Ik baal er ontzettend van, maar ik krijg het kolven niet voor elkaar. Ik kolf puur om een klein beetje voorraad te hebben om eens een keer wat langer weg te kunnen waar nodig, of voor tijdens mijn stevige bv dips die ik af en toe heb (vanwege gewicht van mijn dochter moet ik goed blijven voeden, dus voed ik af en toe bij. Dit werkt voor ons!). Ik geef dan liever een flesje afgekolfde borstvoeding, dan flesvoeding! Ik heb een handkolf van Medela. Werkt goed, tweedehands gekocht maar was nooit gebruikt (is ook echt als nieuw). Ik kolfde eerst 's avonds voordat ik ging slapen, maar dan ben ik te gehaast. "Even gauw kolven" lukt niet, en al helemaal niet als beeb diep in slaap is. Geen toeschietreflex te bekennen. Nu kolf ik 's ochtends een keer na de eerste (of tweede voeding). Hiermee wil ik graag ook mijn borsten goed leeg maken om de productie te stimuleren en die dips te voorkomen! Tot nu toe kreeg ik er (van 2 borsten) ongeveer 20-30 cc uit... Nutteloos! Ik spaar elke druppel op in de vriezer, maar zo word ik erg moedeloos. Ik heb vanmorgen bij de ha een neusspray gevraagd om de toeschietreflex te helpen opwekken. Maar wat ik al dacht, is waar: ik heb wel een toeschietreflex (met die neusspray wel iets meer dan eerst), maar daarna stopt het gewoon. Er komt na 2 minuten echt niets meer uit. Ik heb dit geprobeerd of doe dit nog steeds: - Schemerig maken - Muziekje erbij - Foto's/filmpjes van beeb erbij - Beeb zelf erbij - Rustig zitten - 's Ochtends of 's avonds proberen - Eerst korte "slokjes" maken, en daarna langere Het enige moment dat er echt veel uit komt is wanneer mijn dochter heel lang slaapt 's nachts en ik uit elkaar klap. Dan stroomde er van de week toevallig 100 cc uit!! Maar ik heb ze nog nooit helemaal leeg kunnen kolven, en ik kom al helemaal niet in de buurt van een voeding... Hoe kan dit? Ik werk niet, dus no pressure, maar als ik dit wel zou gaan doen had ik mooi een probleem! Wie helpt Ik weet niet hoe lang ik de borstvoeding nog leuk vind als ik echt helemaal never nooit langer dan 2 uur weg kan (baby drinkt meestal elke 2 uur). Bedankt!
Zou een electrische kolf niet beter werken dan een handkolf? Ikzelf heb een electrische en nog nooit met de hand gekolfd maar misschien dat het hem daar in zit? Lastig he als het niet lukt...kan me voorstellen dat je baalt en graag eens wat langer weg wilt, even iets voor jezelf doen zonder op de tijd te hoeven letten...
Niet elke kolf is voor elke borst geschikt. Het kan goed zijn dat je met een andere kolf meer kolft. Heb je zo'n Medela met een trekkertje? Wat nog wel eens verschil wil maken is voor het kolven je borsten masseren en tijdens het kolven met je duim de melk richting tepel 'duwen'. Daarnaast: je kunt ook met de hand, dus zonder apparaat kolven! Ik ken zat vrouwen die er op die manier veel meer uitkrijgen. Op borstvoeding.com staat een handleiding hoe je dat kunt doen. En op het moment kolf je NAAST wat je kindje drinkt. Borstvoeding werkt op vraag en aanbod, en je borsten zijn nu dus perfect ingesteld op wat je kind nodig heeft, je hebt geen overproductie. En dan is 30cc misschien niet veel om te kolven, maar toch mooi meegenomen!
Wat je eventueel nog zou kunnen proberen is warmte en masseren. Verder zou ik proberen de begrijpelijke drang om veel cc's te zien los te laten. Gewoon eens een aantal dagen voor de tv of pc 10 minuten kolven zonder dat je kijkt naar de opbrengst. De bovenstaande tips hielpen bij mij vrij goed en ik hoop dat het bij jou ook veschil uitmaakt.
Ik zou ook eens kijken naar een elektrkische en dan het liefste nog een dubbelzijdige kolf daar haal je dnek ik toch meer resultaat mee. Misschien dat je hem eerst eens kunt huren om te kijken of dat het ook echt werkt via bv groene kruis winkels ofzo. Daarnaast is het idd een principe van vraag en aanbod dus als je vol blijft houden elke dag weer dan zou het toch meer moeten worden op een gegeven moment. Daarbij drinkt je kindje nu om de 2 uur, dan is de tijd ook wel vrij kort om tussendoor te kolven. Toch ik echt meer ging kolven dronk ons meisje om de 3 1/2 tot 4 uur dus dan ging ik ong 2 uurtjes na de voeding kolven en kreeg ik er ook meer uit. Dus als je baby er straks meer tijd tussen gaat laten dan zou het ook moeten lukken om meer te kolven.
Bedankt voor de tips! Een elektrische kolf vind ik echt belachelijk veel te duur... Sorry, maar het is maar voor dat ene keertje dat ik iets langer weg wil en ook al zou ik dat heel fijn vinden, ik heb er geen 100 euro voor over, terwijl ik ook niet weet of dat wel werkt. Ik heb inderdaad zo'n Medela met zo'n trekkertje. Niet zo'n fijn ding, maar wat ik al zei, ik heb er nu even geen geld voor over om een dure te kopen. Ik merk wel dat ik soms te veel moeite doe om maar die cc's te krijgen, terwijl ik inderdaad geen overproductie heb dus ook niet hoef te verwachten dat er meer in zit. Aan de andere kant, toen ik 's nachts op knappen stond kwam er ook alleen maar ui wat ik over had, en daarna had ik nog steeds hele volle borsten! Vreemd toch? Met de hand krijg ik er net zoveel uit, maar ik had dus gehoopt op meer resultaat met die kolf...
Troost je...het kan. Voor mijn dochter had ik ook het trekkertje en na even wennen ging dat heel goed. Zo goed dat ik toen ik ging werken dat ding meenam i.p.v. mijn electrische. En ik werkte 4 dagen, plus een avondstudie! Maar als ik hoor hoe het bij jou gaat, ik denk toch aan een toeschietprobleem. Als je die spray hebt, dan moet je eigenlijk de trechter al op je borst hebben, de spray nemen en meteen beginnen met kolven. Het helpt enorm als je dat in een ritme doet en daarbij denkt aan de manier waarop een baby drinkt. Dus je begint met korte snelle trekken, omdat een baby ook begint met kort snel zuigen. Daarmee wek je in principe de toeschietreflex op. Zodra je melk ziet komen probeer je zolang mogelijk het vacuum vast te houden, je gaat dan veel langzamer trekken, zodat de melk in de trechter kan lopen, pas als de trekker helemaal uit is duw je ´m snel weer in en trek je ´m langzaam weer uit. Gaat de melk weer langzamer lopen dan ga je weer een paar keer snel en kort trekken. Voor je begint met kolven masseer je je borsten, en-of je warmt ze goed op. Kan onder de douche of met een warm compres. Desnoods op je werk door er een warme mok koffie of thee tegenaan te houden (niet te heet natuurlijk). Wat je ook eens kunt proberen is tijdens de ochtendvoeding je kind aan de ene borst en je kolf op de andere borst te zetten. Is je kind klaar met de ene borst dan wisselen kind en kolf van plaats.
ik denk dat het ook een probleem is dat je probeert extra te kolven. de meeste mensen die werken kolven natuurlijk in plaats van een voeding, dat is veel makkelijker. wanneer ben je begonnen met kolven? ik heb het bij mijn zoontje vanaf het begin gedaan, en kon toen heel makkelijk een vooraadje opbouwen. bij mijn dochter ook toen ze een maand oud was. daarna heb ik een tijdje niet gekolfd, en toen ik met 4 maanden probeerde extra voedingen te kolven lukte dit amper... ik kreeg wel toeschietreflex maar daarna maar 50 ml ofzo. het opkrikken door regematig kolven ging heel moeizaam. je lichaam heeft het vraag en aanbod nu vrij strak afgesteld denk ik, waardoor het moeilijk is meer te kolven. ik had overigens ook goede resultaten met wat dirksmama zegt, dwz met de hand kolven, zonder kolf. helaas met mijn reuma te pijnlijk voor de handen. verder borstcompressie en massage tijdens het kolven werkt super! en ik vond de investering voor de electrische kolf erg nuttig. wel duur, maar ik kan er meerdere kinderen mee doen. en we besparen heel wat op kv!
o ja, en voor het kolven een groot glas water of thee drinken werkt wonderen. bij vookeur venkel of rooibos thee. of fenegriekzaad, dat werkt stimulerend op de borstvoeding!
Daarnaast, kolven is iets dat je moet leren en waar je borsten aan moeten wennen. Het is helemaal niet gek als je de eerste week als je gaat kolven naast voedingen haast niets uit je borst krijgt. Dat moet allemaal ook groeien.,