Gevaarlijke/ omstreden voedingsmiddelen tijdens zwangerschap

Discussion in 'Gezondheid' started by SuzanneLuna, Aug 27, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. SuzanneLuna

Aug 27, 2015
    20
    0
    0
    Gek word ik van niet eenduidige informatie. Het Voedingscentrum heeft een, in mijn optiek, onvolledige lijst van voedingsmiddelen die je slechts met mate mag innemen. In Amerika en Italië is de informatie veel vollediger en eenduidiger.
    voorbeelden:
    *soja producten. In ongefermenteerde soja producten (dat zijn die producten die juist in westerse landen worden gegeten..tofu..sojamelk..sojabonen) zit een soort oestrogeen stofje wat zou kunnen leiden tot geboortedefecten. In 2003 werd een een onderzoek gedaan in Amerika op ratten, waaruit bleek dat een vergelijkbare dosis zou leiden tot een andere plek van de uretha, niet kunnen ejaculeren, grotere prostaat..etc.
    Echter nergens kan ik het onderzoek en de details etc terugvinden, ook vervolgonderzoek kan ik nergens vinden. Echter overal zie ik staan.. Sojamelk is lekker en gezond als zwangere..hoe weet ik welk bericht correct is? Voedingsmarketing? Ik zal nu ik dit heb gelezen geen aojaspul meer durven nemen tot na de zwangerschap.
    *Kokosvet: de een zegt meer verzadigde vetten, doch in een wetenschappelijk tijdschrift zie ik dat juist die verzadigde vetten zijn op te delen in goede en slechte en de kokosnoot juist de perfecte zou hebben voor goede opnames van andere benodigde stoffen.
    *zoethout en drop: schadelijke stof die voor uitdrijving van de vrucht zou kunnen zorgen, maar bij de verloskundige zie ik overal sterremix en zoethoutthee...lekker dubbel?
    *Anijs is giftig voor de vrucht want in afbreekbaar in het lichaam...mmm..beschuit met muisjes...
    *basilicum: vruchtafdrijvend.
    *kaneel..evenals anijs lichtelijk giftig
    *lijnzaad, eveneens giftig..vooral hoe fijner gemaakt hoe schadelijker.
    *meeste zachte kazen prima eetbaar..je moet alleen wel checken of t gepasteuriseerd is (doch overal lees je geen zachte kazen onzin).
    Venkel: anijs,vruchtafdrijvend...in kleine hoeveelheden mag.
    *alle groente en fruit wassen ivm toxoplasmose gevaar.
    Ppfft...het is zo vermoeiend dat de ene site dit zegt en de andere dat, doch er is zoveel dat je gewoon beter niet kunt eten en beter maar kunt weten. Ik snap niet dat die info in andere landen wel beschikbaar is en eenduidig en hier in NL niet...heel frustrerend!
    Zijn er nog meer mensen die zich kapot ergeren? Ik bedoel ik wil overal graag rekening mee houden en t goed doen..maar dan moet men me wel FF duidelijke info geven.

2. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

Jun 23, 2014
    6,100
    3,487
    113
    Stress is ook niet goed.
    Waar ik me aan hou:
    Geen rauw ei, rauw vlees, rauwe melk.
    Geen alcohol, niet roken.
    Beperkte cafeïne (koffie, thee, cola, chocola)
    Geen voorverpakte gerookte zalm (vers van de visboer mag wel) en verwarmd ook)
    Tonijn alleen uit blik.
    Groente en fruit goed wassen. (Voorverpakte salades die je niet zelf kun wassen laten staan)
    Kruiden beperken. Een puntje appeltaart met kaneel geen probleem. Een hele pot kaneel naar binnen werken zou ik niet doen (gats, niet eens willen)
    Kruidenthee heb ik geen verstand van, drink ik ook niet, maar volgens mij mag je alles met mate.
    Soja weet ik ook niet, maar heb ik nog nooit eerder wat over gehoord, dus kan vast geen kwaad.

3. SuzanneLuna

Aug 27, 2015
    20
    0
    0
    Stress is idd helemaal niet goed juist daarom erg irritant dat informatie onvolledig of niet eenduidig is. Zo blijf je maar twijfelen..waag ik het er op of niet. Dat je ergens niet vaak of niet van hebt gehoord zegt natuurlijk niets over de juistheid van informatie...ik hoor namelijk vaker onzin dan dat ik gedegen onderzoeken online zie die hout snijden en correct zijn uitgevoerd met een controle groep. Dus de vindbaarheid in google zegt niets over de mate van belang of juisheid, maar meer over hoeveel mensen het hebben over een bepaald onderwerp en hun mening ipv een op feiten gebaseerde conclusie. Ik zou zo graag willen dat gedegen info wat transparanter wordt voor eenieder, maar ik zou zelf niet weten waar ik zou moeten zoeken. Maar goed..in zal ieg bovengenoemde zaken vermijden bovenop al hetgeen het Voedingscentrum meldt..just to be safe en om me later niks te verwijten (want god het zou maar...ik zou mezelf opvreten). Er zal vast een gedegen reden zijn waarom bepaalde voedingsmiddelen in Amerika en in Italie worden vermeden als de pest tijdens de zwangerschap, al zou ik het liefste die goede reden dus gewoon even inhoudelijk willen inzien, met bronvermelding en bijlagen. AH wel....probeer me over de irritatie heen te zetten.

4. Imo1978

Imo1978 Bekend lid

Aug 19, 2015
    571
    1
    0
    Ik doe eigenlijk bijna hetzelfde als Fristi2012.

- ik eet alle kaas, behalve zachte kaas waarop echt au lait cru staat vermeld. De harde rauwmelkse kaas eet ik wel af en toe. Daarin kan de bacterie zich niet ontwikkelen.
    - ik eet sushi met bijvoorbeeld zalm, wel vers en niet vanuit de supermarkt. Mag van mijn vk
    - ik eet GEEN verse/gerookte/etc. tonijn of andere roofvissen. Wel op z'n tijd tonijnsalade gemaakt van tonijn uit blik.
    - ik eet GEEN verse worst, salami of andere cervelaatworst
    - ik eet GEEN voorverpakte maaltijdsalades
    - ik eet GEEN soya, dat is ongeacht of je zwanger bent of niet al slecht voor je lichaam.

Dat van anijs, wist ik niet eens.

Maar ben het met je eens, het lijkt wel steeds meer te worden en ik word er soms ook kriegelig van.

5. TinaTeenslipper

TinaTeenslipper VIP lid

Jun 5, 2013
    7,019
    548
    113
    omg zover ben ik allemaal nog nooit gegaan hoor. gewoon kunnen leven lijkt me toch ook wel belangrijk en als ik een koekjenam ging ik echt niet kijken of daar 1duizendste gram kaneel of anijs inzat.

ik hield me aan

geen rood/rauw vlees
    geen kaas van rauwe melk ( of het moest verwarmd zijn)
    geen ongewassen groente en fruit
    geen vacuumverpakte zalm of andere rauwe vis. maar een haring op zijn tijd ging er prima in

verder heb ik gewoon alles gegeten,gedronken.
    men kan ook veel te ver doorslaan.

6. Saraa88

Saraa88 Lid

Aug 9, 2015
    93
    0
    0
    NULL
    NULL
    Anijs? Ik heb op dit moment een beschuit met muisjes verslaving haha

7. Jeszss

Jeszss Fanatiek lid

Jan 16, 2013
    1,752
    0
    36
    Gelderland
    Jeetje zeg... wat een lijst. Enneuh gebroken lijnzaad giftig? Hier wordt het als de tip gegeven door vk voor obstipatie.

Weet je, ik hou me er helemaal niet mee bezig. Geen rood vlees, geen cafeine (maar dat lust ik niet als ik zwanger ben), geen voorverpakte vacuum vis, geen rauwmelkse kaas en dat was het wel zo ongeveer.

Ik was mn handen goed, mn eten was ik goed (maar dat doe ik normaal ook)kruiden let ik helemaal niet op. En kruidenthee is juist goed, drink er veel van. Alleen idd sommige smaken niet teveel.

Ik word echt een beetje moedeloos als ik al die berichten om me heen hoor/lees wat je allemaal wel niet mag. Totaal geen behoefte om me mee bezig te houden :)

8. Rosao

Rosao VIP lid

Nov 3, 2007
    12,893
    1,390
    113
    Bij veel van de dingen die je noemt gaat het ook om de hoeveelheid. Bij kaneel gaat het om de stof coumarine en daar mag je bijvoorbeeld 0,1 mg per kg lichaamsgewicht van binnenkrijgen per dag (7 mg bij 70 kg) . Gemiddeld schijnen mensen daarvan maar 2 mg per dag te eten. Dat is dus helemaal geen probleem.

Verder zijn de onderzoeken ook niet zo eenduidig. Want iets wat schadelijk is bij ratten hoeft niet in die mate schadelijk te zijn bij mensen. Daarom is de informatie ook niet eenduidig.

9. SuzanneLuna

Aug 27, 2015
    20
    0
    0
    Nee helemaal mee eens, maar logisch zou zijn dat dat nader onderzocht zou zijn naar aanleiding van 80% misvormde rattenbabies, of denkt men dan...ach..laat maar gaan....dus waarom kan ik dan dat vervolgonderzoek en conclusie ook niet vinden. Gedoe allemaal. En tja..anijs weet ik omdat ik dus echt verzot ben op anijs en daarvan dus idd vroeger veel per dag van at..franse anijssnoepjes..anijshagel..anijsmuisjes koken met five spices etc etc..niet 1 lullig koekje en kaneel at ik elke dag een flinke eetlepel door de yoghurt. Maar goed..ik snap dat veel, niet alles want toxoplasmose zit in een heel lullig klein stukje even goed, met gewone met mate eten prima is, maar toch vind ik vervelend dat dat niet even gezegd wordt ergens..gewoon duidelijk....: geen soja..matig met anijs en kaneel en basilicum, pas op zoethout en drop etc. Zou praktisch zijn..! En als er dan iets fout gaat, weet je ieg dat je zo veilig hebt gedaan voor de kleine als je maar kon. Ipv dat je dus later erachter komt dat je misschien beter iets niet of minder had kunnen eten..(net zoiets bij grapefruitsap in t laatste trimester...dat weer voor poepjes in t vruchtwater kan zorgen..staat ook weer nergens!..ik had juist een enorme craving voor dat spul mijn vorige zwangerschap ...).

10. Nuage

Nuage VIP lid

Mar 12, 2008
    9,020
    659
    113
    Ga er vanuit dat dingen die echt serieus voor grote problemen kunnen zorgen en waarbij de kans dat dat ook echt gebeurt aanwezig is vermeld worden. Dus geen rauw vlees, geen rauwe vis (behalve super vers) en geen rauwmelkse kaas. Volgens mij zijn dat de 3 belangrijkste peilers.

De rest is allemaal meestal wat vergezocht of idd moet je er onwijs veel van gebruiken wil het schadelijk zijn. Zo las ik ooit dat je geen ham mocht eten. Waarom niet? Nou omdat ham nogal zout is en dat is niet goed voor je bloeddruk :D Kijk, dat vind ik dus belachelijk om dat dan op een lijstje te zetten van "verboden voedsel". En vooral in Amerika hebben ze daar wel een handje van.

11. madelein

madelein VIP lid

Feb 28, 2011
    6,758
    623
    113
    Ik hou me in principe aan alles. Geen rauw vlees of gedroogde vleeswaren.
    Melk en soja ben ik allergisch voor dus eet ik sowieso niet.
    Lijnzaad en andere dingen als chiazaad eet ik niet. Kan bm krampen opwekken en ben al onwijs gevoelig voor harde buiken.
    Geen vacuüm verpakte vlees of vis.
    Groente eerst goed wassen voor ik het rauw eet.

Enige waarin ik 'zondig' is kaneel. Dit schijnt in grote hoeveelheden schadelijk te kunnen zijn, maar dan moet je kilo's per keer eten. Ik gooi lekker elke dag wat kaneel over m'n havermout.

12. Nuage

Nuage VIP lid

Mar 12, 2008
    9,020
    659
    113
    Ik doe dus persoonlijk ook niet te moeilijk met voorverpakte rauwkost. Gisteren broodje kebab en daar doe ik gewoon sla op uit een plastic verpakking. Ik ga over 3 weken op vakantie en dan zal ik een lopend buffet krijgen. Denk dat ik dan wel even goed kijk naar de rauwkost en het mogelijk laat staan.

13. Saartje5

Saartje5 Fanatiek lid

Jul 21, 2012
    2,289
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ik was er vorige zwangerschap strenger in dan nu. Bijvoorbeeld toxoplasmose en listeria, de kans dat je het oploopt in je zwangerschap is al klein, als je dan in ieder geval de etenswaren met de grootste kans op besmetting vermijdt dan wordt de kans echt heel klein. Zo eet ik nu wel voorverpakte salades, ik let wel op dat de sla zo vers mogelijk is en ga niet alleen af op de houdbaarheidsdatum maar kijk ook goed hoe fris de sla eruit ziet. Tijdens mijn vorige zwangerschap nam ik dan in plaats van een sla een kop soep uit blik maar dat is eigenlijk een veel minder gezonde keuze.

Overigens word ik nog steeds gek van de tegenstrijdige adviezen, in België is haring zowat vergif terwijl het in NL juist aangemoedigd wordt. Ik krijg het niet binnen!

Overigens ga ik echt geen sushi eten, zelfs geen vegetarische, in een all you can eat. Mij krijg je in die tenten niet binnen!!

14. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

Apr 11, 2008
    10,680
    3,692
    113
    Amerika .... Dan noem je ook een land zeg. Ik vind het allemaal vreselijk overdreven, sorry.

Ik heb me aan drie dingen gehouden ... Geen rauw vlees (rosé heb ik wel gegeten) geen rauwe vis, mits het echt vers is (tonijn bv heb ik wel op in een restaurantje waar het vers was), geen drank. Verdere heb ik gewoon appelmoes met kaneel op, en appeltaarten gebakken, heb ik veel pesto op (zoooo lekker ... Een verse witte boterham besmeerd met pesto en kaas!).

Maar als jij hier blij van wordt en je er prettig bij voelt ... Lekker doen. Ik vertrouw op her voedingscentrum en niet wat iemand in Amerika te melden heeft, waar ze her "cover your ass" principe uitgevonden hebben ...

15. dropje77

dropje77 Lid

Oct 31, 2014
    79
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik denk daar niet eens bij na, dat moeilijke gedoe allemaal, wordt er een beetje moe van eerlijk gezegd...
    Drink geen alcohol, lust geen filet americain, net als rood vlees, vis lust ik niet. Die aparte kazen lust ik ook niet. Koffie drink ik niet, af en toe een colaatje, dropje enz moet kunnen.
    Zag laatst salami op pizza voorbij komen, of moccataart.. Tjee waar kun je je druk over maken zeg...
    Geniet van je zwangerschap, maar overdrijf het niet zo joh, je hebt toch geen leven meer als je bij alles na moet denken of op internet moet kijken..
    Net als een kattebak verschonen, alsof je de drollen opeet zo panisch wordt er gedaan. Gewoon bak omschudden en nieuw grit erin kan toch geen probleem zijn als je daarna je handen wast.

Kan me niet voorstellen dat er vroeger (voor het digitale tijdperk) ook zo moeilijk en panisch gedaan werd tijdens zwangerschap, wij zijn ook allemaal gezond en wel volwassen geworden;)

Maar goed, misschien ben ik er te nuchter onder ofzo:D
    Kan me voorstellen dat als je meerdere miskramen hebt gehad, moeilijk zwanger raakt, kindje bent verloren oid dat je dan wat ongeruster bent.

16. SuzanneLuna

Aug 27, 2015
    20
    0
    0
    Gaat dat niet om rauwe/gerookte ham, want daar is weer toxoplasmose gevaar...

17. Nuage

Nuage VIP lid

Mar 12, 2008
    9,020
    659
    113
    Nee het ging echt om alle soorten ham, deze uitleg stond eronder :D Was een amerikaanse zwangerschaps app :D Ik dacht echt nou ff normaaaaaaal zeg ik kan mezelf beter opsluiten in een bubbel voor 9 maanden lang ;)

18. SuzanneLuna

Aug 27, 2015
    20
    0
    0
    Huh??? Ja zeg. Wordt steeds gekker!!! Ham is toch gekookt of gebraden? Vaaag!! Gekmakend!?

19. SuzanneLuna

Aug 27, 2015
    20
    0
    0
    En ja. Ik heb een miskraam gehad idd en at toen best veel drop..wist ik veel..was me nooit gezegd. Hoeft totaal niks met elkaar te maken te hebben..maar toch blijf ik het me altijd afvragen. Dus das heel vervelend.

20. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

Apr 11, 2008
    10,680
    3,692
    113
    Daarom vind ik adviezen wat betreft voeding redelijk nietszeggend van dat deel van de wereld.

Share This Page