Lang wakker na voeding

Discussie in 'Stel je vraag aan de kraamdeskundige' gestart door masu, 20 jun 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. masu

masu VIP lid

5 jan 2010
    7.185
    0
    0
    Brabant
    Hoi Kraamverzorgsters!

Mijn dochtertje is nu 4 weken oud. Ze heeft 's nachts en 's ochtends (en vaak 's avonds ook) vaak moeite met het inslapen na de voeding.
    Vooral 's nachts is dit erg vervelend.

Een schets van de situtie:
    Ik geef flesvoeding. Ze komt vaak rond 'n uurtje of 3 voor de voeding. We verschonen haar, geven een voeding en dan is ze wel een uur wakker. Met het hele ritueel zijn we zeker anderhalf a 2 uur bezig 's nachts. Na de voeding knuffelen we even (hoort ook bij het ritueel na iedere voeding) en dan leggen we haar in haar bedje. Ze is dan nog heel wakker. We geven haar haar speen en daar wordt ze zichtbaar rustiger van. Af en toe lijkt ze dan een krampje te krijgen (dan stuipt ze een keertje en zwaait heel druk met de armpjes), maar over het algemeen vallen de oogjes telkens een beetje dicht.
    Geregeld opent ze haar oogjes weer en laat ze daarna weer dichtvallen.
    Als het speentje uit de mond valt (en dit gebeurt heel vaak), wordt ze weer wakker en begint te jammeren. In het begin is het alleen jammeren, als we de speen dan niet opnieuw aanbieden wordt het huilen en dit gaat steeds harder. Dus wij stoppen telkens opnieuw de speen in de mond, net zolang tot ze diep genoeg slaapt en ze niet wakker wordt als de speen uit haar mond valt.
    Ik wil ook echt dat ze in haar eigen bedje in slaap valt en dat ik haar er niet continue uitpak. Ook dit is bij ons een duidelijk ritueel: verschonen, voeding, knuffelen en dan slapen in bedje. Iedere keer als ik haar eruit pak is in mijn ogen dan ook weer een onderbreking van dit ritueel.

Mijn vragen:
    - is het normaal dat ze zo lang na de voeding nog wakker is?
    - is het normaal dat ze zoveel moeite heeft met inslapen?
    - wat kunnen we doen om haar te helpen beter in te slapen of is de manier waarop we het nu doen goed?

Het is een heel verhaal geworden, maar dan is de situatie voor jullie hopelijk duidelijk.

Ik ben benieuwd naar jullie reactie/advies!

Groetjes
    Masu

2. kwebbeltje

kwebbeltje VIP lid

13 jul 2005
    15.340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Hoi,

Zoals ik het lees doen jullie het goed hoor. Jullie houden steeds hetzelfde ritueel aan wat duidelijkheid geeft.
    Mochten de krampjes veel worden dan zou je eventueel infacol kunnen gaan gebruiken.
    Ik neem aan dat je bij de nachtvoeding een heel klein lichtje aan hebt. Wat je nog zou kunnen proberen is om dan juist iets korter te knuffelen en wat sneller in bed terug leggen.

Dat ze nog een uur na de voeding wakker liggen is niet erg. Op die manier pakken ze ook rust.

Dat de speen er steeds uit valt is natuurlijkniet fijn, maar om toch ook een beetje aan je eigen nachtrust te komen kan je misschien met je partner de nachten afwisselen.

Ilja

Deel Deze Pagina