Wat een fijn topic. Sinds een paar weken weet ik dat ik een vitamine d tekort heb. Waarde van 25 en die was volgens de huisarts 'iets te laag'. En als ik het hier zo lees heb ik afgelopen tijd bij lange na niet genoeg geslikt om dat tekort weer op te bouwen. Dus dat word op zoek naar nieuwe vitamine waar meer in zit.
O O O!!! Onder waarde 30 moet je 'het spuitje' krijgen. Anyway: ik zou meteen beginnen met 5000IE per dag!
Terug naar de dokter en ga er niet te veel mee in gesprek zeg hem gewoon ik wil graag door gestuurd worden naar de dietiste. Die kijk met jou je dieet dan na en kan kijken hoe je meer vit D in je voeding kan krijgen, hoe je de opname kan verbeterne dmv voeding. Evt. extra vit D erbij slikken. Vitamin D is enorm moeilijk om op te overdosen terwijl met vit B/A weer makkelijker is... Het is misschien ook een idee om zoveel mogelijk naar buiten te gaan nu het lekker zonnig is.. Veel mensen in landen waar het niet zo warm is, is vitamine te kort niet zo heel raar en komt het vaker voor dan je denkt. Het beste is om met een dietiste er goed over te praten en dan over een paar maanden later terug gaan.. Ik ben zelf destijds ook naar de dietist gestapt want de dokter vraagd eet je normaal? Oh dan is het PDS maar dan kom je bij de dietist en dan kom je erachter dat die PDS enorm gevoerd word door het huidige dieet wat ik had en dat was naar mijn weten 'normaal' maar wat voor mij normaal is, is voor de ander abnormaal en iemand die vestand heeft van voeding waar wij die vitamine uit moeten halen kan dmv jou eet dag boek zien of je wel genoeg binnen krijgt en of je er zelf iets aan kan doen om je vit D opname te verbeteren en via je voeding genoeg aan te vullen Laat ons weten of het iets opleverd!
Actueel onderwerp zeg! In januari stond mijn D op 50. Ik heb hiervoor een of andere vettige substantie gehad in een ampul. Daar moest ik mee beginnen. Eens per week één ampul en dat twee weken. Dus twee van die dingen. Daarna kreeg ik Divisun 800IE. Dagelijks 1 tablet. Nu heb ik vorige week de boel laten prikken en hoera. De stand is 48. Zucht. Het gekke is; mijn B12 stond in januari op 190. Daar ben ik een heel simpel pilletje voor gaan slikken. Gewoon B12 van de Etos. En die staat nu op 285. Nu word ik morgen gebeld voor die vitamine D. Maar als ik zo hier lees én ook op internet, zou mijn dosering ook omhoog moeten. Ik vroeg mij het volgende af; kan een lager vitamine D in relatie staan tot de overgang? Heeft stress bijvoorbeeld invloed? Ik ben daar wel nieuwsgierig naar.
Mijn man krijgt 1x per maand een ampul voor zn vitamine d. Hij heeft een nier transplantatie gehad en dan heb je dus nog meer kans op vitamine d tekort. Hij krijgt het als onderhouds dosis en wordt iedere 3mnd geprik met de rest van zn standaard dingen. Raar dat huisartsen zich niet verdiepen in dat soort dingen. Het lijken mij dingen die zij toch makkelijk kunnen constateren en behandelen.
Ik heb al mijn hele leven PDS en de symptomen van dat en een vitamine D-tekort lijken helemaal niet op elkaar. Bovendien valt vitamine D heel slecht uit onze voeding te halen. Stel dat je iedere dag een portie vette vis zou eten, zou dat nog niet meer zijn dan 600IE. Als je een tekort hebt, heb je ongeveer 10x zoveel per dag nodig. En om nou iedere dag een kilo vette vis weg te werken...
Je berichtje is heel herkenbaar - een aantal weken terug ben ik terug thuis gekomen met hetzelfde bericht van de huisarts. mijn waarde was 17. Ik kreeg net als LiveLaughLove een drankje met dezelfde sterkte / frequentie. Helaas bleek ik er ook nog eens allergisch voor (dat heb ik wel voor meer medicijnen) dus moest er nog wat bij slikken om deze allergische reactie tegen te gaan. Intussen zit ik even in wat 'wachtweken' om weer opnieuw te prikken. Hopelijk ga je je gauw beter voelen. Persoonlijk heb ik behoorlijk onderschat wat vitamine D gebrek bij je doet.
Het ging erom dat ik dacht dat mijn voeding juist was en misschien moet je dan vitamine D slikken maar het lijkt me sterk dat je dan niet een ander tekort kan hebben wat de opname bevorderd waar dieet misschien wel zeker iets te maken kan hebben. Daar heeft PDS verder geen zak mee te maken, dat was alleen mijn geval dat ik er voor koos om mij verder te laten helpen door een dietist omdat in mijn geval mijn dokter ook niet veel meer kon doen.. Heeft dus ook niks te maken met jou geval dat je WEL PDS hebt en mogelijke vitamine D te kort. Maar lees even terug naar dat stukje waar ik schreef over dat de meeste vitamine D die wij opnemen vanuit de zon komt dus veel buiten zijn helpt ook en daarbij moet je het aanvullen vanuit je dieet en eventuele vitamine D supplementen.. Het staat zelfs op de verpakking van vitamine pillen dat ze er voor zijn als je al gezond en gebalanceerd eet, eet je alleen maar troep dan gaan vitamine pillen het niet vervangen en werken uiteindelijk minder goed dan wanneer je ervoor zorgt het juiste dieet erbij te helpen die helpt met de opname van bepaalde vitamines.
Heb de Vitamine D en magnesium citraat binnen, zal laten weten of en hoe snel de klachten verminderen! Ook HA maar weer gebeld en om bloedonderzoek B11 en B12 gevraagd, kreeg de assistente aan de lijn, ze gaat het met de arts overleggen. Ben benieuwd! (vraag me af of ze dat kunnen/mogen weigeren?)
Ja, dat mag de huisarts 'weigeren'. Er is een diagnose, daar ga je wat aan doen (en ik verwacht snel resultaat) en dan laat je later je bloed nog eens onderzoeken. Toen ik vitamine D ging suppleteren, voelde ik me heel snel beter!
Verwacht ook inderdaad dat hij niet akkoord gaat, maar heb sowieso afgesproken over 3 mnd weer te prikken, dus dan vraag ik gewoon nog een keer of het meegeprikt kan worden. Nogmaals bedankt! Heel lief dat je de moeite hebt genomen om mij te helpen!!
Als je nou last van spierpijnen blijft houden, kan je de volgende keer de malaat-versie van de magnesium nemen. Ik zou het leuk vinden als je over een tijdje laat weten hoe het gaat! Ik zou om te beginnen 4000IE nemen: 's ochtends 2 en 's avonds 2.
Heb de overige reacties niet gelezen alleen begin van TS, maar sorry wat een BS van je huisarts. Ze zijn verplicht hier iets aan te doen want als het tekort langdurig wordt heb je veel meer risico op hartfalen. Niet om je bang te maken maar het is wel van belang om om een vitamine D drankje (deze heb ik zelf ook) te vragen. Pilletjes duren langer voor ze worden opgenomen. Als je al klachten hebt, wat je dus aangeeft is het van belang om te behandelen. In Nederland lopen heel veel mensen met een tekort rond zonder dit zelf te weten. Zolang je geen klachten hebt is er niets aan de hand, anders echt aanvullen en op je strepen staan.
Mijn waarde was ook 34 en ik heb eerst een drankje gehad en slik nu 1200 ie per dag ( voorgeschreven door huisarts op advies van de internist. Mijn waarde is nu 70. Dat is nog niet super hoog.
Magnesium-malaat (of malate) is gebonden aan appelzuur. Deze kan melkzuur afbreken en helpt daardoor bij spierklachten.
Jeejtje ik dacht dat mijn arts de enige was, k heb zowa moette vechte voor meer D heb nu 1 keer per week 50.000 en na 4 weken tabletten mijn waarde was 30