Beste voedingsdeskundigen, Sinds een week ben ik helemaal gestopt met borstvoeding geven. Mijn dochter (15 maanden) dronk nog 2 keer per dag aan de borst, dat heb ik in 2 weken afgebouwd, en sinds vorige week vrijdag krijgt ze geen borstvoeding meer. Tot vorige maand kwam ze ook nog voor nachtvoedingen. Nu krijgt ze dus gewone zuivelproducten, maar daar houdt ze niet van! Yoghurt is geen probleem, dat krijgt ze iedere avond na het eten, maar gewone melk weigert ze te drinken. Nou zag ik op de site van het voedingscentrum staan dat een kindje tussen de 1 en 3 jaar ongeveer 300 ml aan zuivelproducten moet binnenkrijgen. Het bakje yoghurt savonds is ongeveer 150 ml. Dan zou ze dus nog 150 ml aan zuivel moeten drinken, maar dat lukt niet. Ik heb al allerlei soorten zuivel geprobeerd; biologische halfvolle melk, biologische volle melk, sojamelk, sojamelk met bosvruchtensmaak, arla zuiveldrank (beide smaken), dreumesmelk van alpro soya, karnemelk. Meer dan 1 of 2 slokken weigert ze ervan te drinken. Hebben jullie een suggestie hoe ze toch voldoende zuivel kan binnenkrijgen? Ik wil haar eigenlijk niet iets met suiker of zoetstoffen geven, maar gewone "pure" melk drinkt ze niet. Daarnaast heb ik een vraag over de hoeveelheid drinken per dag. Ik las dat een dreumes tussen 1 en 3 jaar 750 ml moet drinken (incl de 300 ml melk). Ook dit is een beetje krap, ze komt aan 350 ml drinken. Nou eet ze wel elke dag een peer, daar zit volgens mij ook best wat vocht in, maar dat telt natuurlijk niet mee. Moet ik me hier zorgen om maken? Totale hoeveelheid dranken is dan 350 ml + 150 ml yoghurt, dus 500 ml. Verder eet ze heel goed, 2 stuks fruit, een flinke avondmaaltijd, 2 of 3 broodjes, een rijstwafel, soms een biscuitje of rozijntjes. Alvast bedankt voor jullie reactie!
Hoi, Ik kan mij voorstellen dat je je zorgen maakt. Zo te lezen eet ze verder heel goed. Dat is fijn! Qua vocht zou het fijn zijn als ze tussen de 0,5-1 liter krijgt. Uit je verhaal begrijp ik dat ze wel 500 ml per dag drinkt. Dit is de minimale hoeveelheid die geadviseerd wordt, inclusief melk- en melkproducten. Naast de melk kan je tussendoor bijvoorbeeld water, rooibosthee, fruitdrink geven. Yoghurt is prima om te geven. Hier kan je ook fruit doorheen mixen, zodat het een soort fruitshake wordt. Misschien kun je ook eens fruit door de melk doen, als dunnere fruitshake? Of pap van de melk maken? Het is moeilijk maar het beste is om het wel te blijven proberen. aan te bieden zonder dat het echt een strijd wordt. De een zal dit sneller accepteren dan de ander. Succes! Groeten Angelique