Extreem gehorig.

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Karin38, 28 mei 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Karin38

Karin38 Lid

28 mei 2010
    10
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hai.

Mijn dochter (2) heeft al vanaf haar geboorte ontzettend gevoelige oren. Nu beginnen we toch wel te merken dat ze er best wel veel last van heeft. We zijn al meerdere malen bij de HA geweest maar tja, alles is verder alles goed.

Nu vertelde de HA wel dat ze gewoon ontzettend goed kan horen en dat dat bij sommige mensen best wel voor last in het dagelijkse leven kan zorgen. Zelf heb ik nu zoiets dat ik haar zou willen laten testen bij een audiologisch centrum om na te gaan of zij daar inderdaad "last" van heeft en in hoeverre wij daarmee nog beter rekening kunnen houden.

Ik weet niet of er mensen zijn die hier iets in herkennen van hun eigen kind (of niet) en misschien tips of wat dan ook hebben om hier mee om te gaan.

2. yinte

yinte Fanatiek lid

28 jul 2008
    4.513
    1
    0
    mama en huismanager
    omgeving breda
    ik heb geen ervaring met extreem goed horen. mijn zoon was zo goed als doof en wij zijn bij een audiologisch centrum geweest. ik kan me voorstellen dat ze daar ook wel mensen kunnen testen (en misschien wel kunnen helpen) die juist tegenovergesteld probleem hebben en extreem goed horen. ik zou gewoon de stoute schoenen aandoen en bellen om informatie.

3. annetske

annetske VIP lid

14 sep 2007
    5.112
    1
    0
    Friesland
    Waar aan merk je dat je dochter erg gehorig is? Ik vraag dit omdat mijn zoon bij elke vliegtuig dekking zoekt bij mij, zelfs als die heel hoog vliegen en amper te horen zijn (voor mij) soms hoor ik ze gewoonweg niet en dan komt hij alweer naar mij toe "mama vietui!" Ik merk dat hij dit geluid erg irritant vind. Zo ook met treinen, als hij 1 hoordt dan merkt hij dit meteen op terwijl ik het vaak niet eens hoor. ook als er een grote auto voorbij rijdt met kabaal dan kot hij alweer bij mij om dekking te zoeken. Ik vermoedt dat hij luide geluiden erg irritant vind en dat hier last van heeft. En hij hoordt echt alles merk ik zolangzamerhand.

4. Benzoblij

Benzoblij Actief lid

8 mei 2007
    319
    0
    0
    Hai!
    Tja,of dat een "probleem"is, weet ik niet. Maar ik heb het zelf ook, ik hoor veel beter dan de gemiddelde mens. En waarschijnlijk mijn dochtertje van 2 1/2 ook... Maar wat kan je er mee verder?
    Ik zou bv. geen hardrock opzetten o.i.d. :).
    Maar verder ben ik van mening dat het iets is waar mee je moet leren leven. Je leren afsluiten voor al dat geluid om je heen.
    En natuurlijk is dat nu nog heel moeilijk voor een klein kind, maar heus dat komt. Het is iets waar je gewend aan raakt.
    De maatschappij doet heus niet wat zachter voor je.
    Ikzelf slaap bv. met 2 oordoppen in en nog hoor ik de buurkinderen huilen... En mijn eigen kindjes natuurlijk ook :).
    Veel sterkte ermee!

5. Karin38

Karin38 Lid

28 mei 2010
    10
    0
    0
    NULL
    NULL

Aan best wel veel dingen eigenlijk. Tot heel lage “tonen” aan toe. Om een paar voorbeelden te noemen. Als we naar de supermarkt gaan zit daar wel eens onderaan bij de roltrappen zo’n man op een accordeon te spelen. Zodra ik de auto uitstap om haar buggy te pakken of een karretje waar ik haar inzet zit ze op het moment dat ik haar eruit pak al met haar handen op haar oren. De handen gaan pas van haar oren af als we boven zijn geweest en bijna bij de supermarkt.

Ze heeft zo’n my little people huis met een (heel zacht) deuntje erin. Zelfs voor die doet ze haar handen op de oren. Als mijn oudste ruzie heeft mijn mijn middelste en die 2 tegen elkaar schreeuwen. Handen tegen de oren. Als ik beneden van de trap naar boven roep dat ze moeten komen eten. De handen tegen de oren. Als er muziek is op tv (sterren.nl) niets aan de hand in principe, maar bij bepaalde nummers terwijl het geluid hetzelfde blijft de handen tegen haar oren en tegen mij “mama zachter”

Reclame van Hornbach. Handen tegen de oren. Ik kan zo verschrikkelijk veel voorbeelden opnoemen van dingen waarbij wij het geluid niet eens horen (of pas later) en zij al even met de handen op haar oren zit.

Tis bij haar dus echt wel zo ongeveer hetzelfde als bij jouw zoon. Met dat verschil dat het bij haar dus niet alleen maar bij luide geluiden is. Er zijn volgens mij gewoon zoveel tonen die zij als irritant ervaart dat ik zoiets had van ff kijken welke ouders dit herkennen en hoe zij er mee omgaan. Ga ik naar het audiologisch centrum weet ik wel dat er niks aan veranderd kan worden. Maar zouden zij mij misschien ook op bepaalde dingen kunnen attenderen waar ik rekening mee zou kunnen houden of wat dan ook. Ik vind het af en toe echt sneu om te zien van welke geluiden zij al kriegel wordt.

6. Karin38

Karin38 Lid

28 mei 2010
    10
    0
    0
    NULL
    NULL

Ja wat kan je ermee? Ik kan (wat ik al doe) er zoveel mogelijk rekening mee proberen te houden, alleen lijkt wel of het steeds “erger” wordt zeg maar. Zag ik haar voorheen 3-4x op een dag met haar handen bij de oren, nu toch veel vaker en ook bij “zachtere” geluiden die wij niet of nauwelijks horen eigenlijk.

Zoals ik al zei. Ik weet dat je er verder niets aan kunt doen. Maar heb wel ook gelezen dat er best wel veel mensen zijn. Vooral volwassen mensen die toch beperkt zijn geworden in hun dagelijkse leven doordat zij van best wel veel “gewone” geluiden al helemaal gek worden dat ik daar best wel van schrok en zodoende toch verder ben gaan googlen. Vandaar ook mijn verhaal hier in de hoop iets van herkenning te vinden en misschien wel wat “tips” zeg maar.

Zit er idd aan te denken om misschien eens oordopjes te gebruiken als we ergens heengaan en ik zie dat ze “last” heeft van de geluiden (mensen-muziek e.d.)

thanks in ieder geval

7. Karin38

Karin38 Lid

28 mei 2010
    10
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ga ik ook doen. De HA is er morgen pas weer. Dus morgen even aan de bel trekken en kijken wat zij verder zegt.

Deel Deze Pagina