Hoe kunnen we dit gaan verbeteren: Drama met voedingen.

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door WinMom90, 4 jul 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. WinMom90

WinMom90 VIP lid

9 jul 2021
    5.514
    4.312
    113
    Vrouw
    Nederland
    Hi,

Ik zit er even volledig doorheen. Vooral na het laatste weegmoment thuis.:cry:

Onze dochter is nu 6 maandjes oud.
    Moeilijke start, 1 maand ziekenhuis en vrijwel volledige sondevoeding.
    Tussendoor fles pogingen met logopedist gehad.

Vanaf het begin zijn voedingen al een probleem; Kleine hoeveelheden en reflux.
    Ze kan niet meer drinken en heeft dus soms het probleem dat de volledige voeding er weer uit komt.
    We voegen johannesbroodpitmeel toe om dit wat te verminderen.

Nu is ze 6 maanden en zit ze nog op gemiddeld 120 cc per fles, en dan moet ik zeggen, vaak minder dan meer.
    Meer tijd ertussenhouden, voeden op verzoek etc allemaal al geprobeerd, de hoeveelheden blijven gelijk en blijven aanbieden betekend huilen.

Ze was door de ziekenhuisopname al wat achter in gewicht. Niet ernstig, maar minder zwaar dan normaal.

Ze had eind juni eindelijk de 6 kilo aangetikt en na het weegmoment van vandaag schrok ik behoorlijk.
    Uiteraard nogmaals geprobeerd om te kijken of er geen weegschaalfoutje was, maar nee, 5.97 kg.
    Zoals jullie zien (bijlage bericht) is ze behoorlijk aan het afbuigen naar beneden.

We proberen ook vaste hapjes, maar ook dit is max 40-50 gram per dag wat ze op krijgt.

Meerdere malen aangegeven bij het consultatiebureau.
    Enige wat ik hoor is dat we niet meer kunnen doen dan we doen.

Huisarts ben ik ook geweest, maar voordat we aan de beurt zijn bij de kinderarts zijn we ook 1,5 maand verder.

Ik weet het niet meer.. Ik mag uiteraard niet vergelijken, maar het dochtertje van één week oud van een kennis drinkt al meer per fles dan ons meisje van 6 maanden.

Ik heb momenten dat ik echt zit te huilen.. ik weet het niet meer.

We zijn ook al bij een osteopaat geweest, niets "gevonden" en een paar keer naar de babyspa waar ze enorm van geniet, stiekem hoopte ik op een beetje effect maar helaas.

Wie heeft tips etc.?

Liefs

Bijgevoegde bestanden:

2. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Ze is niet ziek geweest toevallig?

hier had mijn dochter last van de koemelk, groeide slecht maar had geen bijzonder opvallende symptomen, overgegaan op pepti en ineens ging ze groeien…

Vaak gaat reflux ook samen met koemelkallergie…. Misschien kan je eens een andere voeding proberen

3. WinMom90

WinMom90 VIP lid

9 jul 2021
    5.514
    4.312
    113
    Vrouw
    Nederland
    Nee verder helemaal niets. Behalve dat we beide een sepsis hebben gehad en zij daarover een longontsteking, vandaar die maand ziekenhuisopname in het begin.

Ik heb dit wel aangegeven bij het consultatiebureau in mei, want na wat googlen (verkeerd, maar je gaat het toch doen..) kwam ik daar ook dingen over tegen.
    Maar volgens hun zou ze dan meer "klachten" moeten hebben

4. Achterkantvandemaan

31 dec 2020
    7.944
    8.145
    113
    Heel eerlijk zou ik echt geen boodschap hebben aan wat het CB zegt. Ik zou echt zelf in de actie gaan. Dus inderdaad huisarts en als het écht niet goed voelt, spoed afdwingen voor KA. Daar heb je geen CB voor nodig. Hopelijk lukt het je om snel óf een oorzaak te vinden óf dat het toch stilletjes aan beter gaat.

Wat kan werken is proberen wat extra calorieën toe te voegen aan de hapjes. Brood lekker met roomboter ipv andere boter, extra olijfolie door avondeten etc.

Jessi79 vindt dit leuk.
  5. WinMom90

WinMom90 VIP lid

9 jul 2021
    5.514
    4.312
    113
    Vrouw
    Nederland
    Ja ik wil morgen nogmaals met het ziekenhuis bellen met de mededeling dat ze nu dus wél is afgevallen.

Brood krijgt ze nog niet, dat durf ik nog niet echt aan bij haar..

6. Achterkantvandemaan

31 dec 2020
    7.944
    8.145
    113
    Wat maakt dat je brood nog niet durft te geven?

7. Sophy

Sophy VIP lid

28 aug 2011
    5.885
    2.893
    113
    Noord-Holland
    Heeft ze nu nog steeds refluxklachten? En krijgt ze daar (bv jbpm) niets voor zoals nexium? Dan hop naar de kinderarts.

Verder zou ik minder naar gewicht kijken en meer naar hoe ze is. Is ze vrolijk, speelt ze, ontwikkelt ze zich los van de reflux goed? Ja ze moet ook eten, maar uiteindelijk als ze goed in haar vel zit met minderdangemiddeld eten, kan dat ook ok zijn.

Nova1986 en Zuul vinden dit leuk.
  8. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Wat vervelend al dat getob met jullie meisje. Heeft ze echt last van de reflux? Zo nee dan zou ik stoppen met indikken van de voeding. Hier ook een spugertje, maar geen last van, dus ik laat het zo. Ze groeit overigens prima dus ook geen reden tot zorg. Snap heel goed dat je bij slechte groei alles wilt proberen. Heeft ze wel echt pijn dan zou ik proberen medicatie te krijgen.
    Daarnaast zou ik overwegen om zelf te starten met pepti. Ik begreep pas (tijdens de eerste onrustige weken met onze dochter) dat je pepti tegenwoordig eerst zelf moet proberen/betalen voordat het vergoed wordt. Er zijn genoeg kindjes waarbij alleen slecht groeien een symptoom is van koemelkallergie. Jouw meisje drinkt ook nog vrij weinig, weigert soms voeding en heeft reflux, allemaal symptomen van koemelkallergie.
    Verder, kleine flesjes zijn niet perse erg en eigenlijk beter voor de maag, als ze dan over de dag genomen in totaal maar voldoende binnen krijgt. 5x 180, 6x 150 of 7x 120 maakt allemaal niet zoveel verschil natuurlijk.
    Sterkte hoor, ik kan me je zorgen wel voorstellen, hopelijk kan je nog wat met de tips van hier.

9. WinMom90

WinMom90 VIP lid

9 jul 2021
    5.514
    4.312
    113
    Vrouw
    Nederland
    Ja geen idee eigenlijk.. Juist door de start vind ik bij haar nu bepaalde stappen wat "lastiger".

10. WinMom90

WinMom90 VIP lid

9 jul 2021
    5.514
    4.312
    113
    Vrouw
    Nederland
    Ja, tenminste, zover ik mij het heb laten vertellen in het ziekenhuis.
    Met de jongens totaal niet bekend mee.
    Even een korte opsomming;
    - Spugen tijdens het drinken, niet met een boog, maar de (volledige) voeding golft er dan uit. Of direct erna tijdens een boertje bijvoorbeeld.
    - Spugen als ze te snel neer gelegd wordt
    - Soms (niet veel voorkomend) Spugen bijvoorbeeld 2 a 2,5 uur nog na de voeding.

We houden haar nu minstens een half uur na de voeding rechtop, dus de laatste 2 zijn eigenlijk niet heel erg van toepassing op dit moment.

Behalve jbp wat wij zelf kopen hebben we tot op heden niets gekregen voor haar.

Kinderarts staat sowieso in de planning maar ik bel morgen of dit toch iets eerder kan.

Verder is ze inderdaad super vrolijk en heel actief en ontwikkeld zich perfect. :)

11. WinMom90

WinMom90 VIP lid

9 jul 2021
    5.514
    4.312
    113
    Vrouw
    Nederland
    Het is momenteel redelijk "rustig" door alles waar we rekening mee houden met het voeden en erna. Toevallig vandaag een beetje gespuugd maar geen volledige voeding.
    Het is alleen erg wisselend. Het kan maar zo een week goed gaan, en ineens dan weer meerdere keren per dag.

Pijn lijkt ze niet te hebben. Tenminste, ze huilt vrijwel niet en is super vrolijk en actief.

Ik ga eens kijken naar Pepti. Dit wel vooraf bespreken met huisarts of kinderarts? Of is dat niet nodig.

Ben er echt totaal niet in thuis. Bij de jongens wat het bij wijze van spreken fles erin en leeg. En vrijwel nooit gespuugd en ze dronken ook met gemak wat ze moesten drinken.

Bij haa zijn de zorgen natuurlijk ook groter door de start. Dat merk ik nu op veel vlakken wel.

12. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Ja die meer klachten hoeft dus helemaal niet zo te zijn ;)
    Die waren hier nl ook niet echt…

je kan gewoon zelf een pot pepti halen en proberen als je dat wil en dan een maandje proberen en weer even gaan wegen

13. Achterkantvandemaan

31 dec 2020
    7.944
    8.145
    113
    Dat begrijp ik heel goed!

14. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.103
    3.491
    113
    Door de langzame groei en refluxklachten zou ik ook echt beginnen met kma uitsluiten.
    Let daarbij ook goed op dat de eerste dagen bij pepti verbetering kan geven, maar het daarna weer verslechterd. Dat betekent niet dat het geen kma is, maar dat je sterkere dieetvoeding nodig hebt. Bij pepti zijn de eiwitten alleen maar verknipt.

Verder wil ik nog even zeggen dat 120 ml hele mooie flesjes zijn. Bij borstvoeding zie je vaak dat de flessen helemaal nooit veel groter worden dan dat, je blijft dan alleen wel op meer flesjes zitten.
    Ook wat betreft het afbouwen over een tijdje. Sommige kinderen willen niet minder flessen, maar juist minder per fles en houden veel flessen. En dat is prima!

Heel veel sterkte! Wat een zoektocht zo.

Zoe123 vindt dit leuk.
  15. Sophy

Sophy VIP lid

28 aug 2011
    5.885
    2.893
    113
    Noord-Holland
    Dan zou ik inderdaad langs de ka gaan voor het spugen en de geringe groei om te kijken of je met een product als nexium de voeding beter binnen kunt houden en ze daardoor ook wat meer groeit.

16. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Als er al een afspraak bij de kinderarts staat dan zou ik nu gewoon starten, dan loop je alvast een stap vooruit en kan je hopelijk bij de kinderarts al bespreken of de pepti helpend is of niet.

Fijn dat ze er verder geen last van heeft!
    Voor je beeldvorming, hier een meisje van 3 maanden die ook op die manier spuugt. Bij elk boertje komt er wat mee, vaak tussendoor als ze ligt te spelen in de box, ze gaat altijd eerst 20 minuten in de wipstoel rechtop, ook dan spuugt ze gerust nog en ze kan ook prima bij wakker worden, vlak voor een volgende fles nog een hele golf terug geven.
    Wat ik wil zeggen is, probeer niet al te 'huiverig' te zijn voor het spugen, het ene kind spuugt nu eenmaal meer dan de ander. Ik zeg hier nu ook, deze baby is geen kleren waard, heb nog nooit zoveel gewassen voor een baby als nu. :roflmao:
    Maar nogmaals, ik snap je zorgen en ook je bezorgdheid na de moeizame start. En met het hele totaal plaatje ook goed denk ik om actie te ondernemen.
    Oh pepti is trouwens wel vrij dunne voeding. Houd er dan dus rekening mee dat het spugen nog weer wat toe kan nemen. ;)

17. Fanne

Fanne Fanatiek lid

16 feb 2017
    3.119
    4.385
    113
    Hier ook een kind dat weinig drinkt en veel spuugt. Wel ben ik nu gaan minderen mer de johannesbroodpitmeel, omdat hij er alleen maar slechter door leek te drinken. Dat de groei afbuigt, vind ik wel zorgelijk.
    Hoeveel keer drinkt ze op een dag? Mijn zoontje drinkt gemiddeld 120cc, maar 's morgens en laatste voeding minder, soms maar 50cc en rond 19u weer meer. Hij heeft 5 voedingen. Het grote verschil is alleen dat hij daar wel op groeit. Zou dus kijken of ze een andere voeding nodig heeft.

18. WinMom90

WinMom90 VIP lid

9 jul 2021
    5.514
    4.312
    113
    Vrouw
    Nederland
    Sorry ik had hier nog niet weer gereageerd.

We wouden pepti proberen, dit was na meerdere keren aanbieden echt onmogelijk. Ze wou het gewoon niet drinken, en in combinatie met het warme weer wou ik dit dus niet doorzetten.

We zijn vrijdag bij de kinderarts geweest.
    Uiteraard helemaal nagekeken, en het probleem besproken.

Hoofdomtrek en lengte doet ze het goed, gewicht iets minder maar niet zorgwekkend.

Iets voorschrijven doen ze alleen als het ook de Hoofdomtrek en lengte niet goed groeien, omdat bijwerkingen vaker heftiger zijn dan het effect, dus daar zijn ze voorzichtig mee.

Advies was overgaan naar 5 voedingen en uiteindelijk 4.
    Omdat haar buik nu eigenlijk nooit echt leeg is en de dus ook niet hongerig genoeg is.

We zijn er gelijk mee begonnen maar ze komt nu dus nog niet eens op de 700 cc, en vandaag zit ze pas op 300 cc.

Vaste hapjes gaat wel steeds beter, maar ook nog geen hoeveelheden om echt op te kunnen groeien..

Wel proberen we toch langzaam jbp af te bouwen en dit lijkt nu icm meer vaste voeding redelijk goed te gaan.

19. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Ik zou juist helemaal niet meer vaste voeding aanbieden… aangezien ze daar amper op groeien( en natuurlijk te vol zitten om dan nog goed te drinken), tot 1 jaar in melk de hoofdvoeding…

Fristi2012 vindt dit leuk.
  20. Fanne

Fanne Fanatiek lid

16 feb 2017
    3.119
    4.385
    113
    Ik vind dat niet zo'n gek advies van de kinderarts. Werkt hier ook het beste. Op het kdv gingen ze mijn zoontje ook telkens voeding aanbieden, waardoor hij daar dan 3x 30-60 cc per keer dronk. Als ik er 4 a 5 uur tussen laat, drinkt hij 120-150cc. Is dus per saldo meer.
    Wij hebben de jbpm gehalveerd en nu drinkt hij ook meer. Maar alsnog dus 3 keer max 150cc en nog 2x max 120, maar vaak minder.
    En ze zijn van dezelfde leeftijd volgens mij.

Deel Deze Pagina