Hoe gaan jullie in de familie met erfstukken om?

Discussie in 'De lounge' gestart door anica, 11 jul 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. anica

anica Fanatiek lid

3 dec 2009
    4.528
    240
    63
    Taarten bakken
    zwolle
    Ik zag net op "vraag en aanbod" een oude klok voorbij komen, daar reageerde een jongen op met de vraag of dit de klok van opa en oma was, hij kreeg daar geen antwoord op.
    Vond het zo sneu voor die jongen

Als bij ons in de familie iemand een erfstuk heeft die hij/zij niet meer wil dan nemen wij altijd eerst contact op of iemand anders in de familie er belang bij heeft, om zelf te gebruiken of om het evt op hun eigen zolder teleggen omdat ze het zonde vinden als het weg gaat.
    Uiteraard zonder hier geld voor te vragen.

Ik vroeg mij af hoe jullie dit doen, overleg je eerst? Of verkoop je het gewoon?

Met een erfstuk bedoel ik ook gewoon simpele dingen als een spiegel, (nacht) kastje, lamp, braadpan, oud speelgoed of een simpel beeldje.

2. zonnestraal21

zonnestraal21 Niet meer actief

Familie dingen wel of geen erfstukken gaan eerst (als het kan) terug en anders naar familie,zonder geld te vragen, wilt echt niemand hem en krijg ik 'toestemming' verkopen we het.

3. wodjeka

wodjeka Bekend lid

25 feb 2013
    860
    60
    28
    Hellevoetsluis
    Ligt denk ik aan hoe je familie is... Hier zouden ze het erfstuk (ongeacht wat) wel willen hebben om het zelf te verkopen. Daar trap ik niet in. Als ze oprecht het erfstuk willen hebben om er zelf plezier van te hebben zou ik het weggeven.

4. Feye

Feye VIP lid

26 nov 2013
    6.470
    3.920
    113
    Vrouw
    Afhankelijk van wat voor erfstuk het is, wordt het eerst gevraagd aan de familie of ze het willen hebben. Maar bij bijv. de braadpan die je noemt, zie ik geen enkele emotionele waarde, dus die zou hier gewoon wegggegooid worden als ik 'm niet meer zou willen.

5. mamabri

mamabri Niet meer actief

Geen idee, wij houden gewoon wat we hebben geërfd. En uiteraard heb ik het dan niet over de braadpan. Mocht ik sieraden etc die ik geërfd hebt willen verkopen (ik zou niet weten waarom, ik heb zelf een dochter om door te geven, maar goed) zou ik eerst aan mijn broers vragen of zij er nog belang bij hebben ;)

Maar goed: ik vind wel: wanneer je iets geërfd hebt en je wil dat niet, heb je alle recht om dat door te verkopen, aan wie dan ook. Ik zou het dus ook niet altijd maar gratis aan iemand geven, omdat het je erfdeel is.

6. limmeke

limmeke VIP lid

28 mei 2008
    17.318
    0
    0
    hier ging het heel simpel. Toen mijn oma overleed had mijn tante en haar kids al het waardevolle spul allang weggesluist.

Ik heb toen alles wat er nog stond mee genomen naar huis dus alles, haar meubels, kleding, pannetjes etc. Mijn broer/zus/moeder hebben gekeken wat ze daar nog van wilde hebben en dat meegenomen. Omdat "de andere" kant ook niet aanwezig was bij het opruimen van haar kamer, want buit was tenslotte binnen heb ik ook niemand meer benaderd met de vraag of er nog iets tussen zat wat men wilde hebben.

ik overleg dus ook niet als ik iets tegenkom wat weg kan.. dan gaat het gewoon weg.

7. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Wij hebben nog niet echt erfstukken, omdat alle generaties aan beide kanten nog in leven zijn.

Ik heb wel een schommelstoel die nog van mijn overgrootmoeder geweest is (en misschien ook nog wel van haar moeder). Die doe ik niet gauw weg. Ik heb haar nauwelijks gekend, maar vind het gewoon een leuk idee om iets te hebben wat al zo lang in de familie is.
    Ook hebben we een loopfietsje gekregen dat nog van mijn man is geweest. Die zou ik ook niet gauw zomaar weg doen.

Maar een pan of zo, tja, daar hecht ik niet veel waarde aan, dus die zou ik om te beginnen al niet eens willen hebben. Rommel genoeg van mezelf in huis, haha. En als ik wel iets ouds uit de familie heb, waar ik van af wil, zou ik het idd eerst vragen aan de familie of zij het willen hebben en als niemand het wil, zou ik het wel wegdoen.

8. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.552
    527
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Bij ons in de familie wordt er eerst een mail rondgestuurd naar de ooms/tantes/neven/nichten of zij belang hebben bij een bepaald meubelstuk van oma/opa. Is er belangstelling van meer dan één persoon dan wordt er geloot en krijgt de "winnaar" het meubelstuk.

Zo is het ook gegaan met de stukken van mijn schoonmoeder. Er is een lijst opgemaakt van de "waardevolle" stukken (en ook minder waardevol ;)) die is rond gegaan langs de broers en zussen. Bij de tweede ronde zijn ook de kleinkinderen gevraagd. Bij meerdere belangstellenden werd er geloot. Het allerlaatste overgebleven spul werd verdeeld onder degenen die er belang bij kunnen hebben... wij hebben bijvoorbeeld alle lego gekregen wat er stond bij mn schoonmoeder, omdat wij de jongste kids hebben en die spelen veel met lego. Bonusdochter had veel belang bij het theekastje van oma. etc.
    de sieraden van schoonmoeder zijn "verdeeld" in die zin, dat het oudste meisje eerst mocht kiezen en dan verder. Onze meisjes zijn de jongsten en krijgen ook een stuk.

Deel Deze Pagina