Hoi allemaal Vorige week ben ik bij de huisarts geweest en die zegt dat ik met m'n korte cyclus van 19 à 20 dagen wel een eisprong heb. Ik begin me nu alleen wel een beetje zorgen te maken. Ben nu 22 jaar en 7 maanden geleden gestopt met de pil. m'n eerste 2 menstruaties bleven zes weken weg maar sindsdien heb ik m'n menstruatie om de 19 a 20 dagen en duren ze ook ongeveer 9 dagen! Heeft iemand ervaring met Een korte cyclus? En is 7 maanden bezig zijn lang? Ik had het iets anders verwacht.. Ik dacht ik ben nu nog jong dus zou wel goed vruchtbaar zijn! Ik hoop echt dat het natuurlijke wijze gaat lukken ben wel Een beetje bang! Nu heb ik enorme griepverschijnselen! Kan dat ook een teken van zwangershap zijn? Zie super graag jullie reacties! Liefssss
Ik zou als je niet zeker bent van een eisprong gebruik gaan maken van ovutestjes of tempen.. Als je uiteindelijk doorgestuurd wordt naar de gyn zullen ze daar toch naar vragen..
Als je jezelf druk maakt over je cyclus kun je hem eens nader uitpluizen zodat je zelf een idee krijgt wat er gebeurt. Mocht het dan lijken dat het niet is zoals 'normaal' heb je wat meer 'feiten' om naar de huisarts te stappen. Deze doen over het algemeen pas iets na een jaar, hoewel er ook genoeg zijn die een jong iemand langer zelf door laten klussen. Tips: Ga eens een paar rondes temperaturen. Netjes iedere dag meteen na het wakker worden (liefste ook nog ongeveer dezelfde tijd) en dit invullen op FF (fertilityfriend.com). Deze laat vrij duidelijk zien of en wanneer je een eisprong hebt. Misschien is deze wel veel vroeger of later dan je hem verwacht? Het duidelijkste heb je het na een paar rondes, dan zie je vaak een regelmaat. Je kunt ook kiezen voor ovulatie testen, in combinatie met tempen of 1 van de 2, wat jij zelf wilt. Ik heb zelf altijd met sensitest (sensitest.nl) getest en dan de goedkoopste dipsticks en dan zie je wanneer je een eisprong kunt verwachten en gericht klussen. Zeker samen met temperaturen krijg je een duidelijk inzicht in je cyclus! Ik zou wel aanraden om erg vroeg te beginnen (normaal is rond dag 10-11 maar in jou geval zou ik dag 4-5 al beginnen!). Je kunt ook nog wat met suplementen/pillen 'proberen'. Sommigen zweren bij "Etos zwanger worden" pillen omdat deze een goede invloed hebben op je cyclus (mijne veranderde er niet door maar ik was wel de 2e ronde zwanger). Ook tarwekiemoliecapsules (gebruiken vanaf het moment dat je eisprong is geweest, te koop bij kruidvat) kunnen een goede invloed hebben op de innesteling. Ik heb deze zelf gebruikt bij de 2e en 3e zwangerschap en was die ronde meteen zwanger. Misschien toeval hoor, maar you never know! Of 7 maanden lang is daar denkt iedereen anders over. Gemiddeld is geloof ik een jaar maar dan zonder ovulatietesten enzo. Dus dan is het zeker nog niet lang. Echter hoopt iedereen dat zodra je begint het vrij snel raak is en dan is 7 maanden al een behoorlijke periode van teleurstellingen natuurlijk. Succes ermee!
Als je een cyclus hebt van 20 dagen is wel heel erg kort.. Je 2de fase is normaal 14 dagen, waardoor je er nog 6 overhebt.. En je bent er 9 ongesteld? Wil dus zeggen dat jou ei al op dag 6 is, of je 2de fase van je cyclus is ook te kort. (10 om 10 bijvoorbeeld). Nou sorry, ik zou daar wel een huisarts bezoekje aan wagen! Je kunt ondertussen wel alvast beginnen met temperaturen. ik was 20, ben na 3 maanden zelf proberen doorverwezen! Het had zelf gewoon ook niet gelukt.
Mijn gyn vond het dus totaal niet spannend. Keek er niet eens naar. Is dus niet altijd waar. Als je verhaal duidelijk is beginnen ze ook vaak gelijk met een echo en bloedonderzoek.