Dames, Mijn zoontje krijgt eigenlijk pas sinds een maand bijvoeding. Wegens eczeem vond de HA het een beter idee om nog even te wachten - slaat nergens op volgens mij, maar goed. Nu zijn we dus alle veelvoorkomende groente en fruit (dat wat wij zelf veel eten en op deze leeftijd kan) in sneltreinvaart aan het geven. Steeds drie dagen hetzelfde. Gelukkig hebben we nu al een behoorlijk repertoire aan groente en fruit. Maar... hij heeft gewoon meer honger. Hij kreeg tot nu toe 's ochtends of 's middags fruit en 's avonds groente (dus als wij avondeten hebben). Wel altijd direct na borstvoeding, al dan niet gekolfd. Met als gevolg dat ik nog steeds veel voed (zes keer per dag en de hoeveelheden lijken - aan de gekolfde voedingen te zien - niet erg af te nemen) en er dus weinig is veranderd. Nu spelen er twee dingen: 1. hij lijkt wel meer honger te hebben, dus ik wil hem eigenlijk wel bijvoorbeeld brood aanbieden tussen de middag, ik vind het daar ook wel tijd voor, 2. ik wil wel een beetje afbouwen met bv, en hem bijvoorbeeld 's ochtends en 's avonds voeden en eventueel 's nachts, maar de voeding overdag wil ik eigenlijk wel afbouwen. Ook in verband met kolven op mijn werk. En omdat ik me gewoon niet meer fijn voel met zo'n grote (en overdag onrustig drinkende) baby aan de borst. Wat ook meespeelt is dat ik eind mei een week weg moet voor mijn werk (en zoonlief kan echt niet mee - dus ajb niet voorstellen ). Ik wil in die week best 's ochtends en 's avonds kolven om mijn productie op peil te houden. Bovendien kan ik ook wel voor 14 gekolfde voedingen zorgen zodat mijn zoon ook genoeg heeft, maar meer gaat gewoon niet. Hij is dan bijna 10 maanden. Sorry voor het lange verhaal. Maar mijn vraag is dus eigenlijk ook: wat krijgen jullie bv-gevoede kinderen met 8 maanden? Ook pap bijvoorbeeld? En hoe kan ik dit het beste aanpakken? Het CB (daar was ik toevallig vandaag) stelde voor om hem gewoon 5 vaste voedingen te geven: ontbijt, lunch en avondeten en twee tussendoortjes. Dat is wel een goed idee, maar misschien niet om in 1 keer te proberen i.v.m. het afbouwen van de borstvoeding. Vanochtend hebben we hem bijvoorbeeld brood gegeven (na de voeding), tussen de middag weer (na de voeding), maar vanmiddag peer tussendoor, en dus duurde het erg lang voordat hij weer voeding kreeg: om 18.00 uur, en daarna dan groente. Hoe hebben jullie dit aangepakt? (Ik denk dat het normaal gesproken wat trager gaat, maar het 'probleem' is dat we een beetje laat zijn gestart met vaste voeding waardoor we alles nogal snel moeten doen.) (Wellicht extra nuttige informatie: mijn kleine beer is bijna 10 kilo schoon aan de haak en 75 cm.)
Hier ook een grote beer van bijna 10 kilo en nu 8,5 maand oud. Hij leeft nog nagenoeg van de bv. Wat eet hij op een dag? Heel erg weinig. In de ochtend een fruithap en 's avonds met pijn en moeite een halve tot hele avondhap. Een portie is bij ons zo'n 100 gram. Brood eet hij nog niet, sabbelt nog maar alleen. In de middag verdwijnt er een ministukje soepstengel in zijn mond. Qua smaken hebben we nu: fruit: banaan-pruim, banaan-mango en banaan-appel groente: erwt/munt, pompoen, wortel/aardappel en courgette-tomaat Iedere nieuwe smaak duurt een week of 2 voordat die volledig wordt geaccepteerd. We zitten nu op dag 5 van de erwt/munt en die wordt nog niet enthousiast begroet en gaat niet helemaal op. Hij is een slechte eter en wil niet stukjes slikken. Yoghurt is te zuur voor 'm. Bij stukjes en zuur braakt hij alles er weer uit. Wij hadden nu al liever Rapley gedaan en 'm met de pot mee laten eten. Helaas is meneer het daar niet mee eens. Qua bv zit ik nog steeds op een voeding of 8-10 per dag, vooral 's avonds en 's nachts. Overdag is mama niet zo in trek. Al het andere is veel leuker en interessanter. Waarom heb je haast met smaken introduceren?
Owja, ik heb trouwens gevraagd of ik langer mag blijven kolven onder werktijd. Ik kolf 1 uur per volledige werkdag. Mag dit niet dan ga ik over op 1 keer kolven in de lunch pauze. Afbouwen van de bv doe ik dus niet. Onze man mag helemaal zelf weten wanneer hij genoeg heeft van mama.
Hier dronk ze tot 1 jaar ongeveer 6x bv. Rond 8 maanden was dat ook wel een keer of 8. Idd ook overdag heel kort drinken en s avonds en s nachts bijtanken. Bijvoeding ging er goed in maar de behoefte aan borstvoeding bleef en dat is ook goed natuurlijk, dat blijft ook de hoofdvoeding tot haar 1e jaar. Met 8 maanden kreeg ze 2x brood, 1x fruit (vanaf 9 maanden 2x), rijstewafeltje tussendoor en avondeten. Alles a la rapley maar dat had ze met 8 maanden goed onder de knie. Borstvoeding volgens mij s morgens bij wakker worden, rond 11 uur, rond 2 uur, 5 uur als ik thuis kwam uit mn werk of even na het slapen, s avonds voor slapen gaan, s avonds laat en een keer of 2 s nachts. Met 10 maanden lukte het om ipv voeding om 11 en 2 uur, rond 1 uur bv te geven. Kreeg ze s morgens nog fruit. Na haar 1e verjaardag weigerde ze 5 dagen en ik gaf haar toen 3x per dag gekolfde melk. S avonds en s nachts weigerde ze de fles. Langzaam sloop s nachts er wel weer. Met 13 maanden gestopt met kolven onder werktijd en toen viel de middagvoeding weg. Ze heeft nog lange tijd s morgens, s avonds en s avonds laat of begin nacht gedronken met af en toe een uitzondering van een onrustig nachtje. Tijdens deze zwangerschap is ze af gaan bouwen. s Morgens wilde ze als eerste niet meer, s avonds soms en ze begon s nachts wat door te slapen dus dat viel ook weg. Met 23 maanden was het gebeurd. Ik gaf trouwens de bijvoeding rond logische tijden. Dus s middags tussen 12 en 1 een boterham, rond 17.30u groente en s middags na het slapen fruit. s Morgens ging ze vrij snel weer op bed. Met 8 maanden had ze s morgens niet meer genoeg aan alleen borstvoeding dus kreeg ze ook rond 8 uur een boterham. Overigens was ze altijd mooi rond mooie tijden wakker.
Ik had trouwens kolfrecht tot 1 jaar dus dat scheelde erg. Ben met 10 maanden naar 1x kolven gegaan en werk in de kraamzorg dus kon in principe zo lang als ik wilde in eigen tijd nog door gaan met kolven.
Bedankt voor jullie reactie! Wat betreft afbouwen met kolven: dat heeft niets te maken met kolfrecht oid, maar meer met dat ik het zelf een beetje zat ben. Ik ben dat kolven gewoon zat. (Waarom is nogal een lang verhaal.) Ook vind ik het zelf niet zo fijn meer om in het openbaar te voeden. Dus als ik van die voedingen overdag (deels) af kan, dan ben ik daar erg blij mee. Mmm.. Ik zie dat jullie dus al wel van alles aanbieden aan jullie kinderen, al nemen ze het niet allemaal. Nu moet ik zeggen dat mijn zoontje een goede eter lijkt. Hij eet veel. Er zit nog niet echt een rem op. Wat betreft het aanbieden van smaken en 'haast hebben': ik heb niet echt haast. We bieden regelmatig nieuwe smaken aan (steeds drie dagen proberen), en tot nu toe pikt hij eigenlijk alles. Wat ik graag zou willen - maar ik weet eigenlijk niet of dat realistisch is - is dat er een borstvoeding gaat vervallen overdag zodat ik dan minder hoef te kolven en te voeden. Ik moet eerlijk zeggen dat als dat niet realistisch is, ik wel eens overweeg om dan maar overdag over te gaan op kunstvoeding. Probleem is alleen dat ik dat wel eens denk, maar ik kan het niet over mijn hart verkrijgen. Vandaar dat ik me afvroeg of ik het dus anders op kan lossen.
Met acht maanden leefden ze hier grotendeels op borst, maar elke keer als papa of ik iets at boden we het ook aan, en ze mochten zoveel daarvan eten als ze wilden. Met de beperking dat we i.v.m. allergie en eczeem erg voorzichtig waren met wat we aanboden. Maar er waren dagen dat Dirk twee of drie keer op een dag wat broccoli kreeg (vobd bij erg lekker). Ik denk dat we wel op vier à vijf aanbodsmomenten zaten. Was ik in de buurt dan was het in combi met een borst, was papa in de buurt, dan gewoon wat eten of klein flesje 50cc erbij. Als jouw kind de bijvoeding lekker vindt en honger heeft dan zou ik hem gewoon overdag daarvan laten eten zoveel hij wil. MAak je geen over een rem. Die is ingebouwd, hij heeft al voldoende ervaring daarmee aan de borst. Laat het gewoon aan hem over.