Dit vraag ik me al een tijdje af. Wij hebben een vast tijdstip waarop er wordt "gesnoept". Eerste moment is na het fruit. Zoon van bijna 4 mag dan wat uit de snoeptrommel ( 2 spekjes, 2 haribo snoepjes oid, niet buitensporig) en dochter krijgt dan meestal een half doosje rozijntjes oid. En het tweede moment is om 15 uur, dan krijgen ze een rijstewafel, eierkoek oid, meestal vraagt zoon dan om een snoepje, dat vindt ie lekkerder dan koek. Maar zowel zoon als dochter lijken snoep-geobsedeerd Zoon vraagt om de haverklap of het al snoepjestijd is, terwijl hij heel goed weet dat de klok op 3 uur moet staan. Als hij dan een snoepje mag pakken, valt hij aan alsof ik de trommel ieder moment weer voor zn neus weg wil halen. Dochterlief begint nu ook al. Als ik de snoepjestrommel pak dan begint ze te gillen omdat ze dan vaak rozijntjes krijgt. Geef ik ze te weinig? Heel regelmatig zijn we op visite, komt er visite, hebben we een verjaardag of zijn we een dagje weg met de kinderen en dan loopt het vaak anders. Ik probeer dan onze structuur van snoepen na het fruit en 1x in de middag, erin te houden, maar vaak wil dat dus niet. Bij opa en oma wordt continue snoep aangeboden. Zoon maakt meteen misbruik van de situatie door er steeds om te vragen. ook als er visite komt bij ons en we bieden iets aan bij de koffie ( en het is niet meteen 15 uur, snoepjes tijd) dan blijft hij er om vragen. Ik vind het moeilijk om dan consequent te zijn. Hij krijgt natuurlijk ook wat als er visite is, waardoor het wrs voor hem onduidelijk is wanneer hij snoep mag?? Dochter krijgt nu nog gewoon op onze "vaste tijden" maar er komt een dag waarop ze afkijkt van haar broer en ik ben bang dat het dan de hele dag zeuren wordt. hoe gaan jullie er mee om/ Soms denk ik dat ik te streng ben en dat ze daarom zo "obsessed' zijn?
Hier krijgen ze alleen in de middag een snoepje. Vaak als ze uit school komen. En nog een koekje er dan bij. S'morgens vind ik flauwekul om snoep te geven, ze zijn dan net wakker voor mijn gevoel. Als we vrij zijn krijgen ze in de ochtend naar hun broodje geregeld een fruitsalade. En dat is dan een flink bord vol, die helemaal opgaat. Ze vragen dus ook niet om snoep in de ochtend. Op verjaardagen etc ben ik heel makkelijk en mogen ze lekker eten. Ze weten duidelijk wel het verschil tussen een verjaardag en snoepen en thuis en snoepen
Persoonlijk vind ik elke dag snoep niet nodig. Hier krijgt ze vanaf 2 jaar soms buitenshuis een snoepje. Bijv. bij de Etos, verjaardag of bij opa en oma. Thuis heb ik vrijwel nooit snoep in huis. Bij de gastouder krijgt ze soms een spekje. Heel af en toe koopt papa een keer zakje snoep of bij een uitje onderweg wat in de auto en dan mag ze best een paar snoepjes. Maar ik wil niet dat het hier een dagelijkse gewoonte is. Ik denk dat als ik het hier standaard in huis zou hebben, ze er ook vaak om zou vragen. Dat is met koekjes ook zo, daar vraagt ze vaak wel om maar dan laat ik gewoon zien wat we in huis hebben en mag ze wat uitzoeken. Ze krijgt 1-2x per dag een koekje (meestal volkoren biscuitje) en eet 2-3 stuks fruit. Door zelf bijna nooit snoep in huis te hebben, hoef ik buitenshuis ook niet zo streng te zijn. Maar als opa en oma hier meer dan 2 snoepjes zouden geven, dan grijp ik wel in en geef ik aan dat 2 wel genoeg is. Ze krijgt er ook vaak een koekje en ranja dus het moet wel leuk blijven. Verjaardagen hebben we niet zo heel vaak dus dan mag ze gewoon lekker mee eten zolang ze niet gaat schransen.
Hier juist helemaal geen vast snoeptijden en ze vraagt er eigenlijk ook nooit om thuis. Hier krijgt ze wel eens een doosje rozijntjes, doosje rijstringetjes met yoghurtlaagje, knijpfruitje, soms wat kleine 'taartdecoratiekorreltjes' (weet je dan wat ik bedoel?)... Maar dit is zeker niet dagelijks! Bij de ene opa en oma krijgt ze bijv een doosje smarties als wij koffie drinken, bij de andere vaak een koekje en dat is het. En vaak blijft ze er een hele tijd mee rondlopen voordat het opgegeten wordt (áls het al opgegeten wordt). De oma's en opa's weten ook dat wij het niet op prijs stellen als ze zoveel snoep krijgt. Ook als we ergens op bezoek zijn of er bezoek bij ons is geef ik wel duidelijk aan als het genoeg is en krijgt ze zeker niet allemaal extra snoep omdat ik dan niet 'streng' durf te zijn. En natuurlijk mag er best gesnoept worden op verjaardagen en zo! Persoonlijk vind ik het zeker niet te streng! Je moet daarin wel heel duidelijk zijn, zeker als je kindjes er zo 'obsessed' door zijn! En je dochter ziet het natuurlijk bij je zoontje... Is het geen idee om een soort van 'slaapwekker' te gebruiken dan in te stellen op de snoeptijd? Als de ogen open gaan (of wat dan ook) is het tijd voor een snoepje... Geeft je zoontje misschien wat meer duidelijkheid, aangezien hij natuurlijk nog geen klok kan lezen (neem ik aan?).
Ok, fijn om te lezen dat ik dus zeker niet te streng ben met snoep en dat het dus niet gebruikelijk is om meer te geven. Ik begon al haast te twijfelen aan mezelf... Onder "snoep" versta ik ook gewoon rozijntjes, cracottes, volkoren biscuitjes en rijstwafels hoor, maar hoewel mn zoontje die ook wel graag eet, maar je hem niet blijer dan met een snoepje uit de trommel. ( en dat is dus echt een spekje of een winegum of iets.) Daar wil ik mn dochter liefst nog vanaf houden tot haar tweede ofzo. Nu neemt ze nog genoegen met wat rozijntjes of rijstringetjes. Wij hebben overigens altijd wel snoep/ koek/ chipjes in huis. Hoort er hier gewoon bij. Wel enigszins verantwoord voor de kinderen en voor volwassenen hebben we wel lekkers voor bij de koffie ( niet dat rijstwafels niet lekker zijn natuurlijk, maar die bied ik niet aan bij de visite ) Kristel: We gebruiken geen slaapwekker om de snoepjestijd aan te duiden en hij kan ook nog niet klok kijken, maar hij weet inmiddels wel dat de kleine wijze op de 3 moet staan en de grote bovenaan. Thuis houdt hij zich daar ook prima aan. Vraagt wel vaak of het al tijd is, maar dan ziet hij zelf al dat de wijzer "nog 1 keer rond moet" bijvoorbeeld. Dus dat is wel duidelijk. Hopelijk weet hij het verschil dan tussen thuis of "thuis met visite" of "ergens anders dan thuis"?? En dan maar consequent blijven aan onze snoepjestijden? Misschien een vraag voor de mama's met wat oudere kindjes: vanaf welke leeftijd geef je ze bijvoorbeeld een stukje cake, een stukje gevulde koek etc? IK heb dat liever nu nog steeds niet ( zoon is bijna 4), of ben ik nu heel ouderwets? Hij eet weleens een stukje chocola of krijgt heus wel eens een hapje stroopwafel of gevulde koek, maar een hele ( of halve) vind ik veel te "groot", te vet en te slecht voor zo'n klein kind?!
Ik vind juist dat je niet te streng bent en ze te weinig geeft! Hier krijgt zoon (nog) geen snoep. Los van een paar keer pepernoten rond Sinterklaas tijd, op zijn eigen verjaardag en wellicht straks op andere verjaardagen. Ik heb het niet in huis en vind het ook niet nodig. Wel krijgt hij rond koffietijd, tussen 10 en 11 een koekje als ik dan koffie drink. Dat is 1x per dag dus maar als we dan niet thuis zijn schiet dat er ook wel eens bij in. Hij krijgt wel eens s middags een bakje rozijnen en of dadels maar dat vind ik zelf eigenlijk niet onder snoep vallen. Hij is er wel dol op. Ik heb het ook nooit in huis en we hebben het er nooit over. Gisteren vroeg hij er zelf echter om?!? Waren op de voetbal en vriend van man vroeg aan mij of zoon ook een zakje mocht. Dit afgeslagen en na een kwartier, liepen wel andere kindjes met snoep, zei hij ineens "R snoeppie?" Haha, vond het wel schattig, heb nee gezegd en vond hij ook prima. Ik denk dat het naarmate ze ouder worden het sowieso lastiger wordt. Ze zien het toch ook allemaal en helemaal bij een tweede die grote broer/zus van alles ziet eten.
Nou dit dus... Thuis gaat het nog wel, dan kan ik het zelf in de hand houden. maar bij een ander thuis (opa en oma) of verjaardagen, visites etc, overal wordt lekkers ( en ongezonds) aangeboden. Als wij iets bij de koffie nemen vind ik het logisch dat zoon ook wat krijgt. Maar bij de opa's en de oma's komt er al snoep op tafel wat ik eigenlijk al "te" vindt, zoals een heel doosje smarties of zo'n plakkerige "lange jan". En sinds mn dochter een jaar is geweest en ze een stukje taart heeft gegeten op haar eigen verjaardag, lijk ik een vrijbriefje te hebben afgegeven om haar vanaf toen maar onbeperkt snoep aan te bieden?! Althans zo denken de opa's en oma's er over lijkt het soms... terwijl ik haar er nog wel vanaf kan houden, maar ja... hoe lang nog! Ze begint al te trappelen als ze een rozijntje krijgt! lastig om steeds weer nee te moeten zeggen en af en toe mogen ze ook wel wat, maar als zoon er steeds om vraagt en mama en papa steeds "nee' zeggen, vind oma het "zielig" en krijgt ie soms alsnog weleens wat hetzij stiekem! :x
Hm ik zal dan straks wel helemaal streng zijn, maar elke dag twee keer snoep? Dacht het niet... En dan na het fruit? Wat een raar moment.. sorry.. maar dan hebben ze toch net wat gehad? 's Middags mag er heus een koekje bij de thee, maar je hebt koekjes en koekjes. Snoep etc vind ik iets voor in het weekend of bij bijzondere gelegenheden. Niet voor dagelijks en gewoon. En helemaal niet net voor of na het eten. Een gezonde levenstijl met gezonde gewoontes aanleren is erg belangrijk vind ik. Uiteraard heeft iedereen zo z'n eigen gewoontes, maar ik vind elke dag 2x snoep niet gewoon..
Tja dat is soms ook lastig die opa's en oma's. Wij zijn vanaf het begin vrij "streng" geweest qua voeding. Bijv ook geen hapjes slagroom toen zoon nog baby was, geen suiker in de yoghurt en geen lange vingers. Ze weten dus wat wij wel en niet willen. Daar houden ze zich nog niet altijd aan natuurlijk maar ze mogen af en toen ook wel verwennen. Tot op zekere hoogte! Ik vind dat als jij zegt dat hij geen doosje smarties mag, ze dat ook moeten accepteren! Zo heeft mijn man een keer een chipje uit de hand van zijn oma getrokken. We hadden 3 x nee gezegd tegen oma en toch toe willen stoppen. Wij zijn zijn ouders en als wij nee zeggen dan is het ook nee!!!! Dat wil niet zeggen dat we het nooit toe laten hoor. Maar het moet geen gewoonte worden! Ik vind het soms heel irritant dat er in onze omgeving soms wat flauw mee om wordt gegaan. Vind ik een teken dat ze ons wat dat betreft niet respecteren en dat vind ik wel eens jammer.
Hier had ik het probleem thuis ook en daar ben ik het eerst gaan aanpakken. Ik heb op de kalender voor elk kind een koekje, een snoepje en een appeltje getekend. Ze verteld dat ze als ze dit op een dag hadden gehad datgene werd doorgestreept. En wanneer alles doorgestreept was het ook op was en ze niets meer kregen. De eerste dag was natuurlijk 's morgens alles al genuttigd en was de rest van de dag eigenlijk helemaal niet meer zo leuk want het was op. Daarna waren ze heel welwillend om weer in het ritme van mama mee te gaan. En na 2 maanden zat het er zo ingeramt dat ze ook bij opa's en oma's niet meer contstant vragen (maar dan moet je wel concequent zijn en ook bij een gekregen snoepje bij opa en oma dit ook doorstrepen.) Laatst bood oma een 2de koekje aan waarop ze er netjes door mijn zoon erop werd gewezen dat 1 koekje meer als genoeg was
hier wordt zeer gedoseerd gesnoept. En het ligt er ook nog aan wat je onder snoep verstaat. Een kinderkoekje (dora, bumba) of een doosje rozijntjes wordt hier onder snoep verstaan. Dingen als haribozakjes haal ik zelf niet in huis, maar van traktaties e.d beland er wel eens wat in haar trommel. Hier is het s ochtends sowieso altijd fruit en s middags mag ze iets uit haar trommel kiezen. Daar zitten dus verschillende soorten verpakte koekjes in en doosjes yoghurtrozijntjes. Op een verjaardag krijgt ze uiteraard wel eens wat meer, daar doe ik dan ook niet moeilijk over. Bij opa en oma (die ze allebei minimaal 1 keer per week ziet) geldt hetzelfde, pas s middags. Op een feestje bij opa en oma zijn er uitzonderingen uiteraard. Wat ook leuk om te doen is, als variatie op het idee van pluk...is een "afternoon tea". Wordt in het buitenland veel gedaan. Halverwege de middag wordt er een bordje gemaakt voor de kinderen met fruit erop en ook wat om te snoepen. De boodschap erbij dat dit alles voor de middag is en ze zelf uit mogen maken wanneer ze wat op eten. Vooral voor schoolgaande kindjes, omdat die natuurlijk s ochtends niet thuis zijn. Voor jongere kindjes zou je dit over de hele dag kunnen verspreiden.
Ik denk dat hier ook vooral een groot probleem zit in het snoepen bij opa's en oma's en elders buiten de deur. Ik maak graag uitzonderingen voor feestjes, maar bij opa en oma, met namen mn schoonouders is het elke keer dat we komen "feest" en dat is ca 2x per week en de afgelopen tijd was het door de feestdagen soms wel 3/4 keer per week. En dat maakt het lastig want opa's en oma's mogen verwennen, maar wanneer houdt het op? Als we vaker dan 2 keer langs komen? 3x? Het is een flinterdunne lijn. En bij hun is de grens er helemaal niet. Bij ons gelden onze regels, mij hun thuis hebben we onze grenzen die we aangeven, maar wordt er toch een soort middenweg nagestreefd, want gevoelsmatig bij mij nog veel te veel en zooo onnodig is, maar ja... de lieve vrede Ik vind de tip van een eigen trommeltje trouwens een hele goeie! ik zie het zo voor me dat we die wekelijks vullen. Als de "echte" snoepjes op zijn, so be it, en verder gaan er rozijntjes, kinderkoekjes etc in. Dochter en zoon mogen er allebei uitpakken... zoiets? Ja, dat zie ik wel zitten! Dan wordt met name zoonlief zich misschien ook iets meer bewust!
O, en dat snoepen na het fruit dat heeft ook een reden. Het is ooit begonnen toen zoon in een superlange fase van Niet eten zat. Nadat hij ene snoepje als beloning kreeg nadat hij zn fruit at, is hij als een dolle fruit gaan eten Inmiddels eet hij prima fruit, maar dat snoepje hebben we er in gehouden. bij de gastouder krijgen ze trouwens ook een koekje na het fruit, schijnbaar doen meerderen dat? En bijkomend voordeel: soms eet onze zoon wel 2 of 3 stuks fruit ( en ja dus ook 3 snoepjes, maar dat vind ik dan minder erg).
Hier zijn daar geen afspraken overgemaakt. S'ochtends in ieder geval geen snoep, als hij goed ontbeten heeft en fruit gegeten dan mag hij een bumba cakeje, biscuitje of rijstwafel Smiddags krijgt hij wel af en toe wat lekkers niet elke dag (bijv. Zakje kleine berensnoepjes of fruittella snoepje of dummy's, krentjes maar hij vraagt er nauwelijks om (gelukkig). Bij de ouders van mijn man wordt vrij veel gesnoept maar ze weten hoe wij daarin staan. Als ze hem direct iets geven zonder overleg vinden we dat niet leuk en komen daar bij hun zeker op terug. Alleen als hun andere klein kids er zijn en die snoepen (veel) krijgt ons zoontje er ook eentje anders zielig Gevulde koek etc lust hij niet. Als hij dat heel sporadisch zou eten heb ik daar geen moeite mee. Soms in het weekend bakje nibbits maar zeker niet elk weekend
Druif: maar inwezen beloon je dus het aantal stuks fruit met aantal snoepjes?! Fruit eten is toch normaal en niet iets wat beloond hoeft te worden? Misschien zie ik het gewoon anders hoor
zo gaat dat hier idd. Als ze dus op de een of andere manier aan snoep komt verdwijnt dat ook in de trommel en op=op. Verder vul ik hem aan, dus wij bepalen wat erin gaat, en zij bepaalt wat ze kiest. Dat gaat heel erg goed.
Ik ben het met je eens. Daarbij, snoep hoort in mijn ogen niet in een standaard dagmenu, maar is een extraatje en hoort bij bijzondere gelegenheden.
Wij hebben geen snoep/koek/chippies in huis. Heel eenvoudig kan hij er ook niet om zeuren. Smorgens als hij geen psz heeft dan krijgt hij een grote bak gemengd fruit, is hij dol op. Smiddags maak ik een vlaflip voor hem klaar. Maar als hij in de winkel een snoepje krijgt, of worst of kaas, of bij oma (en die zien we paar keer per week) dan krijgt hij dat gewoon. Geen punt. Ik wil het niet in huis hebben omdat man en ik allebei de neiging hebben het op te eten en de jongste ook mijn genen heeft (ik ben snel dik)..
Goh, leuk topic. Dit is ook iets waar ik regelmatig over na denk.... Die baby koekjes en dingen zijn die nou niet minder slecht dan? Rijstewafeltjes zijn gewoon verantwoord ennsoepstengels (neem ik aan) maar die baby koekjes, weet iemand hoe dat zit?