18 januari ben ik met 31+6 weken bevallen van een zoontje. Hij werd opgenomen op de nicu en ik ben direct begonnen met fulltime kolven, wat ik nog steeds doe. Mijn productie is dagelijks tussen de 1100 en 1400 ml. Sinds vorige week vrijdag is hij eindelijk thuis. Hij zou nu 37+5 weken zijn geweest, maar is dus al bijna 6 weken oud. Ik leg hem 2x per dag aan, maar hij valt vaak al heel snel in slaap. Hij heeft dan wel wat gedronken (hoor/zie hem slikken en zit melk in tepelhoedje). Na 15 minuten stop ik altijd en bied ik hem nog een fles met afgekolfde melk aan waar hij variabel van drinkt (soms veel en soms bijna niks) Kan ik nog iets doen om hem beter aan de borst te laten drinken? Ik hoop hem snel fulltime aan de borst te krijgen....
Je kindje is nog steeds niet matuur: we noemen deze kindjes ook wel randprematuurtjes. Dit wil zeggen dat ze nog niet helemaal klaar zijn voor de grote wereld en nog best wat hulp en geduld kunnen gebruiken! Veel gezien gedrag ( en dus volkomen normaal op deze leeftijd) is moeite hebben met op temperatuur blijven, lang genoeg wakker blijven om een volledige voeding tot zich te nemen, andere slaap-waak patronen dan wat oudere baby's. Je kindje zal heus leren om een volledige voeding tot zich te nemen. Daar zijn ook wel wat tips en trucs voor. Maar je kindje is daar nu echt nog wat jong voor. Je zou kans lopen hem te overstimuleren door daar nu mee aan de slag te gaan. Beter dus om nog even vol te houden tot hij zeg 39-40 weken is. Je zult zien dat hij dan wat alerter blijft, langer wakker. Het kan prettig zijn om dan samen met een lactatiekundige af te spreken: je kunt dan samen aan de slag en leren beoordelen wanneer je kindje een goede voeding tot zich heeft genomen. Daarnaast kun je alle vragen die je in de loop van de weken tegen bent gekomen te stellen, altijd prettig als iemand even met je meekijkt en denkt! Kijk even wat je vergoed krijgt voor een consult, ik raad het van harte aan! Woon je in 'mijn' regio, dan kun je ook bij mij een afspraak maken natuurlijk. Kijk op Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding of nvlborstvoeding.nl voor lactatiekundigen in je buurt. Succes, jullie doen het goed, houd even vol en straks wordt het makkelijker!