vitamine voor weerstand en energie

Discussie in 'De lounge' gestart door p1982, 12 nov 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sillies

sillies Fanatiek lid

15 aug 2013
    3.191
    1.396
    113
    Misschien moet je eerst ts haar reactie lezen voor je een discussie over wel of geen vitaminen begint ;).

2. loetje

loetje VIP lid

6 jun 2006
    7.446
    1.843
    113
    Sinds ik magnesium citraat in combinatie met vit. D slik, is mijn energielevel enorm gestegen. Het is bekend dat magnesium tegenwoordig veel te weinig in onze voeding voorkomt. Dit komt door uitputting en verarming van de landbouwgronden.. Vit. D krijg je nauwelijks binnen via je voeding, deze vitamine (eigenlijk een hormoon) wordt door je huid aangemaakt mbv direct zonlicht. Om voldoende vitamine D aan te kunnen maken moet je eigenlijk dagelijks, onbeschermd, 20 minuten lang minstens met ontbloot bovenlijf in minimaal zonkracht 3 zitten. Nu redden wij dit sowieso al niet in ons land, maar al zou dat wel kunnen doet niemand dit gezien het gevaar van zonlicht.. Ook in de zomer heeft ons lichaam moeite om voldoende vit. D aan te maken, omdat de filters in zonnebrandcremes een barrière vormen.

Na tijden mezelf moemoemoe te voelen en een gewoon supplement totaal geen zoden aan de dijk zette (daarin kan ik wel meegaan in Shampoo haar verhaal) ben ik me in het magnesium verhaal gaan verdiepen. Ook aangezien ik meerdere klachten had die bij een magnesium tekort voorkomen. Enige wat ik niet tegen was gekomen, is dat magnesium om op genomen te worden in je lichaam vit. D nodig heeft (en viseversa). In de eerste instantie voelde ik me opknappen toen ik magnesium begon te slikken, maar langzaamaan begon ik andere klachten te ontwikkelen (waaronder pijnklachten rondom mijn stuitje /bilgebied) en werd ik terug energieloos. Dus verder gaan verdiepen op mijn klachten en uitgekomen bij vit. D tekort en kwam ik ook achter de samenwerking tussen deze 2.. Ik heb mn D laten prikken en zat laag (waarde was 48, waar deze tussen de 80 en 100 moet zijn. Liever nog richting de 100). Dus ben ik naast de magnesium vit. D gaan slikken en daar knapte ik helemaal van op. De pijnklachten verdwenen en mn happy gevoel kwam weer terug...

Op dit moment slik ik dagelijks 400 tot 600mg, net hoe ik me voel elementair (dit geeft aan dat er ook daadwerkelijk 200mg magnesium per tablet aanwezig is, slik er 2 of 3) magnesium citraat en 4000iu vit. D Volgende week laat ik mn D waarde weer een keer testen, ben heel benieuwd... Ik voel me in ieder geval lichamelijk, maar ook geestelijk erg goed en dat was heel lang geleden dat ik dat kon zeggen... Daarbij slaap ik zoveel dieper en rustiger (magnesium is een natuurlijke ontspanner)

Overigens is het bekend dat tussen de 70 en 90% van de westerse bevolking een tekort hebben aan beide, jammer genoeg wordt dit lang niet altijd serieus genomen door sommige artsen..

3. p1982

p1982 Niet meer actief

loetje welk merk heb je precies en je slikt dus 2 tabletten per dag>

4. loetje

loetje VIP lid

6 jun 2006
    7.446
    1.843
    113
    Ik heb nog even een aanpassing gedaan. Ik slik 2 tot 3 tabletten van het merk NOW. Het is wel erg belangrijk om een magnesium te kiezen met een verbinding aan een goede hulpstof. Deze helpt om de magnesium goed door het lichaam opgenomen te laten worden. Een verbinding als oxide wordt erg slecht opgenomen. Deze vorm vind je vaak in de goedkopere supplementen. Een verbinding aan een (amino)zuur wordt erg goed opgenomen. Zelf kies ik voor magnesium citraat, deze bestel ik bij de body en fitshop. Hier bestel ik ook mn vit. D (ook van NOW 1000iu per tablet). NOW gebruikt voor de vit. D olijfolie als hulpstof en daarvan is het bekend dat het helpt om goed opgenomen te worden.

5. loetje

loetje VIP lid

6 jun 2006
    7.446
    1.843
    113
    Mss is het handig om zelf eens te googlen op > magnesium tekort< en >vitamine d tekort<, misschien kun je jezelf ook wel vinden in meerdere symptomen... Of juist niet;)

Overigens is een D tekort prima te controleren via het bloed, magnesium niet. Slechts 1 procent van je voorraad zie je terug in het bloed, de rest zit in je cellen, spieren, botten..

6. iMoeder

iMoeder VIP lid

30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    Ik gebruik een magnesium met verschillende vormen. Citaat, tauraat, glucamaat en nog n paar. Het schijnt dag iedere vorm weet wat anders voor je lichaam doet. Bij mij helpt het in elk geval erg goed.

Deel Deze Pagina