Pinpas fraude!

Discussie in 'De lounge' gestart door , 1 dec 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Niet meer actief

Nou ze moeten mij wel hebben de laatste tijd hoor:
    Eerst een paar maanden geleden is mijn mailadres gehackt en ermee gefraudeerd op ebay en nu het volgende:

Ik wil zonet even mijn saldo checken om vervolgens lekker wild te gaan shoppen ;) slikt die pinautomaat zo huppatee mijn pas in.
    Ik direct contact opgenomen met mijn bank (postbank) en die mevrouw wist mij te vertellen dat mijn pinpas/account geblokkeerd zijn omdat er geprobeerd is mijn rekening te "plunderen". Ik blijk eerder ergens gepint te hebben waar een apparaatje is aangebracht die de gegevens van mijn pas opslaat ofzo en daarmee kan mijn rekening dan leeggehaald worden.

Ik was helemaal verbaasd en ben dus net vergeten te vragen of het gelukt is of niet? :( Maar aangezien ze zei "geprobeerd hebben, hebben we uit voorzorg" lijkt mij dus dat het niet gelukt is?

Enfin: ik kan dus alleen morgen via een telecheck geld opnemen en krijg over 5 dagen een nieuwe pas toegestuurd.
    Maar dat mij dit overkomt zeg! Nu vroeg ik mij alleen af waar dit gebeurd zal zijn. Weet iemand of dit alleen gebeurd kan zijn wanneer ik geld uit de muur heb gehaald of kan het ook bij een winkel gebeurd zijn?

2. Maud77

Maud77 Fanatiek lid

27 aug 2007
    2.193
    0
    0
    Maastricht
    Die criminelen doen het voornamelijk bij winkels.
    Echt te triest vind ik dit..

3. Moesje1

Moesje1 Niet meer actief

het kan tegenwoordig alletwee.. in de winkel + geldautomaat.. maar de meest voorkomende is nog steeds geldautomaat..

ik denk dat ze nix van je rekening hebben gehaald.. want als er de 1e die die automaat met dat ding heeft gebruikt, word geplunderd en naar de bank toe gaat, blokkeren ze uit voorzorg alle passen die er daarna zijn geweest...

4. Laika

Laika Fanatiek lid

23 jul 2006
    2.334
    3
    38
    En ook vaak bij treinstations kan het gebeuren. Mijn pasje was ook een tijdje geblokkeerd hierdoor. Gelukkig was er geen geld afgehaald en nu let ik weer 10 keer op voordat ik mijn pasje ergens insteek.

5. Klussertje80

Klussertje80 Niet meer actief

Ik heb het aan het begin van het jaar gehad. was in a'dam daar de trein genomen naar den haag kaartje in een automaat gestoken en kaartje gekocht. dag later sta ik bij een restaurant pinpas geblokt. dus ikke helemaal over de rooien dus me man had gelukkig contant in zijn broek zak zitten direct thuis via internet bankieren gekeken wat het probleem is. deze pas is geblokt wegens fraude......
    dus dags later werd ik netjes door de bank opgebeld dat mijn pas geblokt is en dat ik binnen 3 werkdagen een nieuwe pas heb. uiteindelijk wegens grootschalig fraude bij fortis heb ik 3 maanden gewacht op een nieuwe pas

6. Niet meer actief

Kaartjesautomaten van de NS zijn inderdaad een geliefd doelwit waar weinig aan te doen is. Beste wat je kan doen is controleren of de gleuf helemaal glad is, en geen uitsteeksels heeft. Daarnaast moet je natuurlijk altijd en overal je pincode goed afschermen (met een hand, portomonnee en/of tas), zodat het voor een ander persoon niet te lezen is, dat is namelijk deel 2 van het verhaal :idea:

7. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Dat klinkt een beetje... Uhm... :p :) :oops:

Maar goed, ik snap wat je bedoelt.. :) Wat ik wil zeggen... Op veel geldautomaten zit tegenwoordig al zo'n zwart ding, wat er door de bank opgezet is... Juist om dit soort acties te voorkomen.

8. marsab

marsab VIP lid

6 okt 2006
    6.315
    0
    0
    Leerkracht basisonderwijs, hobby fotografe
    Twente
    Proest! :)

9. Mikki77

Mikki77 VIP lid

17 nov 2007
    5.698
    0
    36
    Noord-Holland
    Wat bedoel je met die uitsteeksels? Hoe ziet zo'n skim-apparaat er dan uit? Ik denk dat ik het nooit zou herkennen...

10. Niet meer actief

Bij de kaartautomaat van de NS zitten er geen randjes rondom de gleuf waar je de pas in steekt. Een skimapparaat kan echter niet in de automaat geplaatst worden, dus is het van de buitenkant zichtbaar. Merk je dat er zoiets aanwezig is, bel dan eerst de politie op 0900-TUIG (8844) en daarna het telefoonnummer wat op de sticker van de automaat staat. Liefst niet al te opvallend, want de daders van dit soort acties zijn vaak in de buurt om pincodes te noteren van argeloze gebruikers.

Bij geldautomaten zit er een speciaal mondstukje op. Op het beeldscherm wordt getoond hoe het eruit moet zien. Als het plaatje niet exact overeen komt gewoon een andere geldautomaat zoeken. Ook als het mondstukje er gedraaid op zit, gewoon doen.

11. Niet meer actief

We weten al waar het gebeurd is: mijn moeder haar pinpas is namelijk ook geblokkeerd en zij heeft tijdens mijn bevalling met onze beide passen gepint bij de pinautomaat hier in de straat.

En na even gegoogled te hebben kwam ik erachter dat er hier in het dorp al eerder gebeurd is.

Voortaan steek ik mijn pas niet meer zomaar ergens in :D

12. miekje1982

miekje1982 Fanatiek lid

6 apr 2007
    4.811
    1
    0
    Flevoland
    O jeetje dat is minder zeg!
    Wel goede service dat er dan uit voorzorg de passen worden geblokkeerd! Liever dat dan een geplunderde rekening!

13. Bij mij is het nu 2 keer gebeurt..
    dan kan je ineens nergens meer pinnen.. en voel je je flink voor joker staan..
    Bij mij werd mijn pasje niet ingeslikt, maar gewoon vertelt dat de pas geblokkeerd is... nu werkt mijn man bij de abn en die kon meteen zien, dat de bank mijn pas uit voorzorg geblokkeerd had.. maar ja.. je krijgt pas een nieuwe 5 dagen later.. heeel irritant!

Ik denk dat het bij op 2 plaatsen gebeurt kan zijn.. een pin automaat van de abn zelf.. of bij de hema binnen!

14. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

ik had dat in september met een vriendin: we gingen samen naar de efteling met de trein. we hebben steeds op dezelfde plaatsen gepind, behalve op station tilburg. daar had zij wel gepind en ik niet, en haar rekening werd geplunderd en die van mij niet. op die manier konden we wel heel precies aan de bank doorgeven waar het was gebeurd en dat klopte achteraf ook.

heel vervelend!

15. minou

minou Fanatiek lid

30 aug 2006
    1.490
    0
    0
    Deze zomer was het gebeurd bij een tuincentrum.
    Ook meerdere mensen waren gedupeerd...

Daar hadden ze ook iets tussen de pin gezet om zo je pincode te achterhalen...

16. linda84

linda84 Fanatiek lid

3 sep 2006
    4.383
    36
    48
    Ik heb het in het voorjaar ook gehad. Er was in een winkel 300 euro van mijn rekening gehaald. De rabobank was er snel achter gekomen en mijn pas werd geblokkeerd. Het het geld werd een dag later terruggestort.

17. Moby

Moby Actief lid

15 mrt 2007
    476
    0
    0
    Bij mij is het 3 x in 6 weken tijd gebeurd .....:(

18. Sjaaak

Sjaaak Bekend lid

6 jul 2006
    509
    0
    0
    Assen
    is bij mij twee weken geleden ook gebeurt bij de treinkaartjes automaat in assen

Alleen hebben "ze" niet geprobeerd geld van mn rekening af te halen. Op die automaat hebben ze gewoon zon skim apparaat gevonden en dan blokkeren ze alle pasjes die daar op gepint hebben

19. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Mij is het een keer bij een Tuinland-vestiging overkomen. Daar bleek een pinapparaat vervalsd te zijn. (Uiteindelijk zijn de daders wel opgepakt gelukkig en heeft Tuinland alle pinapparaten vervangen!).

Ik kwam erachter toen ik lekker aan het shoppen was in de stad bij V & D en ik mijn spulletjes wilde betalen. Kreeg telkens de melding "pas is geblokkeerd". Ik stond toen heel vreemd te kijken. Ik begreep er niks van en schaamde me ook nog eens rot.

Toen ik thuis was, meteen mijn rekening gecheckt, want er bekroop mij een naar gevoel. Was er ergens in Frankrijk (waar ik nog nooit geweest ben) € 500,-- van mijn rekening afgeschreven! Ik kreeg helemaal de bibbers en heb meteen mijn bank gebeld. Die hadden al meer meldingen gekregen en hadden mijn rekening geblokkeerd. Heb meteen aangifte gedaan bij de bank en die heeft ook keurig het bedrag weer gestort op mijn rekening.

Eng hoor, dat hele skim-gebeuren. Ik durfde na die tijd eerst ook niet goed meer te pinnen.

Deel Deze Pagina