Hey, mijn dochter is nu bijna drie weken en heeft, denk ik toch, veel last van reflux. Ik geef nog borstvoeding maar daar lijkt ze dus echt niet goed mee. Ze kan echt niet veel binnen houden en kan slehts hele kleine beetjes per keer drinken. Verder spuwt ze geregeld de boel onder, hoor ik de voeding steeds omhoog komen, ligt ze nog een uur na de voeding te krijsen en kokhalzen en al de andere typische sumptomen. Omdat ik heel veel melk heb, dacht ik eerst dat de problemen daar aan te wijten lagen, maar nu kolf ik af zodat ze zich niet meer overdrinkt, maar alle klachten blijven. Ik merk ook dat ze amper 60 ml aankan, alles wat meer is zorgt voor heel veel pijn en ongemak. Dat zorgt er dus voor dat ik zeker elke u melk moet geven, ook snahts, anders komt ze nooit aan de nodige hoeveelheid.... Ben al naar de KA geweest en heb zantac meegekregen, maar dat helpt echt niets; Hier iemand ervaring met BV en reflux en iemand tips? Is zo zielig om te zien dat ze nooit op haar gemak is (en de mama ook niet, maar kom, daar kunnen we nog mee leven)
Ik geef ook bv en mijn zoontje heeft ook reflux. Hij spuugt nog steeds veel, maar krijgt nexium en dat helpt heel goed. Hij heeft get pas na 11 weken gekregen (6 te vroeg geboren) en had pas na een week of 8 echt last van het spugen, dus last van het zuur. Wij hebben 2 x geprobeerd de afkolfde melk in te dikken, maar dat had een averechts effect omdat hij juist niet kon spugen en het in zijn slokdarm brandde! Wij hebben trouwens ook en week zantac geprobeerd, dat hielp niks! Kleine tips: rechtop houden na de voeding, vaken wat minder laten drinken.
Oja, het spugen went wel, dat is niet meer erg als ze er geen pijn meer van heeft. En denken dat flesvoeding beter zal zijn moet je helemaal niet doen!
Neem even contact op met Zogelukkig, zij heeft hier veel ervaring mee! En lees even op borstvoeding.com daar staan meerdere dingen over reflux. Juist bij reflux is borstvoeding erg belangrijk voor een kind!
Mijn oudste dochter had ook (verborgen) reflux. Hoeft absoluut geen probleem te zijn in combinatie met borstvoeding, zo lang je maar de juiste medicijnen hebt. Wij hadden Nexium (en daarnaast nog Motilium maar dat deed in mijn ogen niet zoveel) en Nexium is echt een wondermiddel, daarmee had mijn oudste totaal geen last meer en ik heb haar 15 maanden kunnen voeden zonder problemen. Vaak wordt eerst door artsen aangeraden een papje van Nutriton voor de voeding te geven, dus dat zou ik alvast proberen, maar vaak werkt dat niet genoeg voor reflux. Zeker een afspraak maken bij je HA en evt. een doorverwijzing vragen naar de kinderarts, want niet alle huisartsen weten veel af van reflux.
Ten eerste van harte gefeliciteerd met de geboorte van jullie dochter! Verder naar dat jullie dochter zoveel pijn heeft . Laat je in ieder geval doorverwijzen naar een kinderarts om ook andere oorzaken te laten uitsluiten. Luister niet naar adviezen zoals stoppen met de borstvoeding ('deze heb ik zo vaak gehad' ), want borstvoeding is lichter verteerbaar dan kunstvoeding en daardoor beter te verdragen voor refluxkindjes. Ook verzacht het de slokdarm wat en als je eenmaal stopt is weer beginnen niet zo eenvoudig. Onze dochter had ook in erge mate reflux. We zijn eerst begonnen met de standaarddingen, zoals een papje nutriton voor de voeding, bedje schuin, een uur rechtop houden na de voeding etc. Heb je neem ik aan al geprobeerd? Vervolgens over op de standaarddosering Nexium, wat een lichte verbetering gaf. Helaas ook hier niet voldoende. Rond de tien weken is ze helemaal binnenste buiten gekeerd, inclusief een ph-metrie waaruit bleek dat ze ondanks de nexium forse zuurbranden had. De nexium is verdubbeld, verder aan de motilium en een draagdoek was hier echt een uitkomst. Rechtop dragen is voor refluxkindjes heel fijn en verminderd het zuurbranden. Vanaf toen ging het beter en uiteindelijk meet veel plezier ruim een jaar kunnen voeden.
Krijgt je meisje elk uur te drinken? Ook snachts? Of begrijp ik dat verkeerd, dat moet een beste aanslag zijn op je rust. Is het een aanname dat ze anders niet genoeg drinkt of groeit ze niet goed? Ons zoontje spuugt ook erg veel, maar groeit desondanks als kool. Ik zou me niet zozeer richten op hoeveel ze binnen krijgt, maar kijken naar haar groei, en of ze voldoende plasluiers heeft. Je vastpinnen op een bepaald aantal ml zorgt denk ik alleen maar voor stress. Hier ook reflux en bv. Ons zoontje kreeg motilium en zantac, hij is nu 3,5 maand en met de motilium zijn we gestopt. Hij bleef veel spugen en wil hem niks geven wat toch niet helpt. Het kan zijn dat de zantac even nodig heeft om te werken, hoelang krijgt ze het nu al? Waarschijnlijk moet haar slokdarm eerst tot rust komen en dat kan even duren. Wat bij ons hielp is heel goed, en vaak laten boeren. De zantac werkte hier in eerste instantie ook weinig, maar toen de dosering aangepast is ging het beter. Hij spuugt nogsteeds heel veel maar heeft er geen pijn meer van. Misschien moet je het iets meer tijd geven en anders weer aan de bel trekken bij de kinderarts. Succes, en hou hoop, ze groeien er overheen En zoals mijn voorgangster ook zei, draagdoek was hier ook een uitkomst!
Als je dochtertje de zantac trouwens vies vind (ons zoontje vond het een drama, heb het geproefd en werd er zelf ook niet vrolijk van ) dan kun je vragen om ranitidine drank. Dat is dezelfde werkzame stof alsin zantac, alleen het proeft een stuk vriendelijker.
Hier ook een mannetje met (verborgen) reflux.Zantac hielp ook niet.Omdat we ook vermoeden hadden van allergie ben ik op hypo allergeen dieet gegaan,sindsdien heeft mannetje veel minder reflux klachten! Verder zijn er al veel goede tips gegeven hier Ik zou overleggen met een kinderarts,sterkte ermee iig!
Eindelijk eens een gaatje gevonden oim te reageren. bedankt voor alle tips!! veel ervan heb ik al geprobeerd, maar sommige geven mij weer goede hoop Het wordt hierr elke dag slechter dus wat hoop kan ik gebruiken . ze piept ook enorm en heeft echt continu de hik. één positief punt, de zwangerschapskilo s vliegen er zo wel af... @Mopje: flesvoeding ga ik inderdaad niet proberen hoor, heb al overal gelezen dat dit idd niet helpt. Nu geef ik even nutriton, zie nog niet veel verschil... Is eens het proberen waard, maar is dus blijkbaar geen garantie.... Blij dat de medicatie zo goed helpt.. Zantac hier dus nog niet, maar ik mag morgen terug bellen naar KA... hopelijk doen ze er wat mee @Dirksmama: ik ga zeker eens op het forum lezen! heb daar nog al wat interessante info van gehaald, maar nog niets van reflux bekeken. En ik zal eens een pb sturen naar zogelukkig. Bedankt! @ Trees: bedankt Jij bent er ook bijna he... Dan geen harde buiken meer die mis ik toch niet... Blijkbaar werkt nexium echt goed. Hier kennen we dat niet in Belgie denk ik, maar hier geven ze omeprazole als zantac niet helpt, is misschien vergelijkbaar. Ik hoop het echt want het is zo zielig om zien. Had je snel resultaat na de medicatie? Rechtop dragen doen we hier ook, maar ik zelfs dat helpt niet echt. Natuurlijk beter als neerliggen, maar ook dan blijft ze sukkelen. Kon ik ze maar al een boterham geven he... @Djennaaaa: de dochter krijgt om de twee u te drinken, ook snachts. Ik geef telkens kleine beetjes want als ze teveel drinkt komt alles er in geuten terug uit en heeft ze nog meer last. daarom dat ik kolf, gewoon aan de borst overdronk ze zih steeds en krijste ze echt de boel bijeen nadien. Nu ik kolf en wat minder per keer geef, kan het soms wel iets beter gaan. Maar inderdaad, veel rust heb je dan niet, zeker omdat er hier nog een tweejarige rondloopt... Plasluiers heeft ze wel genoeg, wel al drie dagen geen 'kaka' meer. maar ik denk dat ze wel genoeg binnen krijgt, is dus vooral meer om wat te doseren dat ik het doe..; Zantac krijgt ze nu een week (morgen), morgen bel ik eens terug naar de ka.. vanaf welke leeftijd was het bij jou wat beter? @Bumbaaa: ik let er op dat ik geen melkproducten eet, maar waarschijnlijk is een hypoallergeen dieet nog strenger? Wat mag je dan allemaal niet eten? Alles is het proberen waard he
Hier had mijn dochter ook flinke (verborgen) reflux, je hoorde de voeding echt omhoog komen telkens, ook drie uur na de voeding nog (en dan rook ze ook heel zuur uit haar mond en lag ze vaak vreselijk te huilen met zure gezichtjes)... Hier bleek het een symptoom van koemelkallergie, ik ben toen begonnen met een dieet vrij van melk, ei en soja (en pinda's en noten eet ik ook niet); na twee dagen huilde ze al minder en na een week was de reflux ook echt aanzienlijk minder, ze klokte en snurkte 's nachts helemaal niet meer. Zeker het proberen waard hoor! Vaak hoor ik van mensen dat alleen reflux geen allergie kan zijn, daar hoort ook eczeem bij bijvoorbeeld; maar hier toch écht geen eczeem, alleen die reflux en als gevolg daarvan fikse onrust. Ik zal je mijn dieet pm'en, kun je kijken of je dat wil volgen
Karine,het dieet wat ik volg is echt heel streng.Wel in overleg met de dietiste overigens.Ik zou dat zelf niet zo streng doen op eigen houtje. Moet er ook bij zeggen dat hier de kans op allergie erg groot is omdat onze beide andere kinderen erg allergisch zijn (geweest). Dit is mijn dieet: Voor een hypoallergeen dieet bij borstvoeding dienen de volgende productgroepen weggelaten te worden: [FONT=Times New Roman,Times New Roman][FONT=Times New Roman,Times New Roman]- [/FONT][/FONT][FONT=Arial,Arial][FONT=Arial,Arial]zuivelproducten[/FONT][/FONT]: alle soorten melk en melkproducten en alle producten waarin melk of melkbestanddelen zijn verwerkt - [FONT=Arial,Arial][FONT=Arial,Arial]kippeneieren[/FONT][/FONT]: alle eieren, eigerechten en producten waarin ei verwerkt is - [FONT=Arial,Arial][FONT=Arial,Arial]vis, schaal[/FONT][/FONT]- en schelpdieren - [FONT=Arial,Arial][FONT=Arial,Arial]noten[/FONT][/FONT]: zichtbare noten en notenpasta, chocolade met noten, muesli etc. - [FONT=Arial,Arial][FONT=Arial,Arial]pindas[/FONT][/FONT]: pinda en producten waarin deze verwerkt zijn - [FONT=Arial,Arial][FONT=Arial,Arial]soja[/FONT][/FONT]: sojamelk, vleesvervangers, tempé, tahoe, tofu, ketjap etc. - [FONT=Arial,Arial][FONT=Arial,Arial]zaden en pitten[/FONT][/FONT]: sesamzaad, maanzaad, zonnebloempitten, pijnboompitten Het is aan te bevelen brood zonder broodverbetermiddel te bestellen bij uw bakker.
Ik zou niet te snel naar dieeten grijpen als er geen andere klachten zijn. Dat kan het voor jou nu alleen maar zwaarder maken! De kans op allergieen via bv is erg klein, al komt het zeker voor! Grote kans dat het "gewoon" haar maagklepje is dat niet goed werkt. Dat wordt alleen beter met leeftijd, hoe suf het ook klinkt... Laten we hopen dat medicijnen bij haar gaan werken, dan is het vooral veel wassen Nexium is trouwens een soort omeprazol.
@Andrea: ik had eerst je pm gelezen, bij deze is mijn vraag ook beantwoord wanneer het begon te werken redelijk snel dus. Super dat het bij jullie heeft geholpen, ik ga het toch eens proberen. Bedankt! @Bumbaaa: ja, is inderdaad wel streng, maar wel haalbaar denk ik. vooral omdat ik tijdens mijn zwangerschap allergisch ben geworden aan zowat alles (nu weer over, zal iets hormonaal geweest zijn). Dit dieet is dus al een stuk beter dan mijn 'appelen en biefstukdieet' van tijdens de zwangerschap. Bedankt alleszins he, het is het proberen waard! @Mopje: ja, waarschijnlijk ben ik nu te wanhopig en zie ik overal oplossingen , maar ik ga het toch eens proberen. Vooral omdat ik veel dingen toh al niet eet. Normaal ging de ka na zantac wel omeprazole geven (wel eerst ph meting), dus de pijn zal hopelijk snel verlichten. Daarjuist bleef ze een beetje hangen in haar spuugsel, na veel gepiep kwam ze weer op gang;.. De nutriton is dus ook al niet de oplossing / Maar idd, het passeert allemaal he, en ze houden er wss weinig trauma aan over
Hier trouwens ook alleen reflux als symptoom, geen eczeem oid. Mijn man en ik dachten zelf dus ook aan 'gewoon' reflux, maar de ka wilde een allergie uitsluiten. Wij waren vrij sceptisch (want bv is al zo 'hypo-allergeen', de kans op allergien is zo klein!), maar ben dus erg blij dat we het geprobeerd hebben. Vis, schaal- en schelpdieren heb ik ook lang vermeden, maar nu eet ik wel weer vis en garnalen zonder dat ze daarop reageert.