Wij hebben altijd de vlag hangen, behalve nu en gister te krappe sluizen, dan zouden we de stok kapot vareb
Er zijn hier meer dan 100 huizen in de straat en iedereen heeft een vlaggestok, houder en vlag van de straatverenigig. Als je verhuist moet dit ook achterblijven. Het hoort bij het huis. Voor mij hoort vlaggen op 5 mei onlosmakelijk bij het herdenken. Net als de dodenherdenking en de vlag halfstok hangen op 4 mei.
Voor mij hoort het er absoluut niet onlosmakelijk bij, wij vlaggen nooit, ik heb echt niks met vlaggen... misschien verschilt zoiets per persoon?
Tegenwoordig lijkt alles wel beschamend. Hier hangt dus geen vlag, zal gauw in een hoekje gaan zitten.
Ik denk wel dat wij een van de weinige landen zijn waar het nationalistische gevoel zo laag is...hoef je in Amerika bv niet mee aan te komen, niet vlaggen oid. Net als volkslied zingen, vele Nederlandsers kennen hem niet eens of zingen niet mee. Wel interessant hoe dat komt...ik vind het wel speciaal, dat wij zomaar zonder moeite onze vlag op kunnen hangen. Zullen veel mensen uit landen met vervolgimg of strijd jaloers op zijn. Dat is voor mij al genoeg om de vlag op te hangen.
Persoonlijk vind ik het ‘gekker’ om verkeerd te vlaggen, dan om niet te vlaggen. Zo hing er gisteren als van ‘s morgens vroeg een vlag halfstok in de straat. En ik heb er vandaag meerdere gezien met oranje wimpel. Maar om het beschamend te vinden dat er wel/niet/verkeerd gevlagd wordt, dat heb ik niet. Dan mag iedereen voor zichzelf uitmaken. Ik vind een straat vol vlaggen er wel altijd heel feestelijk uitzien. En het volkslied kan ik goed meezingen. Vorige week nog gedaan toen mijn vader een lintje kreeg. Super leuk! Geleerd op school, met wat extra aandacht, omdat Koningin Beatrix op bezoek kwam.
Hier ook zo. Denk niet dat het ooit nog gaat gebeuren, ben nl zo iemand die vergeet wanneer de vlag halfstok ofzo moet.
Ik zing het volkslied niet omdat ik het niet eens ben met de tekst. Ik ben niet trots op een land dat in het verleden vooral tot andere landen toebehoorde. Dus ik ga niet trots zingen over spanje of Duitland. Ik vind ons nationaal volkslied eerder een schande. Verder is de vlag onlosmakelijk verbonden met het Koningshuis. Een koningshuis dat eigenlijk helemaal geen zeggenschap over Nederland zou mogen hebben.Ze vieren hun 200 jarig bestaan wat niks anders dan landjepik was. Dus nee ik ga daarvoor geen vlag hijsen.ook niet tijdens 4 of 5 mei. Ik herdenk en vier wel zonder die vlag.
Ik vind de dodenherdenking op 4 Mei heel belangrijk en vaak nog steeds erg indrukwekkend. Maar dat vlaggen zegt mij persoonlijk dan weer geen sodemieter..
Ons nationalisme zit 'm erin dat' we' weinig op hebben met opzichtige uitingen van trots (in het algemeen maar ook op je land), denk ik Met Koningsdag en gisteren vergeten, maar vandaag hing de vlag hier dan toch