2 weken terug is onze kleine meid geopereerd. Nu eet en drinkt ze sindsdien erg slecht. Ik ben nu eens aan het bijhouden wat ze eet en naar mijn idee is het veel te weinig. 6.30 half broodje met appelstroop en fles 120/5 waarvan ze 50 op heeft 9.30 1 banaan en een fles 90/3 waarvan 40cc op 11.30 broodje appelstroop (maar daar heeft ze geen hap van op) en thhe, maar dat wilde ze ook niet 13.00 fles 120/5 aangeboden 70 cc op 16.00 fles 120/5 aangeboden 80cc op+ soepstengeltje 17.30 1 aardappel, half bietje en 150 ml griekse yoghurt 19.00 fles 120/5 aangeboden 50cc op. Ze krijgt nog vaak een fles aangeboden, maar ik heb de indruk dat ze dat niet zo erg wil, maar iets anders drinken wil ze ook niet. Ik heb thee geprobeerd, roosvicee, diksap en troebele appelsap (sus pure sap), maar ook dat hoeft ze niet. Ja de yoki van haar broertje die wil ze nog wel, maar ook een paar slokken en dat wil ikhaar niet aanwennen. Wat kan ik eventueel veranderen of heeft u tips, want ze krijgt naar mijn idee te weinig binnen op het moment. Pap 's morgens wil ze trouwens niet, hebben we al geprobeerd en vandaar een broodje. O ja ze is nu 9,5 maand, weegt 7300 gram en is 72 cm, door de operatie is ze een heel klein beetje afgevallen (100 gram, 11 dagen na de operatie gewogen).
Beste Oxbow, Ik heb even naar je schema gekeken en je kindje krijgt op dit moment te weing opvolgmelk en vocht binnen. Of je dochtertje voldoende vocht binnenkrijgt zou je ook kunnen controleren door te kijken of ze wel minimaal 3 volle palsluiers op een dag heeft. Op deze leeftijd moet ze nog wel minimaal 500 ml opvolgmelk per dag krijgen en in totaal ongeveer 1 liter vocht. ik zie ook dat je afwijkt van de dosering van de opvolgmelk dit is niet aan te raden omdat dit ook kan leiden tot uitdroging. Wanneer kindjes niet lekker zijn zie je vaak dat ze weinig gaan drinken. Omdat je aangeeft dat je kindje onlangs geopereerd is zou ik je willen adviseren even contact op te nemen met de huisarts of de behandelend arts. Ze kunnen je dochtertje dan even onderzoeken en controleren op uitdroging. Groet, Saskia
HOi Saskia, Bedankt voor je reactie. De afwijkende dosering is in overleg met de dieetist gegaan ivm de operatie en haar "lage gewicht" omdat ze vaak al inlevert als ze ziek is, moeten we tijdelijk een extra schepje geven. De 500cc opvolgmelk red ze bij lange na niet en de liter vocht ook niet. Op een goede dag is het tegen de 700/750. Plasluiers heeft ze ook niet voldoende, maar ik heb het in het verleden ook al wel eens aangegeven bij de huisarts en behandelend arts en die maken zich nergens druk om en zeggen zolang ze plast krijgt ze vocht binnen, als ze geen plasluiers meer heeft of de urine donker wordt dan moet ik aan de bel trekken. Dit was voor de operatie, maar ik hou het vandaag en morgen nog even bij en anders ga ik stappen ondernemen, omdat ik ook het idee had dat ze tekort binnenkrijgt, maar ik kan haar verder niet dwingen.