Vitamine D

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Peetj, 7 dec 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Peetj

Peetj Bekend lid

28 mei 2013
    753
    0
    0
    Ik slik sinds eind vorig jaar Vitamine D drank, tabletten reageer ik niet op.
    In het begin begon ik met een waarde van 23 (normaalwaarde 50-120).
    Nu ik zwanger ben, mag je maximaal 40 mcg per dag. Omgerekend zit ik hier per dag net onder, neem 1 x per week een dosis (dagelijks is niet af te meten).
    Ondanks dit hoorde ik gisteren van de internist dat mijn waarde weer wat daalt, 47. Normaal zit ik nét boven de ondergrens, nu er net onder.
    Maar de hele zwangerschap ben ik zo moe, kan niet zonder min een uur slaap extra overdag. Maar mag dus geen extra vit D.
    Ik let op wat ik eet, ook op calcium omdat dit de opname bevorderd. Calcium waardes zijn trouwens netjes.

De internist vond de waarde acceptabel. Maar waarom neem ik niet meer op en waarom daalt het?

2. Lieke1989

Lieke1989 Niet meer actief

Je bent zwanger dus je kindje heeft ook vitamines nodig,voor zwangere vrouwen in het algemeen word al aangeraden extra vitamine D te nemen en meer groenten en fruit te eten.dus als jou arts het prima vind zo zou ik het zo laten.je kunt moeilijk de waardes gaan overschrijden die maximum is er waarschijnlijk niet voor niks.

3. Juudje81

Juudje81 Fanatiek lid

14 mei 2010
    1.216
    0
    36
    NULL
    NULL
    Eet/drink je voldoende vetten? Vitamine D is een in vet oplosbare votamine, dus naast calcium heb je ook vetten nodig voor een goede opname.

Hier werken pilletjes gelukkig wel, dus die neem ik standaard in met een beker volle melk.

Maar ik begrijp dus dat je pilletjes niet goed opneemt? En een drankje dus wel? Want anders zou je denken aan een opnamestoornis en zou je het drankje idd ook niet opnemen.

Vermoeidheid kan ook komen door een tekort aan andere vitamines. Denk aan verschillende vitamine B. Wellicht eens een ortomoleculaire arts raadplegen? Die hebben nl meer kaas gegeten van vitamines dan reguliere artsen

4. Peetj

Peetj Bekend lid

28 mei 2013
    753
    0
    0
    Dit is een endocrinoloog, ga naar haar voor mn schildklier.
    Qua andere waardes van hormonen is het allemaal ok.
    Zal bij de volgende afspraak wel vragen hoe het zit, snap dat de baby wellicht ook meer van mij pakt naar mate ze groeit.
    Neem aan dat je goede vetten bedoeld? Vis en zo?

5. Juudje81

Juudje81 Fanatiek lid

14 mei 2010
    1.216
    0
    36
    NULL
    NULL
    Ja, ook die vetten. Maar ook goede vetten van bv roomboter, olijfolie (onverhit), kokosolie etc. Voor opname van vitamine D is het goed om de pilen/drankje samen in te nemen met iets vets. Daarom dat ik dus een beker volle melk erbij neem

6. Peetj

Peetj Bekend lid

28 mei 2013
    753
    0
    0
    Bedankt voor de tip!

7. Lieke86

Lieke86 Fanatiek lid

16 jun 2012
    4.789
    1
    38
    Zwemonderwijzeres
    Zuid-Holland
    Mijn vitamine D waardes zitten normaal rond 67..maar nu op 47 en op advies van mn internist extra vitamine D slikken naast de gravitamon die ik slik..ik slik de vitamine D met een glas melk..moet zeggen dat ik me nu minder moe voel..is toch raar dat je dan nix extra's mag..ik moet dat juist nu wel doen

8. Peetj

Peetj Bekend lid

28 mei 2013
    753
    0
    0
    Ik zit op de max dosering tijdens zwangerschap.

9. Lieke86

Lieke86 Fanatiek lid

16 jun 2012
    4.789
    1
    38
    Zwemonderwijzeres
    Zuid-Holland
    Aahh ok vandaar..ik nog niet. .daarom mag k meer nu denk k..

Deel Deze Pagina