Ik heb even snel advies nodig want zit even in de stress; Een vriendin van mij belde net of ik haar even kon helpen met paar dingen dus ik er heen en nu kwam haar dochtertje gelijk naar mij toe om haar nieuwe speelgoed te laten zien; maar ze heeft allemaal vlekken in het gezicht.. al wel beetje opgedroogd; dus ik vraag mn vriendin of dochtertje ziek is; ja ze was ziek geweest waarschijnlijk mazelen of waterpokken dat wist ze niet.. ik gelijk naar huis en mn moeder gebeld want ik weet niet welke kinderziektes ik heb gehad... mn moeder wist dat ik rode hond en bof heb gehad maar verder wist ze het niet meer.. ze dacht van wel mazelen en waterpokken maar wist het niet zeker... Wat moet ik nu doen ? is er kans dat de kleine van mn vriendin mij besmet heeft en zo ja is dat gevaarlijk voor mijn ongeboren baby?
Voor mazelen worden we vanaf de jaren 70 ingeënt. In de zomer van 2013 heerste er wel een epemedie in de zogenoemde biblebelt, omdat veel gelovige mensen in deze regio hun kinderen niet laten inenten uit geloofsovertuiging. Indien de dochter van jouw vriendin niet in ingeënt, zou ik maandag contact opnemen met je VK, dit is namelijk een zeer besmettelijk virus. Waren het de waterpokken, dan zou ik me niet zo veel zorgen maken. Zeker niet omdat je aangeeft dat de blaasjes waren ingedroogd, op dat moment is het niet meer besmettelijk. Zie Waterpokken en zwangerschap - Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu
Zijn jij en het kindje niet ingeënt volgens het rijksvaccinatie programma? De kans dat je dan de mazelen oploopt is erg erg klein.. Mazelen zijn besmettelijk tot 4 dagen nadat de eerste plekken zichtbaar zijn.. Waterpokken zijn besmettelijk totdat de blaasjes ingedroogd zijn.. Beide zijn niet geheel ongevaarlijk om tijdens de zwangerschap door te maken.. Bij mazelen is er een zeer kleine kans op spontane abortus, bij waterpokken een kans van 1% op aangeboren afwijkingen.. Wil je weten of je antistoffen voor de ziekte hebt dan kan je bij de verloskundige of huisarts aanvragen of je bloed mag prikken om te testen op bepaalde kinderziektes.. Om je niet meteen ongerust te maken, er bestaan heel veel kinder'vlekjes'ziektes, deze zijn zelfs voor artsen soms moeilijk uit elkaar te halen en lang niet allemaal gevaarlijk..
Ik ben als kind wel overal voor gevaccineerd zegt mn moeder en ik ben van 1977. Het kindje van mn vriendin niet. maar ik heb net gegoogled en lijkt op de waterpokken. Ze waren al wel ingedroogd.
Waterpokken is gevaarlijk tot 12 weken. Had het laatst toevallig opgezocht omdat het op de Psz en basisschool heerste en alleen als je zelf nooit waterpokken had gehad
Als je niet zeker weet of je de waterpokken hebt gehad; kunnen ze het voor je testen. Ikzelf heb het nooit zichtbaar gehad. Bij eerste zwangerschap was er geen probleem omdat ik geen contact had met kleine kinderen. Nu bij tweede zwangerschap hebben ze het toch even getest door middel van bloedonderzoek omdat ik nu een kleine in de leeftijd van de waterpokken heb. Gelukkig bleek dag ondanks ik het niet zichtbaar heb gehad; het virus wel mee heb gedragen, en dat ik nu veilig ben. Toch een opluchting om te weten! Scheelt een hoop stress. Want kan best schade aanrichten op je ongeboren kindje had ik uitgezocht..
normaal is de besmettingstijd al 10dagen voor het is uitgebroken bij het kindje, dus normaal kan jij niet besmet zijn nu. anders ff huisarts bellen?