin. ;) en natuurlijk niet boos worden als er een ongelukje gebeurd

10. Arti13

Arti13 Niet meer actief

Wow, dat klinkt allemaal heel goed.
    Wij merken dat evy he zelf nog heel slecht aangeeft.
    Dus ze laat het gewoon lopen en dan voelt ze zich wel vies en dan gaat ze een beetje huilen. We denken dat het toch een beetje vroeg is om alleen een onderbroekje te doen. Dus we hebben luierbroekjes en zetten haar gedurende de dag op het potje.
    Omdat het initiatief van ons uit komt en helemaal niet van haar, lijkt het niet zo goed te gaan.
    Doen we er goed aan om nog even te wachten?

11. futuremama

futuremama Fanatiek lid

Oct 10, 2008
    2,507
    0
    0
    pedagogisch medewerker
    lekkerkerk
    Hey hey,

ik zou het idd even laten rusten. Mila gaf ook ineens 2 weken geleden aan dat ze zonder luier wilde en is toen zelfs een paar dagen droog geweest! Maar ze ging na een paar dagen ds overal plassen en poepen en nu doen we dus een luier om maar Mila geeft nu wel zelf aan wanneer ze naar de wc wil en dan mag ze ook! Maar ik denk dat de rust haar wel goed heeft gedaan! Succes nog verder en ik denk dat wij er als ouders zijnde ook wel vlot bij zijn! Maar ja als het lukt is het natuurlijk geweldig!

12. Snoopy1983

Snoopy1983 VIP lid

Feb 11, 2008
    9,543
    4,729
    113
    Female
    Ik denk het wel, hier ging het de afgelopen dagen ook erg goed vooral met het mooie weer. In het badje en het potje ernaast maar ook binnen. Maar nu heeft ze een periode dat ze er geen zin in lijkt te hebben en ik laat haar maar, zodra ze het aangeeft mag ze op het potje of de wc.

Share This Page