Hallo meiden, Ik weet niet hoe ik het moet beginnen maar ik ( bijna 27 ) was laatst samen met mijn vriend (40) en mijn schoonouders(63 en 66) naar de stad geweest allemaal heel gezellig. Tot dat ze begon te zeggen bereid je maar voor wij komen straks de 1ste week elke dag langs. Ik was er zo van geschrokken dat ik dus zei nou dat dacht ik niet!!! Mijn schoonmoeder is daar door heel erg gekwetst en zei na mijn antwoord maximaal een half uurtje hoor!!! maar ja ik heb er geen antwoord meer opgegeven en mijn vriend ook niet.. Thuis kreeg ik de wind van voren van hem en zei je hebt mijn moeder echt gekwetst van wat je zei... alles goed en wel ik zei ow nou ja ik ben wel gelijk eerlijk geweest. Maar ik heb het gisteren besproken met mijn schoonzus en zwager zei hebben 2 kinderen. bij de eerste zei ze toen kwamen ze niet elke dag maar bij de laatste wel. en als jij ze niet binnen laat hebben zij straks zo iets wij komen alleen maar als jullie ( ik en mijn vriend ) bellen. Dit antwoord kreeg ik gisteren. dus dit betekend voor mij dat ik helemaal geen keus meer heb en dat ik ze na de bevalling straks 1 hele week elke dag moet binnen laten. ik zit hier zo tegen op. Misschien komt dat ook wel door dat ik zelf geen ouders heb. Maar ik weet wel dat ze het goed bedoelen. En ik krijg straks ook de eerste week hele dagen kraamzorg. ik heb geen zin als de kraamzorg weg is om 5 uur en dat zij nog aankomen kakken en half uur later komt mijn vriend thuis van zijn werk. dan heb ik voor mijn gevoel zelf geen moment alleen gehad met de kleine. Dit word voor mij en mijn vriend de eerste. Ik zou van jullie wel eens willen weten wat jullie antwoord zou zijn. En of ik het misschien toch anders aan had moeten pakken.
Ik zou die reactie ook gehad kunnen hebben. Al is het natuurlijk iets opgelopen doordat je het zo snel hebt gezegd. Jammer dat je vriend direct ertegenin gaat. Kun je niet uitleggen dat het voor jou moeilijk is dat je ouders er niet zijn. Dat het dus niet aan zijn ouders ligt, maar ook aan jou gevoel? En dat hij daar ook wel rekening mee mag houden.. Misschien kun je afspreken dat ze komen als de kraamzorg er nog is? Bijv 's ochtends voor de koffie? Dan kan de kraam ze ook wat entertainen.. Ik hoor zo dat je de goede vrede nog wel wil bewaren? Misschien kun je nog eens om tafel gaan zitten met je schoonouders. Of evt alleen met schoonmams? Dat je uitlegt dat die 1e reactie wat direct was, maar dat het niet afwijzend tegenover hun is. Maar wel het verdriet om je eigen ouders. En dat ze best welkom zijn, al wil je natuurlijk ook graag zelf tijd voor jou en de kleine en je man, zonder bezoek. Dat ze bijvoorbeeld prima 's ochtends langs kunnen komen, en even om het hoekje gluren. En ze kan nog eens van pas komen, als je een snel boodschapje nodig hebt zo'n dag.. (maar mijn ouders en schoonouders wonen elk op 200km. Dus ik ben blij met hun kraambezoek eens per week) Ik had bij mijn 1e ook hele visioenen van schoonmoeder die een week in een hotel ging zitten om de hoek en 3 keer per dag langs zou komen.. Puur mijn hormonen die op hol sloegen. Na de geboorte was dat weg, en kon ik weer recht nadenken
Lieve schat, Om te beginnen heb je het helemaal niet verkeerd aangepakt! En de reactie van jouw schoonmoeder en vriend snap ik eerlijk gezegd niet helemaal... Het zal inderdaad allemaal wel heel lief bedoeld zijn om alle dagen langs te willen komen. MAAR... Jij hebt het voor het zeggen! Je hebt nog steeds een keuze om te maken. Ongeacht wat anderen er van zullen vinden of hoe ze hier misschien op zullen gaan reageren. Heeft jouw vriend zich wel eens bedacht wat voor een impact het op jou/jullie zal hebben? Zwanger zijn, bevallen, herstellen van de bevalling en een nieuw mensje waar je voor moet gaan zorgen? Het allerbelangrijkste is rust in die eerste weken. Je hebt niet voor niets een kraamweek. Als jij er nu al als een berg tegenop ziet, dan moet je het gewoon niet toelaten. Het allerbelangrijkste zullen jij en jullie baby zijn. De rest heeft zich gewoon aan te passen. Kunnen ze dat niet, dan is dat hun probleem. Laat het alsjeblieft niet de jouwe worden! Natuurlijk kunnen ze langskomen om de kleine te bewonderen. Dat is niet meer dan normaal. Laat ze weten dat je dat zeker op prijs zult stellen. Maar laat dat gewoon gebeuren als de kraamhulp er nog is. Inderdaad, zoals hierboven al werd gezegd, lekker rond de koffie in de ochtend. Dan ben je zelf ook nog wat frisser. En zeg dat ze daarna echt nog wel een keertje langs kunnen komen, maar gewoon niet élke dag! Je wilt ook rust hebben om te herstellen en om samen als gezinnetje te wennen. Maak gewoon lekker na het eerste bezoekje een afspraak met ze dat ze dan en dan weer mogen komen. Zo hoeft het helemaal niks geen wrijvingen te veroorzaken en is iedereen tevreden.
Ik zou ook meteen duidelijkheid verschaffen als iemand zegt dat ie elke dag langs komt. Doe even normaal, je kunt bellen om langs te komen maar waarom gaan andere mensen er meteen vanuit dat zij jou kraamtijd moeten bepalen. Als je het niet wilt hebben dan gebeurt het gewoon niet. Ze komen nu toch ook niet elke dag langs? Ik denk dat mijn moeder ook vaak even komt gluren en die verwacht geen vermaak gelukkig. Prima, loop vooral even binnen en als wij slapen dan slapen wij. Ging zelf ook om de dag een kwartiertje naar mijn zus na haar bevalling. Er zijn dagen geweest dat ik haar helemaal niet zag omdat ze net even sliep. Ik keek dan even bij mijn nichtje en ging weer weg. Kan prima, zo lang je het kind van een ander niet uit bed gaat trekken. Even kwartiertje genieten door naar de baby te kijken en dan weer gaan. Ik vind het prima als de familie dat hier ook komt doen. Maar we gaan niet nu al vast leggen dat die en die elke dag een half uur komt, krijg er gewoon jeuk van.
Begrijp om te beginnen al niet waarom er "elke dag langsgekomen moet worden"... zucht.... julie zijn een gezinnetje en moeten zelf al helemaal wennen aan de nieuwe situatie... je bent in het begin bekaf van de bevalling en de gebroken nachten... en wellicht komt er ook nog andere visite over de vloer.... jouw reactie vind ik goed hoor... je mag toch zeggen wat jij er van vindt... Laat je niets opdringen.... en al is het misschien goedbedoeld... (dat zoveel menen als excuus gebruiken)... ze kunnen het ook gewoon vragen of je/jullie daar uberhaupt wel behoefte aan hebben.... beleef de kraamweek en alles op jullie manier...!!! deze tijd komt niet meer terug... want het is altijd je enige, eerste, tweede, derde of in mijn geval vierde kindje!!
Ik zou heel graag alleen ff met mijn schoonmoeder om de tafel willen zitten maar dat heeft geen zin mijn schoonvader is altijd thuis en ze houden elkaar ook altijd de hand boven het hoofd. Over de boodschapjes zegt mijn vriend ook maar ja ik heb zo iets.. toch niet elke dag??? moeten ze daar voor elke dag komen? Ik heb soms gewoon een gedachten wat ik zelf heel erg vind van Ik wil helemaal geen kind meer!!! ik heb al met moeite nu 1tje in mijn buik zitten dat was puur geluk tegen mij is altijd gezegd dat ik geen kinderen kan krijgen omdat ik heel ziek ben geweest rond mijn 17de. En nu is er dit ik vind het allemaal zo erg. ik wil helemaal niemand kwetsen en wil alles zo houden en daarom heb ik het er eigenlijk niet meer over. wel heb ik gezegd tegen mijn vriend dat hij maar eens met zijn ouders om de tafel moet gaan. Mijn vriend is veel te makkelijk. Dat wil straks zeggen hij ziet hun nooit in die week en ik elke dag!!! en daar zit ik niet op te wachten. Voor de rest zijn ze super lief maar in dit op zicht heb ik zo iets.. Dat beslis ik zelf maar dat vind mijn vriend weer niet. Het is nu dus ook 3 tegen 1. Ik heb nu al bijna 2 jaar geen contact meer met mijn ouders omdat ze mijn vriend niet accepteren ik moest toen kiezen voor mijn familie of voor hem. en ook zei wonen 2 uren hier vandaan. maar ze weten ook niet dat er een kleine opkomst is. Ik had als 2de besluit dat ze om de dag welkom zijn maar dat willen ze niet. perse willen ze elke dag omdat ze dat met de andere klein kind ook hebben gedaan.
oh, herkenbaar herkenbaar!! Ik ben 30, en mijn vriend is 43 (grappig he!), en ik heb ook zo'n schoonmoeder. Ze flapt er zomaar iets uit, en als ik haar dan eerlijk mijn antwoord geef is ze beledigd. Maar mijn vriend is het wel met me eens, dat scheelt. ik zou er niet aan moeten denken om haar elke dag met haar nieuwsgierige neus over de vloer te moeten hebben, met haar goedbedoelde opmerkingen over wat we wel en niet moeten doen. Nee, dank je! Maar eerst moet je je vriend denk ik weten te overtuigen dat het echt niet normaal is, en dat jij dat niet wilt. Want anders heb jij het straks gedaan natuurlijk. En gewoon na ieder bezoekje vragen wanneer ze weer denken langs te komen, en gewoon nee zeggen als je er geen zin in hebt. Klinkt moeilijk, maar als je vriend er ook achter staat is het een stuk makkelijker.
Ik zou zeggen: beste schoonouders, laat die droom varen. Jullie zijn niet elke dag welkom punt. Deze mensen begrijpen het kennelijk echt niet. Je hebt het al duidelijk gezegd, maar desnoods nog iets duidelijker.
Ach... ik zal hier niet al mijn verhalen gaan schrijven, maar 1 ding wil ik wel melden... dan weten jullie genoeg: "ik heb het slot laten veranderen toen ik zwanger was van onze tweede"... .... Trek je grens.... !!!
Mijn vriend zegt dat ze dit doen komt door dat zijn vader veel dingen niet met zijn broertje en hem hebben gedaan. ze willen het dan ook goed maken met de kleinkinderen. Ik heb al eens eerder gezegd dat kan niet!! Het gemis wat je mijn je zoons hebt gehad kun je niet bij je kleinkinderen gaan halen. Sorry .... Maar een met vlagen snapt mijn vriend het wel. Hij weet ook dat ik er erg mee zit. Ze komen nu ook niet elke dag. ( gelukkig maar) want ik hou het nooit zo lang met ze uit. De reden is ook dat ze veel zitten te bek vechten met elkaar :x en dat is iets waar ik helemaal niet tegen kan. Ik hou van een rustige omgeving en ik hou er van om ook eens een middag of een ochtend heeerlijk alleen te kunnen zijn met de kleine... Het scheelt gelukkig dat wij over 2 weken gaan verhuizen. omdat ze nu wel heel dicht bij wonen nog geen 100m van ons vandaan
ik heb ze ook op een paar stappen afstand van me wonen, maar denk maar niet dat ik ze na de geboorte van me kleine meid elke dag om de deur wou hebben. NO WAY!! Ik ben thuis bevallen en de kids waren bij me souders. Ik heb ook meteen gezegd tegen me man, je haalt alleen de kinderen op, en niet je ouders mee. Ik wil dat de kinderen eerst tijd met hun zusje krijgen en wij met zijn allen.....Savonds stonden ze wel voor de deur gelukkig maar 5 minuten want ik had er geen zin in om ze meteen al op kraambezoek te hebben. Gelukkig zijn mijn ouders daar heel anders in.....Die vragen altijd of het wel uit komt of niet..... Trek je grenzen meid, dan maar even gekibbel met je man maar hij moet jou ook snappen hoor. JIJ bent degene die het kind op de wereld zet. JIJ bent degene die moet rusten en waar ze om moeten denken. Dus als JIJ het NIET wil dan lekker NIET!!
Pfffttt Ik snap eerlijk gezegd je vriend ook niet hoor. Je smoeder mag wel eruit flappen dat ze elke dag langskomt en jij mag er dan geen reactie uitfloepen?? Misschien hem maar duidelijk maken dat dat meten met 2 maten is en dat jij je een beetje overdonderd voelde door haar opmerking. Kan je niet bij hem voorstellen, dat als hij zo graag wil dat ze elke dag langskomen, hij maar moet zorgen dat hij er ook is?? Als ik het goed begreep is hij de eerste week gewoon aan het werk. Mijn man neemt een maand verlof op als ik ga bevallen, komt wel goed uit want kraamzorg kennen ze hier niet. Grote kans dat mijn smoeder heel graag een dag of 14 zou willen komen. Wij hebben daar geen problemen mee. Ze hebben een eigen kamer boven de garage en ze maakt zich nog nuttig ook dan. Vindt ik wel prima hoeft manlief niet het huishouden te doen. Mijn ouders zijn onze buren dus ja ook die zullen geregeld binnenwippen.
Maar aan alle reactie's te zien en te lezen.. geven jullie mij wel gelijk... Dat is iets wat ik fijn vind om te lezen. Want ik voel me best onzeker bij hun maar ook bij mijn vriend. wat eigenlijk heel erg is. Woensdag komen ze savonds voor een gebakje en een koffie omdat ik dan jarig ben dat vind ik ook gezellig. Maar ik loop heel erg op mijn tenen zowel thuis als dat ik bij hun op bezoek ben of tegen kom. Ik weet ook nooit zo goed wat ik moet zeggen en ben dus ook heel stil ook thuis als er een conflict komt dan zeg ik gelijk je hebt gelijk. Dan vind ik het van niet.. Maar gewoon om iets uit de weg te gaan. Dat is natuurlijk heel dom maar goed. Normaal gesproken zeg ik gelijk als ik ergens niet mee eens ben. En nu laat ik dat allemaal varen en ben ik savonds voor de tv ook stiller. het is heel raar maar blijkbaar mag je geen mening meer hebben tegenwoordig
Mijn schoonmoeder kwam bij Fenna ook iedere dag langs. Ze belde wel van te voren. Maar ik kon dan geen nee zeggen. Deze keer wil ik dat echt niet hoor. Ik vond het nl erg vermoeiend. Dus straks mag ze om de dag komen
sja misschien ben ik dan gek hoor... maar voor jouw schoonouders is het ook feest... zij worden opa en oma! zij zijn ook nieuwsgierig naar de kleine en wat is nou een half uurtje? Elke dag vind ik misschien wel erg veel maar om de dag moet toch wel kunnen? Er wordt altijd zo moeilijk gedaan over schoonfamilie (opmerkingen als "nieuwsgierige neus" bijvoorbeeld). Ik weet niet of je een jongen krijgt maar als dat zo is kan je je zelf bedenken dat jij ook ooit de schoonmoeder zal zijn!
mijn haren gaan al overeind bij t lezen van je verhaal wat denken ze wel niet, het is jou huis jou leven en wie zegt dat jij daar zin in hebt.... pffff.... misschien een volwassen gesprek met zijn allen om tafel en dan 1 voor 1 even praten wat je dwars zit waarom je dat wel of niet wil en wllicht dat jullie elkaar dan beter snappen en dan een afspraak kunnen maken want op deze wijze erger jij je dood en maak jij ongemerkt opmerkingen die dan weer geheel verkeerd vallen bij je schoonmoeder wat voor veel stress zorgt...
O dat moet ik echt niet hebben hoor! Je hebt genoeg aan jezelf dan! Moet er niet aan denken dat mijn schoonloeder en schoonpa iedere dag langs zouden komen! Nee dank je! Je moet gewoon je "mannetje" staan en zeggen dat je daar niet op zit te wachten. En als ze daardoor gekwetst zijn, dan is dat maar zo. Jij hebt het voor het zeggen hoor! En je vriend zou dat toch ook moeten begrijpen?! Gelukkig heb ik zo'n vent die waarschijnlijk gelijk z'n scheur had opengetrokken maar op dat moment ben jij en je kindje het belangrijkst en als jij geen zin hebt in iedere dag je schoonouders over de vloer, moet je dat echt niet doen hoor!
ik zou op een nette maar ook harde manier vertellen dat jullie de ouders worden van het kindje. en dat je na de bevalling lekker met z´n 3eén wilt genieten. en dat ze niet elke dag langs hoeven te komen omdat je het zelf best kan redden met z´n 3eén. zo gek is dat niet hoor dat je dat verteld. suc6
haha, hier mijn moeder hetzelfde, maar ik was er alleen maar blij om. Is toch anders. Moet er niet aan denken mijn sm de hele dag om me heen te hebben. Bij mijn moeder kon ik gewoon mezelf zijn, incl ellende! denk er goed over na, je hebt maar 1 keer een eerste week!
Ik zou precies hetzelfde gezegd hebben hoor!! Ik wil zelfs mijn eigen moeder niet iedere dag over de vloer! Bovendien weet je toch nog helemaal nog niet hoe je bevalling zal gaan??? Misschien ben je wel helemaal niet toe aan bezoek, dat zou je man toch ook moeten kunnen inzien! En ik vraag me af of de kraamhulp dat ook wel goed zou vinden. Stel je voor dat jij een mega zware bevalling hebt gehad (ik hoop voor jou van niet natuurlijk) dan is het toch logisch dat er niet meteen vanaf dag 1 mensen over de vloer komen? Mijn schoonouders zien we gelukkig niet veel, maar zij zeiden tegen mij, oh je belt maar als het begint, dan komen we naar het ziekenhuis. Nou, ik dacht het niet!! We bellen wel als we thuis zijn en dan kunnen ze de volgende dag komen hoor! Mijn moeder mag bij de bevalling zijn (ook omdat zij 100 km ver weg wonen, ik hen niet zo vaak zie, en omdat ik het voor mijn man wel fijn vind als er nog iemand bij is) maar mijn vader gaat gewoon bij ons thuis zitten en die krijgt vanzelf wel een telefoontje. Die gaat dus ook niet in het ziekenhuis zitten wachten. Het is mijn eerste zwangerschap maar ik heb nu al heel duidelijk tegen beide ouders gezegd hoe we het willen. Ze kunnen eerst bellen, onverwacht aan de deur wil ik echt niet!