Vlaamse ouders vrezen voor Nederlandse taal kinderprogramma’s

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Strandbal, 13 aug 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. snoes79

    snoes79 Fanatiek lid

    9 jun 2014
    1.312
    1.192
    113
    Goh maak je toch allemaal niet zo druk, neem een korreltje zout en weer door.
    Verschil in onderwijs maakt niet dat de ene voor of achter loopt.

    Op sommige gebieden loopt België wel wat achter, sorry niet meteen defensief worden.

    Maar op andere gebieden weer voor.

    Het probleem hier, wat is lees, is volgens mij

    De gemiddelde Vlaming is snel op de tenen getrapt door Nederlanders. Merk je hier ook snel, de Vlaamse leden gaan direct in de verdediging. Belgen zijn erg trots en willen niet door Nederlanders worden ingenomen.
    Er word snel gereageerd op het Nederlands, waarom weet ik ook niet. Belgen zullen sneller overdreven Nederlands gaan praten als andersom.
    Dat de angst zo benoemd word snap ik wel. Denk ook dat de angst er wel ook is, alleen niet zo hevig om er een nieuwsbericht van te maken.


    Als Nederlandse wonende in België merk ik dit vrijwel dagelijks. Mijn kinderen zijn hier geboren, maar worden regelmatig met hun Nederlands zijn geconfronteerd, ongewild. Mijn kleuter word nagepraat door ouders, in haar gezicht maar ook op sociale media. Helaas is dat vaak met een vervelende toon. Vind ik jammer. Het kind kan er niets aan doen. En je geeft een bodem voor later plagen of pesten.

    Het doet me misschien wel wat meer als ik dacht denk ik als ik het bovenstaande terug lees.
     
    amdaa en Aszz vinden dit leuk.
  2. DQueen

    DQueen Niet meer actief

    ik dacht dat ook. keek altijd naar de pfaffs en daar gingen de kindjes in uniform naar school.
     
  3. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ja want de Pfaffs zijn natuurlijk het gemiddelde Vlaamse gezin :roflmao:
     
    DQueen vindt dit leuk.
  4. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Eliteschool dus ;)
     
    DQueen vindt dit leuk.
  5. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.246
    19.008
    113
    Volgens mij loopt Nederland juist achter op het gebied van milieu t.o.v België, afval scheiden deden ze in Vlaanderen (Wallonië weet ik zelf niet) bijvoorbeeld veel eerder dan in Nederland. Ook hebben ze milieuzones voor dieselauto's in Vlaanderen, daar heb ik nog nooit over gehoord in Nederland hoor?
     
  6. DQueen

    DQueen Niet meer actief

    In Amsterdam hebben ze dat ook, daar mag je met oude vervuilende auto's en brommers/scooters voor een bepaald bouwjaar niet de binnenstad in.
     
  7. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Jawel hoor, in grote steden zijn er al jaren milieuzones.
     
  8. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.246
    19.008
    113
    Vreselijk zeg! :eek: Echt ontzettend asociaal (of moet ik zeggen marginaal?) en zielig...
     
  9. snoes79

    snoes79 Fanatiek lid

    9 jun 2014
    1.312
    1.192
    113
    Ja, en wat voor mij erger is dat de mensen die het doen zelf in het onderwijs werken. De laatste keer ben ik voor het eerst echt heel duidelijk boos geweest. Daar schrokken ze wel van. Zo was het niet bedoeld......Daarna was het vakantie. Ben benieuwd hoe het nu gaat.
    Ik ga er in ieder geval nu wel dicht op zitten!
     
  10. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.246
    19.008
    113
    Overigens denk ik wel dat het van beide kanten komt. Vlamingen worden m.i ook vaak genoeg belachelijk gemaakt door Nederlanders.
     
  11. snoes79

    snoes79 Fanatiek lid

    9 jun 2014
    1.312
    1.192
    113
    Dat klopt wel, maar wel op een andere manier.
    Maar volwassenen moeten dat lekker doen, betrek niet een onwetende kleuter erbij!
     
    DQueen vindt dit leuk.
  12. Fantykoekie

    Fantykoekie Fanatiek lid

    18 jul 2018
    2.655
    3.466
    113
    Vrouw
    Ow ik praat mijn zoontje ook soms na als hij 'nou' en 'leuk' zegt op een echt Hollands toontje. :roflmao:
    Dat heeft hij niet van mij en niet van de papa die Nederlander is dus ik denk van school.
    Hij kan er wel tegen als ik hem napraat en moet er zelf ook mee lachen.

    Als anderen hem na zouden praten zou ik ook boos zijn hoor.
     
  13. Nixter

    Nixter Fanatiek lid

    14 jul 2016
    1.593
    1.260
    113
    vlakbij Amsterdam
    Over het onderwerp, tsja.
    Ik ging vroeger 3 weken op vakantie met kennissen uit het zuiden van het land, en had 2 weken nadien nog een zachte g. Die is vanzelf weggegaan.
    Mijn nichtje is bijna 3 en lijkt op YouTube filmpjes, waardoor ik haar regelmatig Engels of een andere onherkenbare taal hoor praten.
    Maar meestal zijn dit gewoon fases en gaan ze vanzelf over.
    Je eigen taal hoor je het meest, praat je met familie en vrienden, dus zal. Wel blijven.

    Wat betreft de hele discussie over België (en Nederland)
    Ik denk dat beide teveel in de verdediging schieten omdat we graag willen vergelijken. Maar eerlijk? We zijn 2 heel andere landen, maar toevallig spreken we ongeveer dezelfde taal.

    Wij zijn echt Hollanders (westerlingen) maar gaan gemiddeld zo'n 5 weken per jaar naar België, zowel naar Vlaanderen als naar Wallonië.
    Wij zijn fan van het land en komen daarom ook eigenlijk elk jaar weer terug.
    Ik zie het niet zo zeer als achter lopen, of voorlopen, maar gewoon als anders.
    Sommige dingen vind ik hier 100 keer fijner dan in Nederland.
    Sommige dingen zijn wennen, anders.
    Ik moet elke keer weer wennen dat de wegen hier anders zijn (niet perse de kwaliteit, maar meer hoe hard je mag, dat er soms stoplichten zijn op een 100 weg, je zomaar ineens af kunt slaan op dezelfde weg, of fietsers tegen kunt komen)

    En wat betreft onderwijs, ik ken veel, maar echt veel Nederlanders die in België naar school gaan of studeren, als bewuste keuze! Het systeem is anders. Zeker niet verouderd.

    Ik vind Vlaams trouwens een mooiere taal dan het Nederlands, hoewel ik, als ik Vlaamse tv kijk, wel merk dat ook het Vlaams steeds meer 'verloederd' (net als het Nederlands)
     
    citroenrasp vindt dit leuk.
  14. Emilie69

    Emilie69 Niet meer actief

    Dit dus! Dat beoordelende vind ik inderdaad niet leuk. Ja, we zijn anders, maar waarom interpreteren mensen dat vaak zo vlug als "voorlopen/achterlopen, beter/slechter, mooier/lelijker .... "?
    En wat napraten van TV-programma's/youtube betreft. Ik heb er geen probleem mee als ze dat even doen. Maar als ze zo blijven praten zeg ik ook wel "praat normaal". Niet omdat ik Nederlands niet mooi vind, maar omdat ze dan niet zichzelf zijn, zich anders voordoen dan ze zijn. En dat is iets wat ik wel belangrijk vind om hen te leren: dat ze altijd echt en zichzelf moeten zijn (en daar soms de gevolgen van moeten dragen).
     
    DQueen vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina