Hallo, Ik ben op dig moment ongeveer 7 weken zwanger. Heb nog geen echo gehad, deze staat gepland voor 24 december. Ik heb de ziekte van crohn. Nou heb ik sinds 3 weken bijna geen energie en minder trek in voedsel. Ik maak mij een beetje zorgen. Kan dat een zwangerchapskwaal zijn? Minder energie? Ook heb ik veel buikpijn. Ik heb via de internist bloed laten prikken, ook op vitaminen, en op ontstekingswaarden. Dit was allemaal goed, alleen vit b12 iest lager dan normaal maar niet zorgwekkend. Ik maak mij hier best zorgen over. Hoor graag van u. Groeten
Goedenavond, Het kan zeker een zwangerschapskwaal zijn. Het groeien van het kindje in je buik kost je lichaam veel energie. Dit merk je doordat je voornamelijk de eerste 13 weken van de zwangerschap weinig energie hebt voor de dagelijkse bezigheden. Vaak in het 2e trimester krijg je weer meer energie. Daarnaast kan het inderdaad zo zijn dat je minder trek heb in eten. Probeer elke keer kleine beetjes te eten. Liever 6 kleine maaltijden, dan drie grote. Wees niet bang dat de baby te weinig binnen krijgt, want die pakt de reserves die jij in je lichaam hebt opgebouwd. Om je vit b12 wat omhoog te krijgen is het aan te raden dierlijke producten te eten, zoals vlees, vleeswaren, vis, eieren, melk en melkproducten. Succes! Groetjes Monique