Doe ik het wel goed? schema 6,5 maand

Discussie in 'Voeding' gestart door moonlight159, 13 jul 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. moonlight159

moonlight159 Fanatiek lid

20 mei 2008
    3.051
    1
    0
    In m'n huis
    Hai :)

Ik zit een beetje met het volgende, ik heb het gevoel dat ons ventje teveel voeding krijgt.
    Volgens het consultatiebureau moesten we met 5 maand overzijn naar 4 flessen. De fles van 22.00 moest eraf. Dit lukte dus absoluut niet, hij wordt gewoon wakker om 22.00uur voor zijn fles. Wordt hij niet wakker en hij krijgt dan niets dan is het standaard 's nachts eruit voor een voeding (soms zelfs nog wanneer hij alle 5 flessen gahad heeft. Nu heb ik de fles van 11.00 vervangen voor een 200gr fruit.
    Nu is zijn schema als volgt:
    7.00 fles 180/6
    11.00 200gr fruit + water
    15.00 half potje groente + fles 180/6
    19.00 fles 180/6
    22.00 125ml pyamapapje + 90/6 (in 1 fles).

Krijgt hij nu niet te veel? En wat is de volgende fles die er straks af moet?

2. mamavanukkie

mamavanukkie Fanatiek lid

2 jul 2008
    3.253
    16
    38
    Brabant
    ik zou het volgende doen
    7.00 180+6 en bambix uit bord of fles
    9.00 200 gram fruit
    12.00 beginnen met brood en 180+6 ( hoe meer brood, hoe minder fles bijv 120+4)
    15.00 tussendoortje en drinken
    17.00 200 gram groente en evt yoghurt als toetje
    19.00 pyjamapapje

bij mijn zoontje ging de fles van 23.00 eraf toen hij 200 gram groente at, dit was met 5.5 maand. Hij moet overdag genoeg reserves opbouwen, zodat hij geen honger meer heeft s'avonds en s'nachts.

3. Merijn

Merijn Niet meer actief

Eens met bovenstaande. Vlees schijnt ook meer te vullen is mij laatst verteld.

Tobes schema is nu als volgt:

7.00 200cc fles (incl 4 scheppen rijstebloem)
    9.30 200 gr fruit
    12.30 200cc fles (en als hij brood krijgt straks, wordt deze minder en vervalt deze uiteindelijk als eerste)
    15.00 eventueel iets tussendoor
    17.00 200 gr avondeten
    18.45 200cc fles

Vergelijkbaar met bovenstaande dus.

4. moonlight159

20 mei 2008
    3.051
    1
    0
    In m'n huis
    Ja ik snap dat het zo "moet", de fles van 22.00 eraf. Maar het lukt gewoon weg niet......Hij wordt om 22.00/22.30 wakker en gaat niet eerder slapen voordat hij een fles gehad heeft. Geven we hem minder, dan komt hij 's nachts...Hij wordt ook altijd om 6.00/7.00 wakker, dus hij slaapt geen 12 uur achter elkaar.

5. moonlight159

20 mei 2008
    3.051
    1
    0
    In m'n huis
    Oja, ik krijg er geen 200gr groente in. Na een half potje is het al brullen geblazen! Vanmiddag heb ik na een half potje een flesje van 120 erbij gegeven. Hij heeft toen 90 opgedronken. Het zit hem echt in de avondfles! Geef ik geen pyamapapje of ander soort pap dan wordt hij 's nachts wakker...

6. Merijn

Merijn Niet meer actief

Ja maar je geeft die groente denk ik veel te vroeg. En daarbij, geef je al aardappelen/rijst? En probeer dus vlees eens uit?

Je schema lijkt absoluut niet op het schema die wij hebben gegeven. Heb je het wel eens geprobeerd? Om te zien wat hij vervolgens deed? Een keer een fles extra geven is echt geen probleem hoor... En heb je al eens geprobeerd (als je overdags 3 flessen gaf) hem 's avonds wat water met diksap te geven? Honger op dat tijdstip is vaak ook gewenning...

7. mamavanukkie

mamavanukkie Fanatiek lid

2 jul 2008
    3.253
    16
    38
    Brabant
    Idd, probeer het eens uit en kijk wat hij doet.

8. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Meid, weet je wat ik zou doen? Lekker sch**t hebben aan het cb en gewoon lekker dat flesje in de avond blijven geven! Als jullie er beide geen problemen mee hebben waarom dan dat veranderen?

En waarom zou er nog een fles af moeten straks? Ik zou hem gewoon lekker blijven geven!

Wat je wel zou kunnen proberen is dus om aan minder cc's te komen. Dus bijv die ochtendvoeding 180+6 blijven geven omdat ie dan natuurlijk honger heeft door de nacht ;)! Dan die van 15.00 bij de groentehap die zou ik vervangen voor wat water/thee of evt een klein flesje geven van 90+3. En dan heb je die voor het slapen gaan, die dan bijv 150+5 en dan naar bed, dan die avond voeding ook gewoon lekker blijven geven maar zou wel kijken om die iets minder te maken, ik vind 225cc wel erg veel, ik zou eerder kiezen voor alleen dat papje en dan evt 30+1 erbij te doen met kunstvoeding.

De max met nr 2 kunstvoeding is 600cc of 800cc (dat durf ik even niet te zeggen, maar er zijn er hier vast beter op de hoogte van de kunstvoeding). En met wat minder cc's per voeding bijv zoals ik nu beschreven heb zit je aan (200cc+100cc+165cc+30cc kunstvoeding +125cc pyamapapje, telt dat ook als kv? geen idee wat dat voor papje is namleijk ;)) 550cc kunstvoeding en 125cc pyamapapje lijkt mij dus eigenlijk prima!

Vlees zou ik nog niet geven hoor! Alleen groenten en evt iets van aardappel/rijst/pasta is op deze leeftijd echt meer dan genoeg om te leren kennen.

En ja ik ben niet zo voor dat veranderen omdat het cb weereens vind dat het volgens hun schema moet. Als het voor jullie met een heel ander schema prima werkt, waarom dan toch gaan liggen vervelen met andere schema's te gaan zitten doordrammen ;)!

9. Merijn

Merijn Niet meer actief

Nou sorry hoor Hanneke, maar ik ben het wel met het CB eens. Een fles op dat tijdstip is meestal gewoon gewenning. En ik vind dat je best wat kunt proberen om die fles te vervroegen. Ik neem aan dat ze haar kleintje voor die fles wakker maakt en dat zou in principe niet meer hoeven op dat tijdstip. En als iedereen zo'n ongelofelijk schijt heeft aan het CB, GA DAN TOCH LEKKER NIET. Zucht.

10. mootjen

mootjen Bekend lid

10 mrt 2008
    575
    0
    0
    mijn schema vanaf vandaag:

7.15 granen papje
    9.30 fruit
    11.30 1 boterham met smeerkaas en 120cc fles
    rond 14.30 soepstengel/rijstewafel met drinken (vruchten thee)
    17.00 groentehap
    19.00 180cc + rijstebloem (vanille)

ik deed dit al een poosje maar dan nog een fles rond 16 uur en die mag er dus nu af want ze eet haar groente dan ook niet op, ze krijgt anders ook echt veel te eten...

Ik zou zelf niet zo blij zijn met een fles om 22 uur, kun je die niet langzaam afbouwen? op een gegeven moment liet Jill steeds meer staan en ben steeds minder gaan geven maar ze werd er ook al heel lang niet meer voor wakker. of misschien die fles van 19 uur naar 19.30 doen? groente zou ik ook wat later geven...
    succes!

11. Juffie1984

Juffie1984 VIP lid

16 nov 2007
    10.986
    116
    63
    ik zou toch ook proberen om die laatste fles er af te halen. Een kindje wakker maken voor een fles zou op zich niet meer hoeven denk ik. Ik ben in iedergeval heel blij dat dat neit meer hoeft;)

Ik denk dat je het ook nog even tijd moet geven. als je kindje meer groente gaat eten, gaat hij vanzelf minder drinken.. En misschien rustig aan starten met een broodje tussen de middag met een fles erbij. Dan dus een tussendoortje en wat diksap 's middags en dan gewoon rond etenstijd de groente..

Zou het gewoon eens proberen op een van de onderstaande schema's. Komt hij nog wel voor dat laatste flesje, dan steeds minder gaan geven..

succes

12. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Nou teveel krijgt hij volgens mij niet hoor maar misschien dat je het zelf wel prettig zou vinden om je avonden weer helemaal voor jezelf te hebben? Ik zou proberen naar 3 hoofdmaaltijden te gaan op tijdstippen die goed aansluiten aan jullie routine dus ongeveer:
    7:00 ontbijt (goed ontbijten is ook voor een baby heel belangrijk) bijvoorbeeld; 180ml/6 + bambix
    9:30:00 fruithap (daar hoeft geen water bij want er zit al heel veel vocht in, mag natuurlijk wel)
    12:00 lunch: een boterhammetje proberen (korstjes) + thee / water
    15:00 fles 180ml/5 (deze afbouwen...)
    18:30 groenten
    19:30 fles 180ml/6 (210/7) + rijstebloem of bambix

Misschien heb je hier wat aan? Je kindje zal nog wel eens wakker worden om 22:00. Dit is ook gewoonte. Als je kindje overdag voldoende eet dan hoeft het niet om 22:00 meer te eten. Als jij er zelf helemaal niet mee zit, dan is het ook geen ramp om de fles erin te houden hoor maar het zou niet nodig hoeven zijn.
    Je avonden weer 'terug' hebben is ook wel fijn ;)

13. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Mag jij vinden en dat heb je al getypt geloof ik? Ik vind wat anders en dat mag ik ook typen toch?

Enne dat cb? Wij gaan er ook niet heen hoor, hoef je van mijn pardt ook echt niet zo raar om in hoofdletters te schrijven en erbij te zuchten! Ik heb wel betere dingen te doen dan mn tijd te gaan zitten verdoen op dat cb! Dus ja ik heb er schijt aan en ga er idd niet heen, helemaal goed! Snap ook echt niet waarom alle kindjes perse volgens hun schema moeten eten en drinken. Als wij honger/dorst hebben nemen we toch ook wat? Ga je toch ook niet kijken, nee het is nu 21.00 uur, ik mag morgen ochtend om 08.30 pas weer wat eten/drinken.

En verder ze maakt zo te lezen de kleine niet wakker voor een fles maar de kleine komt echt zelf op dat tijdstip. Als de kleine na dat flesje gewoon weer lekker verder slaapt zou ik daar dus absoluut geen problemen mee hebben. Vandaar ook dat wat ik gister typte!

14. moonlight159

20 mei 2008
    3.051
    1
    0
    In m'n huis
    Bedankt voor jullie reacties,

Ik ga vanavond eens proberen of hij met een hele fles pyamapapje gaat redden de nacht in. Misschien moet hij er inderdaad maar aan gaan wennen we zien wel.
    In het weekend wil ik het schema met brood gaan proberen (wil graag zelf mee beginnen, maar vanaf morgen zit hij 3 dagen bij gastouder...).

@ MerleQ, ik heb inderdaad al eens rijst of aardappel geprobeerd. Altans ik geef nu nog potjes, aangezien hij eerst zo weinig at, dat maken te veel tijd kost. Ik vroor dan gewoon de rest van de potjes in, zodat ik de dagen erna het andere kon geven. Nu eet hij een half potje en dat vind ik al erg goed van hem!
    Als jullie een tussendoortje geven, wat geven jullie dan? Ik heb al wel eens geprobeerd om een soepstengel of liga te geven, maar daar doet hij vrij weinig mee, beetje sabbelen en dan is het wel goed...

Op zich vind ik het niet erg hoor als hij om 22.00 uur wakker wordt voor een fles, vind het nog wel iets knus hebben eigenlijk. En het is gelijk voor ons een aansporing om op tijd in bed te liggen, want anders "vergeten" we vaak de tijd en dan is het zo 23.00 uur ;).

Wat betreft het CB.....Wij moesten er van de kinderarts heen voor controle (moeilijk start, beademing etc gelegen). Het ging na 4 weken erg goed met hem, maar de KA wilde wel dat we goed gecontroleerd werden door het CB. Daarbij vind ik dat wij een hele prettige cb hebben. Uit mijn verhaal kun je misschien opmaken dat we dingen moeten, maar dat bedoelde ik eigenlijk niet zo. Ze geven tips en helpen je op weg. Is het voor jouw kindje anders, dan doe je het zo. Ik merk wel dat het ontzettend vaak veranderd (werk op een kdv, met maanden zelfs! Zo heeft 1 kindje van bijna een jaar nog een fles bij het brood. Nu is er een kindje van 7/8 maand die helemaal geen fles meer bij het brood krijgt!) Dus het is denk ik ook wat je zelf denkt wat goed is.

Deel Deze Pagina