Vitamines

Discussion in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' started by sjak, Jan 22, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. sjak

sjak Niet meer actief

He meiden,
    10 feb. hebben wij een herintake voor ivf/icsi. We zouden graag na de meivakantie weer willen beginnen. Nu heb ik de afgelopen dagen doorgebracht met (wetenschappelijke) onderzoeken lezen over vitamine gebruik en ben vanmorgen begonnen met vitamine d, omega 3 en mama vitaminen.
    Nu las ik dat voor mannen vit c, foliumzuur en zink/selenium wordt aangeraden. De vorige keer is mijn man zijn sperma er goed op vooruit gegaan na vit c en foliumzuur.
    Wie van jullie gebruikt(e) dit ook of andere supplementen?

De onderzoekenzijn trouwens niet alleen Duits, maar voornamelijk Amerikaans (harvard) en Australisch. Ik vind het na het lezen nl raar dat ze hier in Nederland niets mee doen?

2. MyMiracle

MyMiracle Fanatiek lid

Jun 2, 2013
    4,657
    2,872
    113
    Waar mijn huis woont
    Hoi wij hebben in mmm ook vitamine geslikt.
    Ik dezelfde als jij met extra b12

Mijn man slikte per dag:
    Foliumzuur
    Selenium-zink 2 tabletjes(kruidvat)
    Vitamine C 1000mg
    Vitamine b12 geloof 1 tabletje(kruidvat)
    Zalmolie tablet( kan ook omega)

Weet niet of het bijgedragen heeft, maar was binnen 3mnd na start vitamine slikken zwanger van onze dochter. En dat na ruim 2,5 jaar mmm en 3mk.

3. sjak

sjak Niet meer actief

Miracle, dat zijn de berichten die ik wil lezen! B12 zit/is toch foliumzuur?

4. MyMiracle

MyMiracle Fanatiek lid

Jun 2, 2013
    4,657
    2,872
    113
    Waar mijn huis woont
    Foliumzuur is foliumzuur
    Vitamine B12 is cyanocobalamine
    Staat op de verpakkingen.

5. nana33

nana33 VIP lid

Nov 17, 2008
    5,536
    3
    0
    Toen ik steeds vmks kreeg voor mn dochter ben ik in het buitenland op consult geweest bij een kliniek gespecialieerd hierin en van deze kliniek mocht ik ab-so-luut niet meer dan 100mc vit c nemen! Dit omdat teveel vit c een miskraam zou kunnen bespoedigen. Als je het googelt zijn er zelfs sites die claimen dat je 1000 vitC kunt gebruiken om de kans op een abortus te vergroten. Iedere arts zegt natuurlijk iets anders, maar ik zou zoveel niet durven slikken. Het is ook niet nodig, met 100mg kom je al een heel eind.
    Verder sluit ik me aan bij wat hier al staat aan vitamines.

6. sjak

sjak Niet meer actief

Maar nana, de vrouw mag geen extra vit c maar de man wel. Dat verbeterd de kwaliteit van het sperma.

7. nana33

nana33 VIP lid

Nov 17, 2008
    5,536
    3
    0
    Oke, ik ben een dombo. Ik las gewoon dat stukje niet over "mijn man". Sjorrie ;). Mijn man slikt trouwens naast alles wat al genoemd is ook nog magnesium met taureaat, Q10 en extra d3.

8. Klaartje863

Klaartje863 VIP lid

May 10, 2012
    6,606
    57
    48
    Sjak, welke dosering slik je van alle vitaminen?

9. sjak

sjak Niet meer actief

2 vit d (25ug/2000e)
    2 omega 3 (maar neig naar één)
    1 mama vitamine

10. Niandra

Niandra Actief lid

Sep 19, 2013
    311
    1
    16
    Ik heb in huis:

Voor mij:
    - Mama compleet pillen
    - Zwanger worden Etos
    - Omega 3
    - Magnesium (volgens internet voor de ontspanning van de eileiders)

Voor mijn man:
    - Vitamine C (1000 mg)
    - Zink/selenium
    - Vitamine compleet
    - Foliumzuur

Of het bij hem helpt weet ik alleen niet, want hij is er net mee begonnen. Ik slik mijn vitamines wel al heel lang maar dit heeft nog niet tot een zwangerschap geleid.
    Ook heb ik gelezen dat vitamine D bij de man kan helpen, maar daar zit ook een beetje van in de vitamine compleet pillen.

11. Blondje

Blondje Fanatiek lid

Aug 29, 2009
    1,640
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik slik qua vitamines; 2 stuks omega 3 & visolie, vitamine d, foliumuur en drink pomme granaatappelsap. Hopelijk draagt het bij mij.

12. Jon1978

Jon1978 Fanatiek lid

Nov 28, 2013
    1,339
    1
    36
    Wij gebruiken de volgende vitamines dit is naar aanleiding van een lijstje wat in dd wordt voorgeschreven

Vitamine d3 2000 IU
    Foliumzuur,
    Omega 3,
    B12,
    Selenium,
    Vitamine c 70 Mg
    Zink (alleen voor vriendlief)
    Vitamine E400

13. Groen

Groen Actief lid

Apr 12, 2013
    443
    394
    63
    Mijn man slikte al een gewone multi maar een aantal maanden voor we met IVF begonnen heb ik avonden het internet afgespeurd naar onderzoeken over vitamines en sperma kwaliteit. Kwam toen oa inderdaad tegen dat foliumzuur, selenium en zink goed waren maar ook bijvoorbeeld astaxanthine en Q10.
    Na heeeel veel gegoogel is mijn man toen multi4men van orthica gaan slikken waar dat (en nog veel meer) allemaal in zit. +nog los extra visolie, elke dag versgeperst sinaasappelsap en noten (amandelen). Er was eerst sprake van dat we ICSI moesten doen (bij de IUI's die we hadden was spermakwaliteit steeds rond de half miljoen), maar er werd besloten om op de dag van de punctie te kijken hoe het dan zou zijn. Toen bleek het goed genoeg te zijn voor IVF. Het aantal en beweeglijkheid was iets beter geworden en het aantal afwijkende zaadjes was van 99% naar 97% gegaan. Nog steeds erg slecht, maar ben ervan overtuigd dat de vitamines in ieder geval íets hebben gedaan.

Ikzelf heb bij de cryo terugplaatsingen VSM puur mama geslikt + extra vitE, B12 (smelttablet) en extra vitD.

14. Sanne60

Sanne60 Lid

Jan 8, 2014
    76
    0
    6
    Mijn man heeft 2 zaadonderzoeken laten doen en beide uitslagen waren erg slecht. We hebben midden februari de intake in het ziekenhuis. We hebben al wel een brief van de uroloog met leefregels voor de man om te proberen de kwaliteit van het zaad te verbeteren. Hierbij stond ook een vitaminepreparaat slikken. Er stond verder niet bij welke vitamines. Na grondig zoeken op internet is mij opgevallen dat de goedkope multivitamines zoals eigen merk van de supermarkt en drogist niet goed opgenomen worden door het lichaam omdat ze niet de juiste verbindingen/ verhoudingen hebben. Dit vond ik erover:

Een vitamine of een mineraal is gebonden aan mineraal, een organische of anorganische verbinding. Als je dus geen verbinding vermeldt ziet, dan kan je bijna zeker stellen dat het om goedkope anorganische verbindingen gaat.
    Goedkope vitaminen met goedkope verbindingen neem je maar voor een klein gedeelte op, soms maar 20 %. Dit komt deels door de slechte verbindingen
    Vitamine A, B1, B2, B3, B5, B6, B8, foliumzuur, B12, C, D, E, K, magnesium, koper enzovoorts. Prima als deze vitamines en mineralen en nog veel meer in een multivitamine zitten, maar het zegt niet zoveel. Je wilt de volledige naam weten. De meeste stoffen horen doorgaans verbonden te zijn aan een transportbootje om optimaal opgenomen te kunnen worden. Selenium wordt bijvoorbeeld goed opgenomen, als het gebonden is aan methionine. Op het etiket zou dan moeten staan: selenium (selenomethionine). Vitamine B2 is riboflavine. Als de verbinding of de volledige naam van de verschillende stoffen nergens te vinden is, laat het potje dan maar in de winkel achter.

Ik heb nu multi guard van lamberts gekocht ( ongeveer 30 euro per 90 tabletten bij bol.com ). 1 potje is genoeg voor 3 maanden. We zullen na het volgende zaadonderzoek wat we ook in februari hebben merken of de leefregels en vitaminepillen geholpen hebben. Je moet er wel rekening mee houden dat de pillen pas na 72 dagen effect zullen hebben omdat het 72 duurt totdat de nieuw aangemaakte zaadcellen gerijpt zijn en eruit komen om het maar zo te zeggen.

Hier nog een link met info over vitaminepillen: Voeding en suppletie ter verbetering v/d spermakwaliteit en hoeveelheid

Hopelijk hebben jullie hier wat aan!

Groetjes Sanne

Share This Page