Vlaamse ouders vrezen voor Nederlandse taal kinderprogramma’s

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Strandbal, 13 aug 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Suuzan

    Suuzan Fanatiek lid

    21 dec 2013
    1.804
    654
    113
    Ik keek vroeger ook Samson. Het enige wat ik overnam was: ik moest kloppen want de bel doet het niet:p Ik gebruikte hier trouwens geen Vlaams accent bij.
    Bij mijn dochtertje merk ik dat ze soms woorden van bloggers gebruikt als: vet!o_O Maar meer niet.
     
    dreumesje en Uilenmama vinden dit leuk.
  2. Juffie1984

    Juffie1984 VIP lid

    16 nov 2007
    10.986
    115
    63
    Mijn zus en zwager wonen in België. Zij praten Nederlands maar mijn nichtjes van 3 en 7 praten Vlaams. Voor mij dan iig. Mijn oudste nichtje werd op school doorverwezen naar logopedie omdat ze een verkeerde g had:rolleyes: Een Nederlandse g dus:D Mijn zusje vond logopedie dus niet nodig;)
     
  3. littlemunchkin

    littlemunchkin Fanatiek lid

    12 mei 2015
    1.811
    1.004
    113
    Toen ik een tijdje in Belgie woonde, heb ik op zijn Hollands lopen praten tegen mijn man. Tot we een Belg tegen kwamen waar we kort wat woorden mee wisselden(geloof om iets te vragen ofzo), maar dat ging in het Vlaams. Mijn man stond met zijn kin op de grond, snapte er niets van dat ik zo over schakelde.:roflmao:
     
  4. littlemunchkin

    littlemunchkin Fanatiek lid

    12 mei 2015
    1.811
    1.004
    113
    Juist niet, Nederlands is een vreselijk moeilijke taal om te leren door die harde klanken.
     
  5. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Maar vanuit het Vlaams niet...
     
  6. Emilie69

    Emilie69 Niet meer actief

    :roflmao::roflmao: Wat leer ik hier veel bij over mijn eigen land!
    Wegen slecht? Ja waarschijnlijk wel. Misschien door alle Nederlanders die erdoor rijden op weg naar het Zuiden?;) Zou leuk zijn als die tol betalen ( met fooi nog beter!)
    Onderwijs dat achterloopt? De plaats van Nederland en België al eens vergeleken bij vergelijkende studies? Niet dat ik ons onderwijs beter vind. Ik heb het meer voor een minder prestatiegerichte aanpak. Mar achterlopen?
    Telefoon en electriciteit bovengronds? In Vlaanderen? Op het platteland en Wallonië nog wel, maar om te generaliseren?
    Rioollucht? :roflmao:
    Mode? :roflmao:
    Gelukkig dus dat we af en toe wat bijleren van jullie!
     
    Twinkle81 vindt dit leuk.
  7. Twinkle81

    Twinkle81 Fanatiek lid

    4 jul 2014
    4.945
    1.033
    113
    Voorschoten
    Leuk is dat om te horen hoe anderen over je eigen land denken hè?
    Het 'kampeersysteem' om bij een school in te schrijven vind ik wel.apart trouwens
     
  8. Fantykoekie

    Fantykoekie Fanatiek lid

    18 jul 2018
    2.655
    3.466
    113
    Vrouw
    Dat komt denk ik alleen voor in de grote steden. Bij mijn oude woonplaats is dat gelukkig toch niet. Is wel absurd ja.

    Ik neem accenten wel iets over. Ik woon nu 10 jaar in Nederland aan de grens en op het werk denken velen dat ik ene hollenger ben.
    Maar in Nederland horen ze dat ik een Belg ben.
    Ik hoor dus nergens meer bij. :(:roflmao:
    Plat praten kan ik wel niet. Niet van mijn oude woonplaats en niet van mijn nieuwe woonplaats.
     
  9. Emilie69

    Emilie69 Niet meer actief

    Ja, grappig ook hoe dingen veralgemeend wirden. Kamperen was inderdaad bij ons het geval. Al houden mensen dat systeem zelf in stand. Wij hebben niet gekampeerd en hadden wel een plaats. Maar 1 ouder was 10 dagen vooraf aan de poort gaan staan, dus ja dan volgen de anderen. Terwijl er dus wel plaats genoeg was...
    Nu al een paar jaar een centraal aanmeldingssysteem en geen kamperen meer. Dit zou veralgemeend worden, maar bepaalde "winnende" politieke partijen zijn meer voor kamperen....
     
  10. DQueen

    DQueen Niet meer actief

    Ik roep dus ook meerdere malen per dag "praat normaal" of "praat Nederland" knettergek word ik ervan.
     
    suus1983 vindt dit leuk.
  11. Vlinderbloem

    Vlinderbloem VIP lid

    27 mrt 2008
    8.123
    1.673
    113
    Euhm... heb je wel eens naar het groot dictee der Nederlandse taal gekeken? :rolleyes:
    En ik weet niet hoe oud je bent, maar vroeger was er een programma: "tien voor taal".
    De Belgen wonnen zó vaak! :roflmao:

    (ps: rasechte Nederlander hier. )
     
    NiVa0230, Shakes en DQueen vinden dit leuk.
  12. Niveah

    Niveah Fanatiek lid

    4 dec 2014
    3.528
    1.391
    113
    Vrouw
    Uhm ik heb het niet eens over hoe slim Belgen zijn en waar ze goed in zijn of niet. Meer om hoe het er aan toe gaat het. Ze hebben meiden en jongens gescheiden. Uniformen. Vaak heel streng.
     
  13. Vlinderbloem

    Vlinderbloem VIP lid

    27 mrt 2008
    8.123
    1.673
    113
    Uhm.. Dit topic ging over taal. Niet over slechte wegen of uniformen.
     
  14. Niveah

    Niveah Fanatiek lid

    4 dec 2014
    3.528
    1.391
    113
    Vrouw
    Ik had het over achterlopen. Soms gaan topics nou eenmaal over op een andere tak. Ik vind dat de ouders zich druk maken om niks. Gevalletje verder kijken dan je neus lang is.
     
  15. juf1987

    juf1987 Fanatiek lid

    30 sep 2014
    1.833
    1.664
    113
    Leerkracht
    België
    Ik denk dat de scholen met uniform nog geen 5 procent is van alle scholen, en meiden en jongens gescheiden, ik ken geen enkele school die dat heeft?

    Wat betreft streng: zou wel kunnen dat het zo overkomt, Vlaamse kinderen zijn over het algemeen minder mondig dan Nederlandse kinderen (denk ik)
     
  16. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Dat herken ik totaal niet, ik woon in Nederland en ken vrij veel Vlamingen met kinderen. Geen uniformen, geen jongens en meisjes gescheiden... misschien heb jij gewoon een verkeerd beeld van Belgie?
     
  17. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Bijzonder dat je dat aanhaalt om je stelling te motiveren. Er zijn geen gescheiden scholen meer in België. Dat mag niet. Uniformscholen zijn er nauwelijks nog. En waarom is streng per se achter? Misschien is dat net wat meer nodig in Nederland?
     
  18. Niveah

    Niveah Fanatiek lid

    4 dec 2014
    3.528
    1.391
    113
    Vrouw
    Ben het met je eens dat hier wel wat strenger mag!
     
  19. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Maar waar komt die stelling dat België achter is toch vandaan bij jou? Je zegt iets, dan haal je daarna allerlei bizarre redenen aan waarom dat zo zou zijn, redenen die gewoon geen realiteit zijn. Nu weer omdat we hier streng zijn op school. En dan zeg je opeens dat het in Nederland ook weer wat strenger mag? Ik begrijp jou echt niet.
     
  20. Emilie69

    Emilie69 Niet meer actief

    :roflmao::roflmao: volgens mij ben jij de laatste keer in 1970 in België geweest. Op een aantal elitescholen na, bestaan er geen uniformscholen meer!
    Ik geloof dat jij wat achter bent met je kennis over België :D
     
    Fantykoekie en Shakes vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina