tepels opruwen

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door schoentje24, 16 jun 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. schoentje24

schoentje24 Bekend lid

6 aug 2013
    869
    1
    18
    Hoi dames

Ik kreeg als tip om mijn tepels op te ruwen, zodat borstvoeding geven straks iets minder pijnlijk is. Door het opruwen krijg je minder snel last van kloofjes.
    Zijn er dames die ervaring hebben met borstvoeding geven en het opruwen van de tepels voor de bevalling? Zo ja, werkt het? Wat werkt het beste?

Graag jullie ervaringen. ..

2. NiJO

NiJO Actief lid

22 jun 2007
    210
    0
    0
    Nee niet doen! Nergens voor nodig! Kloven krijg je door verkeerd aanleggen, te kleine hap, etc. Aanleggen doet vaak de eerste paar keer een beetje pijn, maar het is absoluut niet nodig om je tepels 'op te ruwen'. Dat zorgt er alleen voor dat de huid dunner wordt en je juist kloven krijgt!

3. podiki25

podiki25 Fanatiek lid

18 mei 2012
    3.897
    124
    63
    Tandheelkunde
    Barcelona
    Brrr, zou ik ook niet doen. Je kan wel al tepelzalf (Purelan) gebruiken als je wil zodat je tepels goed "gevoed" zijn tegen dat je bevalt. Ook handig dit al in huis te hebben voor de eerste dagen borstvoeding.

4. Lalay

Lalay Actief lid

2 jun 2014
    384
    0
    0
    Dat is achterhaalde ouderwetse onzin.. excuser le mot. NIET DOEN! Om redenen die de anderen al gaven ;)

5. miss84

miss84 Bekend lid

2 okt 2013
    943
    0
    0
    NULL
    NULL
    Niet doen!!! Gewoon goed aanleggen. Mondje wijdt open. Grote hap. Laat je goed begeleiden door de kraamhulp.

6. Misha85

Misha85 Fanatiek lid

17 dec 2013
    1.326
    0
    0
    Opruwen doe je met n stukkie hout en n schuur papiertje :D
    Niet met je tepels ;)

7. Aaah, alleen van de titel van dit topic gaat het al pijn doen!

8. ChocoChick

ChocoChick Fanatiek lid

10 apr 2011
    2.152
    0
    0
    NULL
    NULL
    Jeetje. Hoe 1900 is dat? Wie heeft je dat advies gegeven, je oma? Volgens mij is dat zwaar achterhaald. Niet doen joh!!

Ik heb 20 maanden borstvoeding gegeven zonder opruwen.

9. Shandy

Shandy Fanatiek lid

14 jan 2012
    2.603
    18
    38
    Auw...
    Doe maar niet hoor, is echt niet nodig.
    De berichtjes hierboven vertellen al dat t fijn is als je een kraamhulp hebt met verstand van borstvoeding. Als je kindje goed aanhapt is er weinig aan de hand.
    Je moet echt wel wennen aan t gevoel, maar je kindje is meestal een natuurtalent en met goede begeleiding hoef je heus niets op te ruwen.

10. evenstar

evenstar VIP lid

22 jan 2009
    9.809
    4
    38
    postdoc/docent universiteit
    import Noorderling
    Oei, dat is echt heeeeeeel erg achterhaald. De beste voorbereiding is zorgen dat je goede mensen om je heen hebt als je begint, en dat je aangeeft bij de vk/gyn dat je bv wilt geven (en dat je dus niet wil dat ze bijvoeden als het niet meteen gaat of wat ook). En geef het bij kraamzorg aan!

Het is wennen aan het gevoel, maar een goede lactatiekundige kan je enorm helpen in je kraamtijd.

Ik geef ondertussen al ruim 4 jaar bv, heb zelf 1 keer een klein kloofje gehad ;) Als je daar echt bang voor bent, kan je pure lanoline in huis halen (Medela).

11. Maartt

Maartt Fanatiek lid

30 mrt 2011
    4.843
    725
    113
    hahahahah

12. InLove

InLove Fanatiek lid

11 dec 2009
    3.707
    0
    0
    bbrrr nee joh dat je daar aan denkt, doet mij al pijn bij de gedachte! Doe t jezelf niet aan aub!

13. Jackie87

Jackie87 VIP lid

6 aug 2013
    5.496
    2.948
    113
    Neeeeee.....auw!
    Met de goede begeleiding en met het goed aanleggen van je kindje hoort borstvoeding helemaal geen pijn te doen.

14. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Gevaarlijke onzin. Je doet jezelf pijn, je beschadigt de tere huid van je tepels en het heeft totaal geen nut voor borstvoeding.

15. Purk

Purk Fanatiek lid

19 nov 2013
    3.189
    0
    0
    NULL
    NULL
    Opruwen kan zelfs averechts werken, echt niet doen hoor! Zorg voor hetbtelefoonnummer van een lactatiekundige en bel die wanneer je last krijgt van bv kloofjes of pijn bij aanleggen, zodat zij eens mee kan kijken bij hoe het voeden gaat en tips kan geven. Ik kreeg kloven door verkeerd aanleggen (verkeerde adviezen van kraamzorg en verpleging in ziekenhuis); adviezen van lactatiekundige waren echt super! Dat telefoonnummer is een stuk fijner dan van te voren je tepels opruwen ;)

16. MamaMel88

MamaMel88 Bekend lid

1 sep 2011
    738
    0
    0
    Brabant
    Mijn zoontje een jaar gevoed en nog nooit een kloof gehad. En.ik heb mn tepels niet opgeruwd hoor;). Wat al eerder gezegd is. Zorg voor goede begeleiding in de kraamweek. Vaak komen kloven door verkeerd aanleggen. Succes!

17. schoentje24

schoentje24 Bekend lid

6 aug 2013
    869
    1
    18
    Haha wat ben ik blij jullie reacties te lezen!! Ik was er gelukkig nog niet mee begonnen (ben pas in mn 28e week) maar ben gerustgesteld om te horen dat t niet hoeft en zelfs niet goed is!
    Het advies kwam van mn schoonmoeder... ze heeft wel al 5 kinderen borstvoeding gegeven maar blijkbaar is de theorie dus achterhaald... hihi

Meiden bedankt voor het advies. Ik laat ze zoals ze zijn.. !

18. Wachtende

Wachtende Fanatiek lid

29 nov 2011
    4.414
    0
    0
    whaaaaaaaa...

schoonmoeders...:p

19. Blue 7

Blue 7 Actief lid

29 apr 2014
    278
    0
    0
    NULL
    NULL
    Kun je goed met je schoonmoeder??;)

20. Daantje57

Daantje57 Fanatiek lid

18 aug 2011
    2.382
    24
    38
    lerares
    Utrecht
    onzin.. als je kindje goed aanhapt en je geen spruw hebt of iets dergelijks, dan doet borstvoeding geven geen pijn en krijg je ook geen kloven etc.

Deel Deze Pagina