Beetje gekke vraag

Discussion in 'Zwanger worden' started by DaisySanches, May 9, 2007.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. DaisySanches

DaisySanches VIP lid

Jan 20, 2007
    12,361
    0
    0
    Amsterdam
    Ik lees steeds dat je vanaf zo'n twee á drie dagen voor je eisprong vruchtbaar bent. De zaadcellen kunnen immers langer leven dan een eicel. Ik lees ook dat ze in de plooien in de baarmoeder of cervix wachten tot er een eitje springt, en dan toeslaan.

Maarreh... hoe weten die zaadcellen dat? Ze hebben toch geen oogjes? Ze kunnen toch niet zien of het eitje er wel of niet is, om dan maar om de hoek te gaan wachten? Reageren ze soms ook op een toename van LH zodat ze weten dat het eitje er is? Gaat er een soort van signaal van het eitje af in de zin van : Hello boys, here I am?
    Of zwemmen de zaadjes gewoon eindeloos rondjes tot ze de eicel tegenkomen of van de ellende (en eenzaamheid :p) sterven?

Wie weet dit?

2. toerist18

toerist18 VIP lid

Oct 23, 2005
    8,317
    1
    0
    ik maak babymutsjes met naam
    Nederland
    Dat is gewoon wetenschappelijk onderzocht meid, maar hoe wanneer en waarom weet ik ook niet hoor, het zal wel kloppen allemaal.

3. DaisySanches

DaisySanches VIP lid

Jan 20, 2007
    12,361
    0
    0
    Amsterdam
    Ja, dat weet ik ook wel.
    Maar ik zat het me ineens af te vragen. Ik geloof het ook wel hoor.
    Ik heb soms van die vage momenten... :oops:

4. Elmo

Elmo Niet meer actief

Ik weet niet of je dan het vruchtbaarst bent...maar vanaf dan maak je wel de meeste kans omdat de zaadjes even kunnen overleven.
    Je bent met je eisprong natuurlijk het meest vruchtbaar....lijkt mij.
    Zonder ei geen bevruchting...;)

Maargoed, vooral veel en leuk klussen :)
    *nee, niet TE veel*

5. Vraagtekentjes

Vraagtekentjes Actief lid

Oct 22, 2006
    233
    0
    0
    :D Ik moet hier heel erg om lachen!
    Niet omdat het een gekke vraag is, helemaal niet; ik vraag me dat dus ook af idd; Hoe weten ze dat in hemelsnaam? En zitten/liggen/drijven/hangen ze stil of blijven ze zwemmen en zoja hoe (rondjes, rechtdoor en botsend?)?
    Hihi, ik stuur ze ook niet met een duikbril en een kaart naar binnen hoor!
    Alleen dat al onze potientele kandidaten in alle eenzaamheid sterven :cry: , tis nog in het donker ook :cry: .

Ik zeg, ik steun die vage momenten waarop je je zulks afvraagt; ik heb ze regelmatig ;) :D

6. Vanilia

Vanilia Fanatiek lid

Jan 13, 2007
    1,715
    2
    0
    Amsterdam
    Is het niet zo dat de eicel een bepaalde stof afgeeft?
    Maar aan de andere kant heb ik ook wel eens gelezen dat sommige zaadcellen straal voorbij de eicel zwemt en hem dus mist? Ook raar toch.

Dit vond ik op het internet trouwens:

Zelfdenkend zaad?
    Zaadcellen die zelf de weg kunnen vinden…. Kunnen ze 'denken' of zo? Dr. Weber: "Dat lijkt inderdaad zo. De zaadcellen moeten de baarmoeder door en daarvoor moeten ze – als je staat – ongeveer vijf centimeter omhoog zwemmen, tegen de zwaartekracht in. We zijn erachter gekomen dat in de zaadcel eiwitten zitten die ook in de neus voorkomen. De zaadcel zou dus kunnen ruiken waar de eicel is. Als hij de eicel ontmoet, wordt hij enthousiast. Hij gaat heftig met zijn staart kwispelen! Op de kop van de zaadcel zit een zakje met enzymen. Die enzymen komen vrij als de zaadcel tegen de eicel botst en ze zorgen ervoor dat de zaadcel zich een weg kan banen door de wand van de eicel. Een soort bom die ontploft. Er is vervolgens maar één winnaar die samensmelt met de eicel en het begin vormt van een nieuw mens.

7. DaisySanches

DaisySanches VIP lid

Jan 20, 2007
    12,361
    0
    0
    Amsterdam
    Ik heb een deel van het antwoord gevonden :), via een link die iemand (weet niet meer wie en waar) en in een andere topic postte.
    http://www.pbs.org/wgbh/nova/miracle/program_adv.html
    Het filmpje van de zaadcellen zeg maar.
    Ze worden kennelijk in de wanden vastgehouden door trilhaartjes, die er nu en dan een paar loslaten om te door te zwemmen.

Vind de reactie van Vanilia ook wel wat hebben. Maar wel sneu dan. Weeet je dat je date zit te wachten, en wordt je ineens vastgehouden door zo'n trilhaar :evil:.

Vraagtekentjes: Vind die vage momenten van mij inderdaad ook leuk hoor. Heb ze ook wel eens vaker :oops:.
    Zat ook de hele tijd te denken van eenzaam alleen daar in het donker. Maar op het filmpje is het mooi roze, en licht. Zal wel door de cameralampies komen (of is het een goede animatie? Heb niet opgelet, is al bedtijd (geweest).

8. DaisySanches

DaisySanches VIP lid

Jan 20, 2007
    12,361
    0
    0
    Amsterdam
    Je geeft ze toch wel een TomTom mee, hoop ik :):), met zaklamp?
    Ik moet maar gaan slapen, anders word het een melig topic, terwijl ik eigenlijk een toch wel serieus bedoelde vraag stelde.

9. maranka

maranka VIP lid

Mar 27, 2007
    10,842
    0
    36
    Trusten Daisy

10. Vraagtekentjes

Oct 22, 2006
    233
    0
    0
    Ja, zo vlak voor bedtijd kan ik hier ook nog heel wat melige antwoorden opgeven ;)

Ik vind het wel een stoere vraag! En de antwoorden interessant, heb me van die filmpjes ook altijd afgevraagd of het geen animatie is. De 3d pretecho bijvoorbeeld lijkt een beetje "gekunsteld" (sorry) terwijl ze op Discovery echt megamooie beelden laten zien. Maar heb op die docu's nooit duidelijk gehoord/gezien of het nu wel of geen animatie is... Of let ik niet goed op? hihi, ik kijk ze dan ook vaak voor het slapen gaan. Er is een docu van 9 maanden in baarmoeder, die is echt heel mooi...

Anyway, dat van die eiwitten trekt me wel, dat in combi met die trilhaartjes. Trilharen houden ze vast, sporadisch los en dan doen die eiwitten hun werk... Stomme connectie misschien hoor, maar van vogels weten ze ook nog steeds niet hoe het navigatie-systeem werkt (vogeltrek over continenten/ postduiven enzo), dit zal een evenzo nog nader te ontdekken fenomeen zijn! Maarja, volgende vraag dan (dit komt dan als eerste in me op, echt heel maf ik weet het), blijven ze bewegen (of zitten ze dan stil) zolang ze aan die trilhaartjes zitten en wat veroorzaakt dat ze "dood" gaan? Iets leeft toch met een kloppend hart en een soort van circulatie? Ik weet dat het in dit geval niet zo is, maar dat kan ik me dan niet voorstellen; tis allemaal zo onvoorstelbaar mintieus (spermatozoide is geloof ik duizenden malen kleiner dan een eicel)...

Ik hoop alleen wel dat ik dan heel consequente en oplettende trilharen heb, er liggen er bij mij wat op de loer voor een ei hahaahah. En hoop ik dat ze het richtingevoel van vriendje hebben, met dat van mij gaan ze ook verkeerd mét Tomtom (ik bewijs dat het kan hoor), bij gebrek aan miniscule zaklampjes moet ik dan maar met het licht aan slapen!

Welterusten ;)

11. Vraagtekentjes

Oct 22, 2006
    233
    0
    0
    Okay, kon de verleiding niet weerstaan het filmpje nog even te kijken...
    Ik denk dat zwanger worden inderdaad de topprestatie van je menselijke cariere is; dat ding zwemt de triathlon van de Olympische spelen (2 dagen over 6 inch als je lijf ze niet zou helpen, ze zwemmen al zo hard!) en moet dan nog matchen ook (dat precies passen qua chemische verbindingen)! Kan ik ze niet gewoon het wachtwoord meegeven?
    Pffjieuw, ik geef ze ook een Redbull mee voor onderweg denk ik...

12. hjm

hjm Lid

Apr 9, 2007
    51
    0
    0
    National Geographic channel heeft een hele mooie documantaire gemaakt over de ontwikkeling van een kind in de baarmoeder. "In the womb". Daar wordt ook verteld dat men denkt dat ze een soort geurzintuig hebben om het eitje te vinden. Als jullie in de gelegenheid zijn, moet je deze docu echt een keer kijken, hij is prachtig! Met super mooie computeranimaties over bijvoorbeeld hoe het hartje van het kind zijn eerste slag maakt. Echt prachtig!

13. DaisySanches

DaisySanches VIP lid

Jan 20, 2007
    12,361
    0
    0
    Amsterdam
    Goeie vraag, ga ik lekker even over nadenken.

@ HJM: In te womb heb ik gezien. Is inderdaad erg mooi :D.
    Ik wil die 9 maanden DVD kopen. Weet niet meer hoe het heet, zal zo even opzoeken. Is 3D animatie, en lijkt me erg mooi.

PS. Ik zou theoretisch moeten kunnen zien of het 3D is :rolleyes:, mijn hubby zit in de 3D-wereld. Leuk om het ook de schermen te zien :D

14. Vraagtekentjes

Oct 22, 2006
    233
    0
    0
    Ah, in the whomb, die docu bedoelde ik! D8 dat het Discovery was maar NG (ook een superkanaal) dus maakt niet uit in dit geval. Heb alleen steeds het begin gemist (we hebben m al 2 keer gezien haha). Heb vriendje ook even een biologielesje cadeau gedaan vlak voor het naar bed gaan met die filmpjes... Goed plan voor mannen die er niet zoveel van snappen; na 13 maanden heeft ie geloof ik eindelijk door dat het echt geen zin heeft om het pas paar dagen na mn ei te doen, dat van die wachtende spermacellen heeft hier een geinige discussie opgeleverd en een hoop duidelijkheid voor mijn geliefde wederhelft (klinkt dat klef zeg gheghe)... Ik ga die docu toch nog een keer opzoeken!

In dat filmpje uit de link blijven ze bewegen als ze door een trilhaartje gegijzeld worden ;), maar als ze dat tot 2 dagen na gijzeling blijven doen raken ze uitgeput en Dan zal dat 1 van de redenen zijn dat er maar zo weinig je ei bereiken; redeneer ik even logisch verder. Ervan uitgaande dat die cel ook "moe" kán worden... Uhhh, teveel vragen waar ik me over kan buigen hahaha....

Stom eigenlijk, al weet je dat de kans per maand niet hoog is en vaag weet je een beetje van het hoe en wat, maar als je je zulks af gaat vragen; tis een overwinning voor zo'n cel! Uitgerekend heb ik per maand meer kans om de jackpot van de staatslotery te winnen dan 1 van die cellen de kans om een ei tegen te komen! Uh, ben blij als het zover is hahaha

15. DaisySanches

DaisySanches VIP lid

Jan 20, 2007
    12,361
    0
    0
    Amsterdam
  16. zico

zico VIP lid

Sep 28, 2006
    6,336
    0
    0
    belgische kempen
    wij geven ze telkens een mio268+ mee

doch ze hebben het tot hiertoe niet gevonden de eicel

17. Mvj

Mvj VIP lid

Mar 22, 2007
    8,623
    0
    0
    zuster
    zuid - holland
    Nou ik heb de dvd ook besteld hoor voor mijn hubbie als kado , hij nl ontzettend zenuwachtig omdat hij zijn zwemmers in moet leveren vandaag ...

L.sybje

18. Vraagtekentjes

Oct 22, 2006
    233
    0
    0
    Heb even op ngc.tv gespiekt voor die docu In the womb, het eersvolgende deel gaat over ontstaan/ontwikkeling van meerlingen:

Kopietje info: In The Womb: Twins, Triplets, Quads

Dankzij de nieuwste technologie kan In The Womb laten zien hoe twee-, drie- en vierlingen zich ontwikkelen tijdens de zwangerschap. We volgen drie zwangere moeders van bevruchting tot geboorte.

Ook te Zien

13 mei, 19.00 uur

14 mei, 3.00 uur

16 mei, 21.30 uur

17 mei, 1.00 uur

20 mei, 3.00 uur

Vraag me alleen af of de uitzendtijden kloppen, van 14 mei kwam ik elders op de site tegen dat het om 0.00 is. Geeft niet! Maar voor het oplossen (of juist opwekken) van vage vraagmomentjes is dit een heel geschikt tvmomentje! Hihi... Vraag me af wat er dan nu in me gebeurt aangezien ik de zwemmers verstoppertje heb laten spelen... :rolleyes:

19. Vraagtekentjes

Oct 22, 2006
    233
    0
    0
    Ow, en even verder kijken dan je neus lang is levert dit op:
    In The Womb

Een intieme en onthullende studie van het embryo dat zich in de baarmoeder ontwikkelt - de wonderbaarlijke reis van de bevruchting van het ei tot de geboorte van de baby.

Ook te Zien
    13 mei, 18.00 uur

Maak ik er een dudocu van, zit ik 13 mei van 18.00 tot 20.00 de semiwetenschapper uit te hangen voor NGC, nog eens zien hoe ze dat zonder tomtoms doen hoor hahaha

20. DaisySanches

DaisySanches VIP lid

Jan 20, 2007
    12,361
    0
    0
    Amsterdam
    Zonder Tomtom's? Is dat niet vreselijk ouderwets :).

Ik wilde zo'n nieuwe multimedia gsm voor ze kopen.
    Nokia N95 ofzo. Als de beschrijving niet klopt, kunnen ze bellen om te zeggen dat ze verdwaald zijn. Dan kan ik mijn ei nog een lichtbaken mee geven. "Hier ben ik" knipperend :)

Share This Page