Vlees voor de zwangere vegetarier?

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Vlinder84, 17 apr 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Vlinder84

Vlinder84 Niet meer actief

Hmpf ik wou bij de AH van die vegafrikandellen kopen, hebben ze ze niet meer? Waar kan ik ze wel halen? Want C1000 en de Digros hadden ze ook al niet!

2. Nemo

Nemo Niet meer actief

Jumbo haalt min man ze altijd

3. Dragoddess

Dragoddess Actief lid

9 dec 2007
    112
    0
    0
    Eindhoven
    ? de AH bij ons wel. Niet dat ik deze eet, ik hou gewoon niet zo van vleesvervangers omdat ze trachten deze op vlees te laten lijken. Overbodig signaal dat suggereert dat men niet zonder vlees zou kunnen.
    Ik ben dus een echte herbivoor, m.u.v. fruit, zuivel en vrije-uitloop- scharreleieren.

4. Dragoddess

Dragoddess Actief lid

9 dec 2007
    112
    0
    0
    Eindhoven
    - Mijn lief wist goed met wat voor een draak hij in zee ging. hahaha Overgens heeft hij zelf ook weinig behoefte aan vlees. Als we uit eten besteld hij af en toe een lamsvlees-, kip- of visgerecht om ¨te tanken¨ maar mist het thuis absoluut niet.
    - Mooi he, dat zo´n kindje heel tevreden op vegi-power groot wordt. Dat getuigd voor mij dat de barbaarse en gruwelijke gewoonte van dode dieren eten absoluut overbodige onzin is. (overgens ligt mijn bezwaar niet in het consumeren van doden dieren maar in het fokken en doodmaken van dieren om ze te consumeren)

5. tummetje

tummetje Fanatiek lid

4 dec 2007
    4.270
    1
    0
    in mn holletje
    Ik kan je niet helpen met vegetarisch eten tijdens een zwangerschap.. maar wel wat ik nu mee maak, ik ben al bijna 11 jaar vegetarier, en ben echt doodziek als ik zelfs een stukje boterkoek op dierlijke vetten eet.. Dus ik ga het zeker niet proberen als ik ooit zwanger ben ;)

6. Vlinder84

Haha ik woon samen met een Zuid Afrikaan, die leeft op vlees! Yugh, maar ik compenseer het wel weer. We willen ons kind trouwens wel vega opvoeden, want ik ben ervan overtugd dat dit de meest gezonde levenswijze is. Mits er wel b12 vitaminen worden geslikt (ik heb een ernstig tekort gehad, neem het ook niet op uit mijn voedsel alleen uit pillen).

Ik eet af en toe vleesvervangers, maar dat is meer omdat ik er af en toe trek in heb. Ik eet niet de vleesvervangers die op vlees lijken (ik vind zowieso dat het niet naar vlees smaakt gelukkig!) meestal eet ik die kaas- of groenteburgers, die zijn wel lekker.

Jeetje tummeltje, dat je daar zo ziek van wordt! Dan zou ik het ook zeker niet meer proberen. Ik hoef ook echt niet meer blugh!

7. MamaDeluxe

MamaDeluxe Fanatiek lid

4 sep 2007
    4.576
    82
    48
    @dragoddess, om die reden eet ik ook geen vlees.

Ik ben er ook van overtuigd dat een vega dieet het beste voor je is, maar ik vind wel dat de mensen die dat wel willen eten dat ook moeten kunnen (ieder zijn keus), al zou ik heel graag zien dat die mensen dan vlees halen bij de bio slager (eet vast wat lekkerder, een niet getraumatiseerd, mishandeld diertje opeten)!

8. Dragoddess

Dragoddess Actief lid

9 dec 2007
    112
    0
    0
    Eindhoven
    Ik zou graag zien dan mensen die graag vlees willen eten op een wachtlijst bij bijv. de dierenarts (of bij de boer of het mortuarium) komen om overleden kadavers op te mogen halen, of men een perongeluk verongelukt dier van de weg af schraapt.
    En voor het bewustwordingsproces graag zelf schoonmaken en bereiden. Daar zou ik dan wel respect voor kunnen opbrengen. (evengoed zou ik niet meeeten, ik hou namelijk echt van groenten!)

9. Jannegie

Jannegie Fanatiek lid

14 apr 2007
    2.702
    0
    0
    commercieel
    Mecklenburg-Vorpommern, Duitsland
    Oje, ik lees jullie verhalen echt met verbazing. respect hoor, voor jullie doorzettingskracht.
    Ik ben het wel eens met jullie idee om maar bio-vlees te kopen. Als elke consument wat mee geld over zou hebben voor vlees, kan een boer zijn dieren nog meer goede dingen zoals ruimte geven.

Wij zijn boer. We hebben 400 melkkoeien, 600 fokzeugen (moedervarkens waarmee we boggetjes fokken), 300 vleeskoeien die zomer en winter op 300 ha lopen en waarbij de stierkkalfjes in het najaar verkocht worden. Daarnaast hebben we akkerbouw, 2000 ha.

Hier zijn de boerenbedrijven allemaal groter. Mijn vriend en ik zijn allebei op het platteland opgegroeid. We waren thuis hobbyboer. Dat betkent vaak ook dat je een eigen varken opfokt en daarna laat slachten. Alhoewel deze ultieme bio- methode niet meer mogelijk is. In nederland kan een particulier geen varken meer houden.

Mijn vriend en ik zijn zeer grote dierenliefhebbers. We zijn stapelgek met onze dieren en kunnen ook huilen bij een zieke koe. We zorgen zo goed als we kunnen voor onze dieren. Ook voor onze huisdieren. Ik vind het erg jammer dat dat vaak vergeten wordt door de mensen uit "de stad". Ze wonen op een flat, maar hebben wel een hond en een kat. De hond moet dan bllij zijn met zn blokje om, drie keer per dag. Of ze hebben een konijn in een klein hokje, in zn eentje. Dat zal bij ons niet gebeuren. We hebben vrijlopende kippen, een kat die alle kanten op kan maar te lui is om muizen te vangen, een hond die om ons huis heen rent de hele dag en konijnen in een grote ren met heuvel.

Momenteel is de prijs voor melk sterk aan het dalen, dat betekent voor ons dat we erg op de kosten moeten gaan letten. Daar is het personeel en het dier uiteindelijk de dupe van. Momenteel wordt er maar 59 ct voor een liter melk betaald in de winkel. Voor een fles water wordt minstens het dubbele betaald, dat klopt toch niet! En de melk die in de winkel staat, daar zijn dan ook nog eens een aantal voedingstoffen uitgehaald zoals de vetten, daar maken ze dan weer andere dingen van= dubbel verdient.

Wij krijgen nu 33 ct betaald voor een liter melk.

Ik denk dat het er ook aan ligt hoe je opgegroeid bent. Ik ben regelmatig bij de slager aan het helpen geweest en ik weet hoe onze dieren leven en verzorgt worden. Natuurlijk is het raar dat een ander individu door ons gegeten wordt, maar uiteindelijk is onze evolutie er altijd op gericht geweest dat we alleseters zijn. Anders hadden we wel meerdere magen zoals een koe. Als trouwens de hele bevolking vegetarier wordt dan krijgen we een groot milieuprobleem. Zoveel graan en soja die dan nodig is, zoveel kan er helemaal niet op de huidige landbouwgrond geteeld worden. Ook is er veel landbouwgrond die daar helemaal niet geschikt voor is (slechte kwaliteit). Hierop kan alleen gras groeien en daar kan alleen een herkauwer iets mee en er een hoogwaardig product van maken (melk en vlees).

Nogmaals ik respecteer jullie. Vind het heel interessant. Hoop dat jullie mijn verhaal ook interessant vinden. Jullie zijn welkom om bij onze dieren te kijken.

10. Nemo

Nemo Niet meer actief

@Jannegie: ik eet geen vlees om meerdere redenen. Als ik tegen de bioindustrie was kon ik prima een scharrelvarken opeten. Ik moet er gewoon niet aan denken om een dod beest te eten. Dan ga ik echt over rmijn nek.
    Daarnaast heb jij het over een voedseltekort wat er zou zijn als iedereen vegetarisch zou worden. Ik denk daar anders over.
    Als je een varken 10 kg graan geeft komt daar "maar" 3 kilo vlees van (de cijfers kunnen iets anders liggen maar ik dacht dat dit ze waren). Er gaat dus 7 kilo graan verloren. Bij de veeteelt wordt ook 10x zoveel water verbruikt dan voor het verbouwen van gewassen. Dus mijns inziens klopt jouw argument niet.
    En wij kunnen best alleseters zijn maar zonder vlees kan ook prima. Ik ben straks 10 jaar vegetarisch en dat bevalt mij prima.

Ik vind het wel goed om te horen hoe jullie met jullie dieren omgaan.

11. Dragoddess

Dragoddess Actief lid

9 dec 2007
    112
    0
    0
    Eindhoven
    Het feit dat ik op het platteland tussen de hobbydieren ben opgegroeid en de slager aan huis kwam heeft er juist voor gezorgd dat ik (al op zeer jonge leeftijd) vegetarier ben geworden. Ik blijf het een barbaars idee vinden dat jullie schaamteloos over lijken gaan en dat nog goed praten ook. (maar goed, deze site lijkt me geen plaats voor een dergelijk debat.)

12. Jannegie

Jannegie Fanatiek lid

14 apr 2007
    2.702
    0
    0
    commercieel
    Hihi, die discussie ben je vast ook wel vaker aangegaan. Misschien wordt de wereld wel beter als iedereen vegetariër wordt, misschien ook niet.
    In ieder geval zal dat niet snel gebeuren. Weet je dat een chimpansee ook vlees eet? (Als het hem lukt om wat te vangen).

In ieder geval hebben wij liefde voor ons vak en proberen wij het zo goed mogelijk te doen voor onze dieren.

Ben je het wel eens met mijn idee dat melk veel te goedkoop wordt verkocht?

13. Jannegie

Jannegie Fanatiek lid

14 apr 2007
    2.702
    0
    0
    commercieel
    Nee je hebt gelijk, hier is ook geen plaats voor zo´n debat. Is ook niet de bedoeling, want het blijft een eeuwig gedebatteer. Ieder mens heeft andere ideeën. Maar ik voel me wel gekwetst dat je zegt dat wij schaamteloos over lijken gaan... Dat vind ik niet terecht en een harde opmerking die hier ook zeker niet op zn plaats is.

Terwijl ik ook reageerde met mijn respect voor jullie...

14. Nemo

Nemo Niet meer actief

@Jannegie: ik zie nu wel meer vegetariers dan toen ik begon. Ook meer kant en klare vleesvervangers.
    Ik vind idd dat de melk en vlees te goedkoop is. Als de consument er wat meer voor zou betalen zouden de dieren ook een beter leven hebben.
    Dat is eigenlijk de schuld van de consument vind ik. De boeren produceren op een dieronvriendelijke manier omdat daar naar gevraagd wordt.

Overigens drink ik zelf wel melk hoor, al is het niet veel :oops:

@Dragoddess: hoe lang ben jij al vege ? En op welke leeftijd ben jij het geworden ? Ik op mijn 16e.

15. Dragoddess

Dragoddess Actief lid

9 dec 2007
    112
    0
    0
    Eindhoven
    @Jannegie: Ik geloof niet dat je werkelijk gekwetst kan voelen tenzij je de kern van waarheid beseft. En dan komt dat pijnlijke gevoel niet door een opmerking van mij (wie ben ik tenslotte).

@Nemo: vanaf 3de klas lagere school ben ik gestaakt met vlees eten, op kipfilet na. In de 5de klas ook definitief kippevlees achterwege gelaten, hoe oud ben je dan? jaar of 10 - 11 ? Ik word in juni 32 en voel me kiplekker (hahaha cynische woordspeling in deze context) In de loop der tijd heb ik geleerd echt lekkere voedzame gevarieerde gerechten te maken. Zelfs mijn moeder (afkomstig van de boerderij) mist het vlees echt niet en geniet als ze meeeet. (Dat is mijn grootste compliment)

16. Vlinder84

Zo, mijn 'ik ben vegetarier maar mijn buikbaby wil vlees topic' heeft nogal wat stof doen opwaaien :D In het verleden ging ik nogal wel eens in discussie met vleeseters, maar daar ben ik vanaf gestapt. We mogen allemaal zelf bepalen wat we eten en laten we een ander daar ook in respecteren. Dat ik vlees eten wreed vind, is mijn mening en een ander hoeft dat helemaal niet hetzelfde te zien. @ jannegie, ik vind het goed om ook de kant van de boer hierin te lezen. Het zal voor jullie ook zeker niet altijd makkelijk zijn! Het onderwerp is ook veel te complex om met welles nietes te gaan gooien. Ieder zijn mening maar wel met respect voor elkaar!

17. Vlinder84

Oh trouwens, mijn buikbaby heeft zich aardig ingehouden sinds de frikandelramp! Gatverdedammuuuhh! Dus ik geloof dat ik lekker toch een vegetariertje in spe aan het uitbroeden ben :p

18. MamaDeluxe

MamaDeluxe Fanatiek lid

4 sep 2007
    4.576
    82
    48
    Er zou juist GEEN voedseltekort meer heersen want er gaat idd meer in een dier qua voeding dan dat er "uit" komt.

@jannegie ik geloof niet in de evolutietheorie dus dat verhaal van de chimpansee zegt mij niks.
    Ik heb er respect voor dat je je verhaal hier plaatst maar toch vind ik het nog steeds niet ok.

Stel dat de melk en vlees prijzen nog meer dalen en jullie moeten nog meer gaan bezuinigen? Hoe ver blijven jullie doorgaan om toch je bedrijf en je inkomen te behouden, hoe laag ga je...? Wanneer zal een boer zeggen, nee hier hou ik op, dit is niet ok om te doen.

19. Jannegie

Jannegie Fanatiek lid

14 apr 2007
    2.702
    0
    0
    commercieel
    O, bij ons vrij snel. Er zijn nog genoeg andere beroepen die mijn vriend ook zou willen uitvoeren. Ik ben zelf emigratiemakelaar, daar leven we ook goed van. Ik denk dat het heel belangrijk is dat je niet koste wat kost boer wilt zijn.
    Voor de mensen hier op het platteland in Oost-Duitsland blijft er niks over. De werkloosheid is hier hoog. We zijn in de omgeving de grootste werkgever. Er zullen hier nog meer mensen naar het westen toe trekken en er zullen nog veel meer huizen leeg komen te staan.

Dragoddess: Ik voel me gekwets omdat je zo snel oordeelt terwijl je nog nooit op onze boerderij geweest bent. Maar laat ik er maar vanuit gaan dat je het niet zo bedoelt hebt.

@ de rest van de vegetariërs
    Ik snap best dat er mensen zijn die geen dier willen eten. Prima hoor! En idd in deze tijd kan een mens ook prima zonder. Het worden er ook steeds meer ja, daar heb ik ook geen problemen mee. Heb helemaal geen problemen met vegetariërs.

Het was mijn bedoeling te laten zien dat boeren meestal van dieren houden. Alleen op een andere manier. Als ik een koe zie, zie ik niet meteen een lapje vlees hoor. Ze hebben allemaal een eigen karakter. Mijn vriend is nu een pasgeboren kalfje biest aan het geven en geeft daarna een aantal koeien een pedicure behandeling.

In de DDR tijd gaven de koeien veel minder melk. Het was ook niet nodig om hier zo op te letten, omdat ze een zeer goede prijs voor hun melk kregen. Dat zou ik graag terug zien. Dat komt zeker ten goede aan de dieren!

Hier wil ik het bij laten. Succes met jullie zwangerschap, geniet ervan!

20. Dragoddess

Dragoddess Actief lid

9 dec 2007
    112
    0
    0
    Eindhoven
    @ Jannegie: Ik heb doorgaans de (soms wat pijnlijke) gewoonte precies te zeggen wat ik bedoel, en jij hebt natuurlijk al het recht om die dingen te interpreteren zoals jou het beste schikt. Dat doe je prima. Overgens zeg ik niet dat boeren niet van dieren kunnen houden maar dat ik er niet van houd om dieren te (laten) fokken met als doel ze vervolgens weer voor consumtie te laten vermoorden. Maar goed, genoeg is genoeg.
    Veel succes met de zwangerschap.

Deel Deze Pagina