Hallo Ik heb een dochter van bijna 2. Het eerste jaar heb ik bijna elke dag wel eens aan haar bevalling gedacht. En elke keer riep ik weer dat ik dat nóóit meer zou doen. De laatste maanden liet dat idee steeds meer los en begon ik toch te denken aan een 2e kindje. Uiteindelijk had ik het idee dat ik er wel aan toe was. Dat heb ik ook uitgesproken tegen mijn vriend. Hij was helemaal opgelucht, want hij wou al veel eerder voor de 2e gaan. Nu ben ik gestopt met de pil, maar de laatste paar weken denk ik steeds weer aan de bevalling van mijn eerste kindje terug, en ben ik écht weer bang ervoor. Maar als ik dat tegen mijn vriend zeg, zegt hij "dat het allemaal wel goed komt". Dat weet ik wel! Maar dat helpt mij niet van mijn angst af... Wat moet ik hier nu mee? Toch maar weer terug aan de pil? Maar ja, het idee van "een 2e kindje" klinkt soms toch ook wel leuk... Tips anyone? Liefs, Kirsten
HOi Kirsten, Ik weet niet hoe jou bevalling is verlopen. schrijf het eens op dat helpt ook een beetje! In de meeste gevallen verloopt een tweede bevalling een stuk vlotter dit neemt niet weg dat de weeen pijnlijk zullen blijven maar het persen is vaak een stuk korter en het uitscheuren is ook minder bij een tweede! Als je zwanger bent is het verstandig je angst te bespreken met je verloskudnige en misschien is het geen gek idee om eens met iemand hierover te praten een psychotherapeut bijvoorbeeld. Het is echt niet gek dat deze gevoelens aan wezig zijn, ze zullen absoluut ook weer aanwezig zijn op het moment dat je aan het einde van de zwangerschap bent. k kan niet voor jou beslissen jij moet het doen! Groetjes imke