met pijn in hart bv afbouwen, welk volgorde?

Discussion in 'Borstvoeding' started by pixie, Dec 17, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. pixie

pixie VIP lid

May 30, 2008
    12,315
    0
    0
    woonbegeleider psychiatrie
    Leusden
    Ik ga afbouwen met veel pijn in mijn hart.
    Het gaat namelijk niet goed met mij geestelijk en ben zo uitgeput dat ik mijn werk niet meer aankan (vermoeidheid = prikkelbaarheid, enz).
    na veel te geprobeerd hebben om toch nog bv te blijven geven en zo weinig mogelijk last van de problemen eromheen te hebben, ben ik uiteindelijk 'rock bottom'beland.
    Als ik TBMer was dan zou het makkelijker zijn, maar ik werk wel in de zorg en dan wel de GGZ en is het nu duidelijk dat ik mezelf niet ben en dat zorgt voor de een en ander problemen.

Om niet te veel daaorver te gaan hebben, want mijn beslissing is nu genomen.. vaak 'gedreigd' maar niet doorgezet, en nu is het zo ver.. Ik ben er klaar mee!!!!!

Ik ben al blij dat ik 6 maanden had behaald. Had graag een jaar of langer willen voeden maar ik laat dat nu los..
    Ik ben te streng voor mezelf hierover geweest en dat is niet gezond.

Wie heeft voor mij afbouw advies?
    Ik kolfde maar 3 x 50cc per werkdag, dus overproductie heb ik ook weer niet, en denk dat het afbouwen snel zal gaan.

Dit is Evás (ongeveer) schema (voed op verzoek)

3.00 bv
    7.00 bv
    (tussendoor fruit )
    11.00 (op vroege diensten flessen 50cc bv en 90/3cc kv)
    2.00 (op alle werkdagen flessen 50cc bv en 90/3cc kv)
    5.00 (op tussen/latediensten flessen 50cc bv en 90/3cc kv)
    (tussendoor groente)
    8.00 (op tussen en late diensten 50cc bv en 90/3cc kv)
    00.00

welk volgorde kan ik het beste volgen?
    Ik dacht zelf die van 2.00 smiddags omdatze al gewend is om op alle werkdagen daar een fles te hebben. verder weet ik het niet.

ik heb een kleine voorraad van zakjes van 50ccbv ..maar dat zal dus niet lang zo zijn. aangezien ik niet denk dat ik een probleem zal hebben met afbouwen qua spanning op de borsten.

*slik**klik*

2. Sweetlakecity

Sweetlakecity Niet meer actief

begrijp ik dat je een postnatale depressie heb?

3. Ireen

Ireen Fanatiek lid

Sep 8, 2008
    2,305
    1
    0
    Ach Pixie, wat rot voor je!

Nou, ik weet dat jij je best hebt gedaan hoor!

Ik zou beginnen met de voeding van 14:00 inderdaad, en daarna de laatste voeding. Hopelijk slaapt ze dan misschien ook wat langer in de nacht (al is dat vaak niet zo). Dan de ochtendvoeding erbij, en dan een voor een de tussenliggende voedingen. Maar misschien zeg ik het wel verkeerd...

Goed dat je zes maanden hebt gegeven!

Succes!

4. pixie

pixie VIP lid

May 30, 2008
    12,315
    0
    0
    Leusden
    nee.. dat heb ik nergens gezegt.

Edit: sorry dat komt wat grof over.. bedoel het niet zo..

5. pixie

pixie VIP lid

May 30, 2008
    12,315
    0
    0
    Leusden
    thanx Ireen *knuf*

Dus 14.00 dan 20.00 en dan 07.00 of bedoel je 03.00?

6. Sweetlakecity

ik bedoel als je je zo rot voelt dat ze dat zo noemen. Maar t hoeft niet he.
    Ik moet namelijk erbij zeggen dat ik dit had en mij sterk werd aangeraden borstvoeding te blijven geven namelijk.

7. Sweetlakecity

die van 2 uur is het beste te laten vervallen.
    Je gaat straks ook brood geven.
    Dan geef je rond 11.30 brood en een fles of bv.
    Waar heb je het meeste last van volle borsten?
    Want je volgende is die van 11 uur of 15 uur. Als je bij die van 15 uur wat minder voeding geeft kan je die vervangen voor fruit of koekje met sap.

8. Ireen

Ireen Fanatiek lid

Sep 8, 2008
    2,305
    1
    0
    nee ik bedoel 14:00 en die van 0:00. Dan kan je man die af en toe geven, die voeding van 0:00, want dat lijkt me wel wenselijk!

9. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Dit soort problemen worden heel vaak op de borstvoeding gegooid. Probleem is dat het meestal niet de borstvoeding is die de problemen veroorzaakt, maar het feit dat je opeens een heel ander leven hebt, heel andere verantwoordelijkheden, dat je gewoon nog moet bijkomen van je zwangerschap en bevalling.

Je kunt nu besluiten te stoppen met borstvoeding. Maar lost dat echt je probleem op? Heb je niet meer aan gewoon HULP? In huis, op je werk?
    Moeder zijn en echtgenote en vakvrouw tegelijkertijd vergt gewoon heel veel van je, en het kost tijd dat te leren combineren en daaraan te wennen. Je werkgever hoort daar even goed rekening mee te houden!

Je bent nu in een fase waarin je de zwaartse tijd qua borstvoeding wel gehad hebt. Na 6 maanden begint het relaxen en profiteren van alle gemakken.
    Als kolven op je werk lastig is, dan kun je daar veel makkelijker mee stoppen, je kind kan ook al andere dingen eten.

Heel vaak is er een medische oorzaak trouwens voor de klachten die je noemt, die prima borstvriendelijk op te lossen is.
    Heel veel vrouwen die met de uitputtingsklachten die je noemt kampen hebben last van een laag HB of een veranderde schildklierfunctie. Dat is met 1 bloedprikje bij je huisarts op te sporen, en prima te behandelen.. Het kan ook een low level PPD zijn.

In elk geval, JIJ, JE KIND en JE RELATIE zijn honderdduizend keer belangrijker dan je werk. Is het niet verstandiger om eerst eens naar de huisarts te gaan om een medische oorzaak van je klachten uit te sluiten en om wat afstand van je werk te nemen?

Begrijp me goed, ik probeer je geen TBM bestaan aan te praten, ik heb zelf ook altijd fulltime gewerkt. Maar ik ben nu wel wat ouder en wijzer en weet dat ik onder druk van mijn werk in het verleden wat keuzes gemaakt heb die minder goed waren voor mijn kind, voor mij of voor mijn gezin. Ik ben van mening dat je als jonge moeder echt altijd jezelf en je kind als allereerste prioriteit moet houden. Anders loop je op een gegeven moment heel erg tegen jezelf op.

10. pixie

pixie VIP lid

May 30, 2008
    12,315
    0
    0
    Leusden
    bedankt voor jullie reacties

Ik wil even duidelijk maken dat ik niet met de borstvoeding afbouw omdat er iemand heeft tegen mij gezegt dat het dan beter met mij gaat, maar dat het niet goed met mij gaat en dat ik daarom kies om wel te gaan afbouwen om meer rust te krijgen.

dirksmama, ik ben al uit getest en er kwam niks uit op de uitslag. Ik ben dus al langer tijd mee bezig met dit 'probleem'.
    ik heb nergens gezegt dat mijn probleem van bv komt. Ik zeg alleen dat het mij meer rust zal geven als ik niet altijd moet opdraaien voor de voedingen.

vanaf dat Eva 5 maanden was ben ik aan het strijden.. Ze is inmiddels bijna 7 maanden (de 23e) en het word NIET beter.. je kan me wel wat vertellen dat het na 6 maanden beter word maar ik liep al 6 maanden met het word daarna beter, en het word niet beter.

Inmiddels heb ik met pixman gesproken en we gaan wel met de nachtvoedingen beginnen. Zo om mij meer rust te geven, dat ik ook meer dan 3 uur tussen voedingen kan slapen. Ik slaap nooit meer dan 2 en een half uur aan een stuk.. dat breekt op.
    En co-sleeper heb ik ook al, maar als het kind niet daarna inslaapt heb je ook niks aan co-sleeper..

Ik wil ook zeggen dat mijn werk de ruimte en vrijheid geeft voor mij om te kolven.. en daar ligt het niet aan.
    Het ligt aan mijn geestelijk gesteldheid (door vermoeidheid en prikkelbaarheid) en hormone, die werken niet goed mee in mijn vak (GGZ).

Het blijft voor mij een moeilijke keuze om te gaan afbouwen. Gelukkig kan ik wel zelf gaan bepalen hoe lang ik over dat afbouwen ga doen om zo doende vrede en afscheid te kunnen nemen op een tempo die voor mij goed is.

Verder vind ik dat ik mezelf nu wel als prioriteit stel.. en daarbij ook mijn dochter. een uitgeruster mama is een meer geduldiger en leuke mama.. voor mijn partner geld hetzelfde.
    Ik ben momenteel niet te genieten

11. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik heb mijn kinderen jaren aan de borst gehad, en heel moeilijke eerste maanden gehad, bij allebei. Gecombineerd met fulltime werk. Echt geloof me, I've been there.
    Toen ze eenmaal goed aten en daardoor minder van mij afhankelijk waren werd het allemaal veel gemakkelijker.

Maar ik denk dat je eerste plan, de nachtvoedingen, een goede aanpak zijn. Als papa inderdaad nachtdiensten kan draaien en jij beter kunt slapen zal de wereld er ook weer anders uit komen te zien.

12. joanita

joanita Fanatiek lid

Oct 7, 2008
    2,027
    0
    0
    verzorgende IG
    raamsdonksveer
    en weer moet je persee je mening geven grrr dirsmama, houdt eens op ze vraagt om tips, niet om jou ding

13. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Wat een vruchtbare bijdrage...

Ik snap Pixies overwegingen heel goed. Ik heb zelf ook in een vergelijkbare situatie gezeten namelijk.

Maar, volledigheidshalve: als de nachten je opbreken zijn dat de momenten die waarschijnlijk je het meeste rust geven als je ze afbouwt. En daarna de voedingen die onder werktijd vallen.
    Daarna kun je altijd verder kijken hoe je gaat.

14. Sweetlakecity

en hoe is je eerste nacht bevallen?
    Lukte het met flesjes?
    Hmmm...ik heb dus ook zo last van hormonen gehad maar het geluk dat ze snel al doorsliep. Dat scheelde echt een mega hoop. Ik hoop voor je dat als hij flessen in de nacht geeft je lekker kan gaan genieten overdag van de borstvoeding!

15. pixie

pixie VIP lid

May 30, 2008
    12,315
    0
    0
    Leusden
    h.et eerste nacht is goed gegaan. ik lag eigenlijk nog wakker toen mijn vriend de fles gaf...dus 'zinnig'was het niet in de zin van mij 'aflossen'.
    2 uur later kwam ze weer..was onrustig en hield me een half uur wakker tot ik haar maar ging voeden.
    ag ik geef het niet op. het was ook het eerste keer dus..

16. Danabelle

Danabelle Fanatiek lid

Jan 3, 2008
    2,495
    0
    0
    Hoi Pixie,
    Ik heb inhoudelijk niet echt iets toe te voegen aan de reacties die al gegeven zijn, wil je alleen even sterkte wensen én zeggen dat ik het al heel wat vind dat je tot nu toe bv hebt gegeven! Succes met afbouwen!
    Kan me trouwens wel voorstellen dat je begint met de nachtvoeding; het zou fijn zijn als je wat langer kunt slapen!

17. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Verwacht geen wonderen van een eerste nacht (of een tweede of derde), maar het komt goed, nu echt even doorzetten!

18. pixie

pixie VIP lid

May 30, 2008
    12,315
    0
    0
    Leusden
    thanx meiden.
    ik voel me op zich wel goed over mijn beslissing...
    moeilijk blijft het, maar ik weet dat het mij goed zal doen.
    Ik hoop echt dat ik hierdoor wat rust mag krijgen uiteindelijk.

19. Gentle

Gentle VIP lid

Oct 10, 2007
    6,979
    1
    36
    Overijssel
    Hey Pixie, succes ermee hoor! Ik kan me je keuze heel goed voorstellen! Ik vind het ook best pittig en kijk uit naar die 6 mnd. Ik hoef gelukkig niet te werken, dus dat zal vast ook wel helpen!

Ik herken me heel erg in je verhaal over het vasthouden aan de bv en jezelf teveel dwingen om die bv door te zetten. Ik heb regelmatig dips in mijn bv zitten. Ik weet niet precies waarom, maar dat maakt een mens wel onzeker! Nou ja, jouw verhaal helpt me wel om het iets meer los te laten en niet dat ik nu ook ga stoppen, maar het lucht wel een beetje op :)

Succes!

20. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Hallo pixie. Ga jou helemaal niet overhalen door te gaan, jij hebt zo je redenen en er zo te horen goed over nagedacht en een half jaar heb je dik gehaald; super! Ik heb zelf ook binnen de GGZ gewerkt en weet hoe mentaal vermoeiend dat kan zijn. Ik ben wel zo'n TBM-er (al besloten vroeg in de zwangerschap) en ben lichamelijk nog niet helemaal hersteld. Dat de nachtvoedingen mij niet opbreken is omdat ik 's middags kan gaan slapen als ik daar behoefte aan heb. Kan niet zeggen of ik het voeden had volgehouden als ik er een baan naast gehad had en (fulltime) had moeten kolven.

Ik weet niks van afbouwen, maar zie dat Nadine al 7 maanden is en geen brood en pap eet. Misschien dat je ook wat meer bijvoeding kunt gaan geven? Ik zelf geef geen pap (wel brood), maar ik lees altijd dat kinderen goed slapen op een lekkere papfles. Het is het proberen waard?

Sterkte!

Share This Page