Hoi, Ik heb een vraagje over stuwing. Ik ben 14 dagen geleden bevallen en heb tot ongeveer de 10e dag continu (dag en nacht) een beha en strak hemdje gedragen om stuwing tegen te gaan. Ik geef geen borstvoeding. M'n borsten waren na die 10 dagen alweer "normaal" geworden. Ze waren weer gewoon zacht en ook de gewone maat van voor de zwangerschap. Vandaag ontdekte ik weer stuwing, m'n borsten zijn nagenoeg nog de gewone maat, maar de harde plek zit wel bij beide borsten aan de zijkant. Tot hoe lang is het aan te raden om echt een strakke beha + hemdje te dragen? En is het normaal dat het nu weer iets terug komt, komt het puur omdat ik te snel weer s'nachts zonder beha ben gaan slapen (en overdag geen strak shirtje meer maar een iets losser topje onder m'n trui)? Ik dacht dat stuwing echt iets van de eerste dagen/week was en omdat m'n borsten weer helemaal normaal leken ben ik s'nachts dus geen beha + hemdje meer gaan dragen. Alvast bedankt voor je antwoord! Groetjes, Lizz
Hoi lizz, Vraag deze vraag ook even aan de kraamverzorgster, maar mi moet de stuwing wel voorbij zijn als je je borsten niet stimuleert. Massage en warmte kan de borst stimuleren. Houd de harde plek in de gaten, als het rood word en warm aanvoelt of als je koorts krijgt ga dan even naar je huisarts. Imke