suiker; snelle pieken snelle dalen

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Mariella, 16 apr 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mariella

Mariella Actief lid

28 mrt 2007
    342
    0
    0
    Management Assistente
    Brabant
    Terwijl ik mijn suiker tot vorige week redelijk tot zeer goed onder controle had (incl insuline gebruik), heb ik het sinds 4 dagen niet meer onder controle.
    Het lijkt wel alsof mijn lichaam totaal van slag is. Van hypo's schiet ik naar hypers, terwijl mijn eet- en spuitpatroon gelijk is gebleven.

Lastig en zorgwekkend. Helemaal na sportieve inspanningen snap ik geen snars meer van mijn systeem. Dan krijg ik hypers!? :(

De waardes waar ik het over heb varieren van 2.4 naar 9.7. Wat ik mij in het bijzonder afvraag is hoeveel de baby hier al van merkt. Bij een hypo (2.4) voel ik me bijzonder rot; hartkloppingen, koud zweet, vlekken voor ogen, etc. Natuurlijk maak ik me dan vreselijke zorgen om inwendige Iniminie.

Na elke maaltijd staat het zweet weer in mijn handen als ik ga controleren.

Heeft iemand hier ook problemen mee? Wellicht ivm zwangerschapssuiker alleen met hypers? Het zou best fijn zijn meer te lezen over de gevoelens van andere zwangere vrouwen met dit probleem.

2. Neeke

Neeke Bekend lid

8 apr 2006
    968
    0
    0
    Commercieel
    Gelderland
    Hallo Mariella,

Heb geen diabetes maar vanaf 16 weken heb ik ook heel erg veel last gehad van een onstabiele suikerspiegel. Vooral dat de suikerspiegel zomaar opeens heel hard daalde waardoor ik erg duizelig werd. In die tijd liep ik standaard met Dextro Energy in mijn tas, maar dat is voor jou vast geen optie. Het was bij mij al zo goed te merken, dan zal het bij jou wel helemaal lastig te regelen zijn!

Ik wens je veel succes.

Neeke

3. Mariella

Mariella Actief lid

28 mrt 2007
    342
    0
    0
    Management Assistente
    Brabant
    Hoi Neeke,

nou de Dextro zit bij mij ook in de tas hoor! Mijn belangrijkste redmiddel bij een ernstige hypo!
    Voorheen was ik altijd blij met een (kleine) hypo, want dan kon ik lekker eens een snoepje of iets dergelijks nemen. ;)

Wat nu echter het probleem is, is dat de zaken niet/nauwelijks te verklaren zijn.
    Aangezien de "wet" voorschrijft onder de 7 mmol/L te blijven, baal ik telkens van de waardes daarboven. Uiteraard ga je bij veel herhaling meer spuiten, waar de hypo's op kunnen volgen.

Tijdens de eerste 3 maanden merkte ik al dat ik telkens meer moest spuiten, maar had het zeer goed onder controle. Nu schiet het alle kanten op en dat maakt natuurlijk dat ik me wat zorgen ga maken om Iniminie.

Waar ik nog niet helemaal achter ben, is hoeveel invloed 8 a 9 daadwerkelijk al hebben op de kleine. Is die 7 een wat overdreven lage waarde uit voorzorg, of is 7 echt de grens voor een gezonde suikerspiegel?!

4. angelinaatje

angelinaatje Actief lid

4 sep 2006
    466
    0
    0
    Noord-Brabant
    Hey, ik heb ook suikerziekte en heel m'n zwangerschap was er ook geen peil te trekken op m'n suikerspiegel :( ...Ik had vooral last van hypers, heel af en toe maar een hypo en dan 3,5 als laagste...

Ik weet dat je rond de 20 weken weer een stijging van de suikers kan krijgen door de hormonen en die stijging was bij mij volgens mij ook rond de 16 weken...

Probeer je niet te druk te maken (makkelijk gezegd). Je kunt er toch niet al te veel aan veranderen en stress is ook niet goed voor je suikerwaarde....

Mijn hba1c was trouwens heel netjes, 5,3...Terwijl ik echt hele hoge waardes af en toe heb van rond de 9, dus hoe dat kan? Joost mag het weten...

Hoeveel eenheden spuit je nu per keer? Moet je ook insuline voor de nacht gebruiken?

Groetjes, Angela

5. Wiets

Wiets Lid

8 apr 2007
    78
    0
    0
    Alle waarden van 4 tot 8 vallen onder de noemer normaal.

Een goede suikerspiegel is van belang. Te hoge suiker kan een hoog geboortegewicht opleveren. Verder heb ik geen idee eerlijk gezegd. Maar kan je internist of gynaecoloog je daar niks over vertellen?

Succes!

6. angelinaatje

angelinaatje Actief lid

4 sep 2006
    466
    0
    0
    Noord-Brabant
    Ik moet echt onder de 7 zitten tijdens de zwangerschap, 8 is veel te hoog volgens mijn internist, gynaecoloog en diabetesverpleegkundige...Maar ik heb ook wel weer gehoord dat ze overal andere waardes aanmeten :(

7. Mariella

Mariella Actief lid

28 mrt 2007
    342
    0
    0
    Management Assistente
    Brabant
    Hoi,

dank jullie voor antwoorden.

Angela, je hebt gelijk. Overal gelden weer andere waardes. Landelijk wordt gezegd dat je onder de 7 moet blijven, maar er zijn genoeg kundigen die dat geneuzel vinden. Daarom ook mijn vraag wanneer het nu echt effect heeft op het kind.

Voor mezelf houd ik natuurlijk die 7 max aan. Maar voor de gemoedsrust zou het prettig zijn te weten dat als je een paar keer rond de 8 a 9 zit, dit echt niet zo heel kwalijk is.

Een groot kind door hoge suiker is waar ik meteen op voorbereid werd. Aangezien mijn moeder (zonder suikerziekte) kinderen van meer dan 9.5 pond gebaard heeft en ik daarbij óók nog diabetes ben.... hahaha, nou... dat wordt een mini-olifantje! En dat met mijn tengere maatje 36...

Nu net gemeten. Weer 8.5... :(

8. angelinaatje

angelinaatje Actief lid

4 sep 2006
    466
    0
    0
    Noord-Brabant
    Ons kindje is tot 24 weken normaal gegroeid...daarna begon het iets uit te zetten :D ...Op dit moment is het flink, maar het zal afwachten zijn hoe groot het is..dat kun je toch pas zien als het eruit is natuurlijk ;) .

Heb je ook iedere week contact met een diabetesverpleegkundige?

Houd jezelf maar lekker rustig...je kunt er toch niks aan veranderen. Gewoon proberen erop te letten en anders jammer moet je maar denken...

Spuit je al veel eenheden?

9. Mariella

Mariella Actief lid

28 mrt 2007
    342
    0
    0
    Management Assistente
    Brabant
    Hoi,

tsja, wat is veel...

in de ochtend 6
    middag 7
    avond 8 a 9

voor slapen houd ik het nog even op 6 omdat de nuchtere waarde nog acceptabel is.

Contact met dbverpleegkundige was om de week omdat de eerste maanden zo goed gingen. Nu om de dag omdat ze weten dat ik heel strikt ben en dus ook balen (lief hoor) dat het deze dagen minder gaat.
    Internist wordt ingeschakeld als het morgen nog niet beter gaat.

Vanmiddag gaat het weer goed. Ik moet eerlijk zeggen dat ik de laatste weken wat makkelijker was met toetjes etc. Niet erg, als ik er maar naar spuit.

Nu heb ik mezelf voorgenomen me weer te houden aan louter gezonde voedingen zonder zoete lekkernijen. Het hele lichaam roept ernaar, maar ik wil weer terug naar die gemiddelde waarde van de eerste drie maanden: 4.9 !

Ach ja, hoef ik ook niet bang te zijn om tig kilo's aan te komen! ;)

10. angelinaatje

angelinaatje Actief lid

4 sep 2006
    466
    0
    0
    Noord-Brabant
    Oh dan spuit je nog niet veel...ik zat toen al op veel meer..Ik zit nu op 32-36-42 en voor de nacht 12...Maar het einde is ook in zicht voor mij gelukkig...

Ik hoop voor je dat de suiker zal gaan dalen en anders zul je wel bijgesteld moeten worden. Succes ermee ;)

11. Mariella

Mariella Actief lid

28 mrt 2007
    342
    0
    0
    Management Assistente
    Brabant
    Hoi,

de hoeveelheid is op zich ook niet spannend. Of dat ik nu 4 x op een dag 8 moet spuiten of 4 x 30, het blijft 4 x spuiten. Niet erg, als ik het maar onder controle heb, maakt mij de hoeveelheid niks uit.

Dat de hoeveelheden laag zijn, komt omdat ze nog altijd niet weten of dat ik aanloop maak naar type I, of dat ik type II ben. Gezien omstandigheden (leeftijd, gewicht (58kg), niet genetisch beïnvloed) kan ik theoretisch niet in aanmerking komen voor type II. Maar... af en toe gaat de eigen insuline productie weer toenemen (afgelopen weekend dus ook) dat ik ook niet tot type I kan behoren.

Apart geval dus, maar ja, dat weet ik al jaren! ;)

Deel Deze Pagina