Mijn zoontje is nu bijna 5 maandjes en slaapt overdag weinig. Het lukt hem gewoon echt niet om zelf in slaap te vallen. Ik leg hem na zo'n 1,5 uur op moe op bed en dan ligt ie zo 45 min te brabbelen. Het brabbelen gaat op een gegeven moment over in huilen. Ik ben dan bij hem om hem te troosten, maar ik ben dan weer een prikkel en dan denkt ie dat het een en al gezelligheid is, haha! Heeft er iemand tips, waarmee ik hem kan leren om zelf in slaap te vallen? Ik heb voor m'n gevoel al zoveel geprobeerd, maar misschien is er nog wel iets waardoor het wel gaat lukken. In de avond en nacht lukt het hem trouwens prima om zelf in slaap te vallen, het gaat dus echt om overdag!
Ik had ook een kleine man die overdag slecht in slaap viel mede door de onrust van zijn armen. Ik ben gaan inbakeren ( maar dat is bij jou niet het probleem) en ik ben een vast ritueel gaan doen. Alle handelingen hetzelfde. Uitkleden op de commode, dan in bed de slaapzak aan, dan instoppen, alle knuffels erbij , een kus en het rolgordijn dicht
Zou het kunnen dat je hem te snel op bed legt? Hier kon hij ook de slaap niet vatten als hij te vroeg op bed ging en dan kon ik het slapen vergeten tot de volgende voeding, heel vervelend. Hier bleef hij wakker tot hij echt heel moe was, ging jammeren en doen en echt niets meer goed was. Dan slaapzakje aan, muziekje aan, op de buik en strak ingestopt met een laken viel hij dan vaak wel in slaap. Maar hier was hij op die leeftijd soms dus echt wel 2-2,5 uur wakker. Wat ik deed als het hem niet lukte om zelf in slaap te vallen was met m'n ene hand z'n hoofd tegenhouden, zodat hij die op het matras legde i.p.v. steeds optillen en met m'n andere hand wreef ik over z'n rug. Als hij rustig was haalde ik eerst m'n hand van z'n hoofd, bleef hij rustig dan haalde ik na een paar minuten ook m'n hand van z'n rug. Werd hij weer onrustig dan ging 1 of beide handen weer terug totdat hij weer rustig was. Als ik beide handen van hem af had gehaald bleef ik nog een paar minuutjes bij hem staan, kon ik ook gelijk even kijken of hij echt sliep en dan sloop ik zachtjes weg. Was hij echt overstuur en werd hij op deze manier niet rustig, dan haalde ik hem uit bed en ging met hem op de schommelstoel (die op z'n kamer stond) zitten. Legde hem dan op m'n borst en wiebelde rustig heen en weer. Als hij rustig was legde ik hem weer in bed en paste bovenstaande nog toe. Werkte dit ook niet, dan hield ik hem bij me op de schommelstoel tot hij echt sliep en legde hem dan weg (op z'n buik, hier een echte buikslaper). Vaak sliep hij dan niet langer dan 3 kwartier, maar hij sliep in elk geval wel. Als hij zelf in zijn bed in slaap viel dan sliep hij altijd beter en langer, maar soms was en bleef het hier ook wat tobben. Met een maand of 7 ging het beter.
Of juist te laat op bed leggen? Onze jongste sliep heel erg slecht, ook 's nachts, dus ik dacht dat het gewoon bij hem hoorde. Ik legde hem pas op bed als ik vermoeidheidssignalen zag. Tot ik met 10 maanden een streng ritme hanteerde, elke ochtend om 9 uur zijn bed in, of hij er nu moe uit zag of niet. En dat werkte perfect, hij gaf blijkbaar veel te laat 'aan' dat hij moe was. Nu is hij 1,5 en gaat echt in zijn ogen wrijven als hij moe is, ideaal, dan is het veel duidelijker. Wat bij de tweede hielp die niet zelf in slaap kon komen was vanaf het voorhoofd over de neus wrijven. Dus naar beneden, en dan steeds herhalen. Zij lag in haar bedje, en ik steeds met mijn wijsvinger over haar neusje. Dan sliep ze ook zo.