ik woon in engeland en hier zeggen ze dat het niet nodig is vitaminen bij te geven als je bv geeft. het is ook niet te krijgen in de juiste concentratie voor babies en ik heb het dan ook niet gedaan. vitamine k wordt hier aan alle babies, onafhankelijk van de soort voeding, gegeven als injectie bij de geboorte. ik heb dit wel laten doen. het schijnt dat het juist nodig is in de eerste paar weken. het heeft iets te maken met bloedstolling, maar het fijne ervan ben ik vergeten...
Inderdaad, hier krijgen ze ook een injectie en daarna (volgens mij zit daar een bepaald aantal dagen tussen) raden ze je aan tot 12 weken vitamine K te geven. Dat heb ik wel gedaan. Van het voorjaar stond er nog een hele pagina in het NRC over vitamine K voor baby's. Uit onderzoek kwam naar voren dat de hoeveelheid vitamine K die nu aangeraden wordt, te minimaal is om in de meeste gevallen goed te werken. Vitamine D geef ik om de zoveel dagen, 5 druppels ofzo. Ze hebben het sinds een paar maanden verhoogd naar 10 druppels, maar dat vind ik niet zo nodig, hij komt elke dag minimaal een half uur buiten. Het stuk in het NRC kun je alleen online lezen als je abonnee bent, maar ik vond er nog een stukje over in Volkskrant, alleen is dat wat minder uitgebreid Vitamine K: zes keer zoveel of ermee stoppen - Binnenland - de Volkskrant
Volgens mij heeft Sasha zo'n injectie niet gehad? Ik heb er nooit iemand over gehoord en er is ook nooit naar gevraagd.
Het klopt dat in moedermelk vitamine D zit. Maar dit is te weinig als je kind niet iedere dag buiten komt. Dit werkt leuk in de zomer, maar niet vanaf oktober, want dan is de golflengte van de UVB-stralen gewoonweg te kort. Ze bereiken de aarde niet en al helemaal geen ingepakte winterbaby, want wil je baby's huidje de vitamine D opnemen moet het wel een ontbloot bolletje en blote handjes hebben. Maar een ieder heeft gelukkig de vrije keus van het wel of niet nemen van supplementen. Moedermelk levert 5-136 IE vitamine D per liter (het advies van de Gezondheidsraad is 400 tot 800 IE [10 tot 20 mcg]), afhankelijk van de meetmethoden verschilt dat nogal. Dit is de biologische norm en niet per se onvoldoende omdat de mens zijn vitamine D ook zelf maakt, namelijk in de huid onder invloed van licht (UVB). Mensen zijn dus niet uitsluitend afhankelijk van de voeding voor een optimale beschikbaarheid van vitamine D. Naast de borstvoeding moet een baby dus ook naar buiten.
Bij ons hebben ze het volgens mij wel gekregen, maar niet met een injectie maar gewoon via de mond. Tenminste, nu twijfel ik hoor, maar volgens mij kregen ze iets in de mond, maar kan het me echt niet meer goed herinneren van Malou en Ruben en bij Benthe weet ik al helemaal niet wat ze allemaal met haar 'uitgespookt' hebben na de bevalling.
Ook ik ben een nalatige moeder Die vitamines schieten er vaak bij in. Ik heb Mirthe 99 van de 100x geen vitamine K en D gegeven. Ook omdat ik in bv geloof, waarom zou je vitamines bij moeten geven? Vroeger deden ze dat vast ook niet. Wel probeer ik af en toe toch de D te geven, helemaal in de winter
Als je zelf een hoog genoeg vitamine d gehalte in je bloed hebt zit er ook meer in je melk. Zelf dus ook veel buiten komen en evt. een supplement nemen!
Het advies voor voedende moeders is ook 20mcg per dag extra, dus naast je vlees, zuivel e.d., want daar blijk je niet voldoende uit te halen. Gebleken is dat vrouwen die gevoed hebben na de overgang eerder last krijgen van osteoporose. Ik heb een zwak skelet en artrose, dus neem wel een supplement met extra D, ook al kom ik iedere dag minstens een uur buiten (honden), maar zoals al gezegd: je maakt nu buiten vrijwel geen vitamine D aan, ten eerste omdat de golflengte van de UVB-stralen in de winter te kort is en ten tweede omdat vitamine D wordt aangemaakt in de huid en als die huid bedekt is, heeft dat buiten lopen ook geen zin.
De natuur doet niet alles helemaal goed, tenminste niet in deze tijd, waarin mensen ouder worden dan vroeger. Dit blijkt ook wel weer uit het volgende: Vroeger haalden de vrouwen 'de overgang' niet eens. Je kunt vroeger en nu niet meer vergelijken. Ook de manier waarop het menselijk lichaam ooit eens gemaakt is door moeder natuur is niet altijd meer handig in deze tijd. Je ziet bijvoorbeeld ook veel meer mensen met een allergie. Daarnaast zijn er veel nieuwe chemicaliën die er vroeger niet waren, waar onze lichamen aan blootgesteld worden. Wat denk je van schoonmaakmiddelen, ozon, roet, teer, CO2, etc.
Vroeger gingen er ook veel meer kindjes dood... En stierf men sowieso jonger... Vroeger deed men het ook zonder condoom. Moet iedereen dat dan ook maar weer gaan doen? Sorry, ik kan niet goed tegen dat 'vroeger' geouwehoer.
Wat je nu zegt over osteoporose in de overgang is nieuw voor me. Ik had tot nu toe geleerd dat borstvoeding en dan vooral lang, dus tot in de peutertijd moeders juist beschermt tegen osteoporose op latere leeftijd. Is er nieuw onderzoek waar je dit uit hebt? Vitamine D is inderdaad wel belangrijk, ook voor volwassenen. Er is nieuw Nederlandse onderzoek waaruit blijkt dat te weinig vitamine D ook een rol kan spelen bij Multiple Sclerose, bijvoorbeeld. During lactation a mother may experience decreases of bone mineral. A nursing mom's bone mineral density may be reduced in the whole body by one to two percent while she is still nursing. This is gained back, and bone mineral density may actually increase, when the baby is weaned from the breast. This is not dependant on additional calcium supplementation in the mother's diet. Breastfeeding has been shown to actually protect against osteoporosis (Blaauw, R. et al. Risk factors for development of osteoporosis in a South African population. SAMJ 1994; 84:328-32.) Though it has been commonly believed that breastfeeding mothers need approximately 400 to 800 mg. more calcium in their daily diet, this theory had not been backed up by science. A study published in the August 1997 issue of the New England Journal of Medicine (NEJM) has found that breastfeeding mothers do not need extra calcium to help guard against bone loss (N Engl J Med 1997;337:523-8). In an editorial in the same issue of the NEJM, Dr. Anne Prentice of the Medical Research Council states, "A picture is beginning to emerge showing that human lactation is associated with alterations in calcium metabolism, including the temporary mobilization and subsequent restitution of bone mineral, that are independent of dietary calcium intake and unresponsive to increases in calcium intake." The Institute of Medicine's recommendations (August, 1997) also concur with the results of this study. They recommend that nursing mothers over the age of 18 consume 1,000 mg. of calcium daily -- the same as other adults. These findings can help to assure the nursing mother that breastfeeding does not negatively impact bone mineral density, and seems in fact to decrease her chance of developing osteoporosis Read more: http://parenting.ivillage.com/baby/bbreastfeed/0,,3x74,00.html#ixzz0a9Yv90T0
Ja en uit onderzoek is gebleken dat JUIST moedermelk een heel belangrijke rol speelt in de bescherming tegen al die chemicalien. Zo hadden bij een onderzoek onder kinderen die in de baarmoeder blootgesteld waren aan een verhoogd gehalte dioxinen, de kinderen die moedermelk kregen en geen kunstvoeding, minder last van de nadelige gevolgen van de blootstelling aan dioxinen. Maar goed, volgens mij doet de natuur het wel goed hoor. Maar verpesten de mensen er zo veel aan...
Of dit nieuw is, weet ik niet. Las laatst ergens (nee, heb geen idee, ik lees veel) dat als je een paar maanden voedt (en dat doen de meeste vrouwen) de kans groter is op botverlies en botontkalking. Naast vitamine D moet je idd ook voldoende calcium innemen en voldoende beweging is ook goed voor je botten. Na je 30/35e neemt je botmassa en de botdichtheid weer af en na de overgang krijgt iedere vrouw in meer of mindere mate te maken met osteoporose. Kennelijk neemt de kans daarop weer af als je heel lang voedt.
O, je bedoelt de botontkalking tijdens de eerste maanden dat je voedt? Ja, dat is normaal, maar juist als je door blijft voeden blijft je stofwisseling er op gericht calcium efficienter te gebruiken en herstelt het zich. En als je minstens 6 maanden gevoed hebt neemt de kans op osteoporose in de overgang af.
Sterker nog, als je langdurig voedt dan neem je toch weer 2x zoveel calcium op, als de BV teneinde is?