hoi ik heb ab negatief dus ik heb vorige zwangerschap 2 anti d prikken gehad. plurk was rhesus positief. hoe gaat het nu met een 2de zwangerschap? is er nu toch risico voor de beeb of helemaal niet? en krijg ik nu weer prikken? vraag het tzt ook wel na de vk maar het schoot ineens door mn hoofd nu. op internet wordt ik niet veel wijzer:x
Hoi ik ben ook rhesus negatief en mij werd verteld dat die (eventuele) prik na de bevalling voor een tweede zwangerschap is. Dus ik denk niet dat je er nog eentje krijgt voorlopig.. Enne gefeliciteerd met je zwangerschap...
Ik ben ook rhesus negatief. met 30 weken hebben ze gekeken of ik antistoffen aanmaakte maar kreeg hoe dan ook de anti d prik. Als ik bevallen ben gaan ze kijken of de baby rhesus positief is. Zoja dan weer een anti d, zo niet dan geen prik. De prikken die je de vorige keer hebt gekregen waren ook alvast voor je volgende zwangerschap. Tenminste zoals ik begrepen heb.
Ik kreeg ook met 30 weken de anti D prik. Die krijg je volgens mij gewoon uit voorzorg. Kan verder ook geen kwaad. Bas was ook negatief dus heb bij de bevalling geen prik gehad. Ben benieuwd wat deze kleine uk is.
In de 2e zw gaat het weer net zoals in de 1e. Dus een prik bij 30 weken, en dan onderzoeken ze na de geboorte het navelstrengbloed van je baby. Is dat weer positief, krijg je nog een prik. Dit voor het geval dat je nog een keer zwanger zult worden. Als alles goed is gegaan bij je eerste zw en bevalling (dus je hebt de prikken gehad als je kindje rhesuspositief bloed heeft), is er nu geen risico voor je 2e kind.
Als jullie beide rhesusnegatief bloed hebben, heeft jullie kind dat ook. De reden dat ze tóch uit voorzorg een prik geven, is omdat sommige kindjes toch niet van de papa zijn.... en om mama niet in verlegenheid te brengen, en geen enkel gezondheidsrisico te lopen, krijgen alle rhesusnegatieve zwangeren een prik bij 30 weken. na de geboorte wordt het bloed van de baby onderzocht, en dan worden nooit overbodige anti D prikken gegeven.
Nee, wij zijn niet beide resusnegatief. Mijn man is positief, maar hij heeft een negatief 'pootje' zoals mijn vk dat noemde
bri@ dank je tis me helemaal duidelijk nu. bij 30 wken weer een prik en evt na de bevalling mocht beeb weer positief zijn
ah, dan snap ik het. volgens mij hebben jullie dan een kans van 50% op een posi-baby en 50% op een nega-baby (wat een stomme uitdrukking, maar ik hoop dat je me begrijpt).
Omdat je een derde keer zwanger kan worden lijkt me dat het weer zo gaat als bij de eerste zoals Bri zegt.
bij deze tweede beeb heb ik een draaipoging gehad, ook na de draaipoging kreeg ik voor de zekerheid een anti d injectie, heb nu dus met 30 en 36 weken gehad ....
Wat Bri zegt klopt helemaal inderdaad. En krumpie, bij 'medische ingrepen' waarbij de kans bestaat dat er bloedcontact is tussen moeder en kind (dus bijvoorbeeld bij draaien, maar ook bij een vruchtwaterpunctie) krijgen rhesus negatieve moeders een extra anti-D injectie ja. Zolang je die spuiten krijgt is de kans op problemen door de rhesus-D-factor nihil.
Hier ook negatief en krijg met 30 weken weer een prik. Dochter was ook negatief dus hoefde geen prik na de bevalling