Hallo, we hebben vandaag onze 10 weken echo gehad. Het was echt prachtig om te zien, alles was goed, behalve dat ze zei dat er 8mm darmpjes buiten de buik zaten. Dit was gekomen doordat de lever zo explosief gegroeid was en daardoor de darmpjes naar buiten had gedrukt in de navelstreng? (als ik het goed vertel tenminste) Daarna zei ze wel dat ik me geen zorgen moest maken, en dat dit heel vaak voorkwam en in 98% van de gevallen kwam dit ook wel goed. Maaaaaar die vervelende hormonsters zetten je toch aan het nadenken...en ik hoop dat jullie het mij uit kunnen leggen en evt. gerust kunnen stellen? Alvast bedankt! Liefs, Natasja
Hoi Natasja, ik moet je zeggen dat ik eigenlijk van die waarneming niet meer weet dan dat de echoscopiste heeft gezegd. Soms als niet alles evensnel groeit zie je inderdaad wel eens dat de enige kant die de verdrukte organen dan uitkunnen de navel is en inderdaad komt dat in veruit de meeste gevallen weer goed. Vooral als de organen niet buiten het buikvlies zitten en dat zal niet het geval geweest zijn anders had ze dit echt wel verteld. Is er verder iets afgesproken over een vervolg hiervan, want dat lijkt me wel verstandig, zeker voor jullie gemoedsrust. Je kunt in ieder geval een screeningsecho laten maken als je dit wilt rond de 20 weken. Dan wordt een kindje onderzocht op afwijkingen en dit is een hele medische echo (dus géén pretecho!) Bespreek het zeker met je vk of gyn en vraag het goed na. Maar er zijn inderdaad wel vaker van dit soort beelden te zien op een echo en dat komt bijna altijd goed. Groetjes Brigitte
Bedankt voor je antwoord! Ik had sowiezo al een medische indicatie, vandaag was mijn 10e echo al. Omdat ik het zo vaak gezien had, en elke keer te horen kreeg dat het goed was, schrok ik misschien juist daarom wel heel erg. Over 3 weken moet ik inderdaad terug komen, gelukkig. Dus we hoeven niet in de stress te zitten, en zal het allemaal met een sisser aflopen? We kunnen helaas niets anders doen dan 3 weken wachten Super dat je zo snel antwoordde! Liefs, Natasja