Geen contract verlenging (?)

Discussion in 'Zwangerschap' started by NRR, Dec 30, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. NRR

NRR Actief lid

Apr 16, 2014
    104
    0
    0
    Den Haag
    Hoi hoi,

Ik heb een vraagje, op mijn werk zijn ze niet zo blij met mijn zwangerschap. Ik heb dus ook een "aangepast" contract gekregen voor de duur van 3,5 maand. Nu loopt deze de dag voor mijn verlof af...(slim he) en eigenlijk kan ik er wel van uit gaan dat deze niet verlengd gaat worden. (Ze mochten mij dit contract geven trouwens, omdat ik vlak voor mijn bekendmaking een pittig gesprek heb gehad, dus ik kan nooit bewijzen dat ze dit doen vanwege mijn zwangerschap) aangezien de werkgever normaal gesproken de zwangerschapsuitkering aanvraagt zit ik nu met een klein dilemma. Als ik vraag aan bazin of ze dit nog wel gaat doen krijg ik het respons dat zij het nog niet weet, omdat ze nog niet weten of mijn contract wel verlengd gaat worden. Als ze niet verlengen is het haar pakkie aan niet. Uiterlijk 2 weken voor de ingang van het verlof moet dit aangevraagd zijn.... Maar mijn collega wist op de dag van haar verlof ook nog steeds niet of ze terug mocht komen, dus ik weet hoe men omgaat met medewerkers, en dat risico wil ik niet lopen!

Wat moet ik nu doen? Zelf proberen de aanvraag te doen? Of is er nog iets anders wat ik kan proberen? Mensen met ervaring?

Alvast bedankt!

2. sanna1986

sanna1986 Niet meer actief

Ik zou contact opnemen met het uwv en daar je vraag neerleggen.

3. LianneJJ

LianneJJ Lid

Jul 20, 2014
    71
    0
    0
    NULL
    NULL
    Helaas kan je weinig doen.
    Een tijdelijk contract eindigt per rechtswege op de eind datum. De werkgever hoeft jou geen enkele garantie te geven.
    Het is een kwestie van goed werkgeverschap of hij je inlicht of je mag blijven voor de eind datum.
    Het enige wat jij kan doen in 6 tot 4 weken voor je verlofdatum contact opnemen met het uwv.
    Wanneer de werkgever de aanvraag niet heeft gedaan moet je dit zelf doen... bij het uwv kunnen ze je hier prima over informeren. Bel desnoods al eerder en vraag wat voor gegevens je nodig hebt. Zo moet je niet alles op het laatste moment verzamelen en de kans lopen dat je een inkomensgat hebt.
    Het was in het verleden zo dat als je 4 weken voor je verlof werkt is de werkgever verplicht om de aanvraag te doen. Doet hij dit niet? Dat kan een probleem zijn.
    Helaas kan jezelf niet eerder dan 4 weken voor je verlofdatum een aanvraag kan doen bij uwv!
    Hopelijk is het zo duidelijk.... als je nog vragen hebt stuur even een pb!

4. NRR

NRR Actief lid

Apr 16, 2014
    104
    0
    0
    Den Haag
    Bedankt voor de reacties,

Ik baal hier gewoon ontzettend van. Vooral omdat ik van mezelf 100% zeker weet altijd hard te hebben gewerkt en ik veel inzet heb getoond.
    Ik stuur je even een pb LianneJJ!

5. Saar22

Saar22 Niet meer actief

Per 2015 wijzigt er wel het e.e.a.:
    Aanzegtermijn bij tijdelijke arbeidscontracten

Vanaf januari 2015 geldt voor tijdelijke contracten een aanzegtermijn voor werkgevers. Die houdt in dat werkgevers hun werknemers uiterlijk één maand voor de verloopdatum van het tijdelijke arbeidscontract moeten laten weten of zij het contract wel of niet gaan verlengen. Doet een werkgever dit niet, dan moet hij zijn werknemer een boete betalen. Per dag dat de werkgever de uiterlijke aanzegdatum overschrijdt, moet hij zijn werknemer één dag loon betalen. De maximum boete is één bruto maandloon.

6. Saar22

Saar22 Niet meer actief

Verder zou ik voor de zekerheid even het uwv bellen, maar dit wordt naar alle waarschijnlijkheid wel goed geregeld hoor. Je krijgt gewoon je WAZO (100% van je laatst verdiende loon) en aansluitend ww.

7. LianneJJ

LianneJJ Lid

Jul 20, 2014
    71
    0
    0
    NULL
    NULL
    Helaas werkt dit is praktijk niet altijd. Hoe wordt de boete bepaald en hoe zorg je ervoor dat de werkgever dit gaat betalen? Hoe zorg jij dat je bewijst dat je werkgever dit niet heeft gedaan een maand van te voren.
    Je kan inderdaad naar de kartonrechter stappen om dit te halen maar helaas is bewijs moeilijk en kan het je een vermogen kosten om je gelijk te halen.
    Bij een arbeidsovereenkomst is tegenwoordig een rechtbijstandsverzekering zeker geen overbodige luxe!

8. Saar22

Saar22 Niet meer actief

Ik snap dat dit in de praktijk niet altijd zo werkt, maar je kunt je werkgever hier in ieder geval op wijzen.
    Voor een maandsalaris zou ik ook niet naar de kantonrechter gaan, maar zou in ieder geval mijn punt maken bij de werkgever. Je kunt natuurlijk ook niets zeggen, maar goed dat is haar keuze. Het is in ieder geval goed om te weten wat er in de wet staat.

9. jolien 1986

jolien 1986 Niet meer actief

Misschien ben je nog lid van een vakbond als het fnv zij kunnen je hierin ook advies geven en bijstaan.

,

10. NRR

NRR Actief lid

Apr 16, 2014
    104
    0
    0
    Den Haag
    Bedankt voor de reacties.

Ik kan dit inderdaad aankaarten, maar dan zou ik dat alleen doen om te weten waar ik aan toe ben. Ik vind het heel vervelend om zo te moeten gissen. Daarbij is die geheimzinnigheid eigenlijk nergens voor nodig dacht ik zo. Maar goed, we zullen het zien ;).

Share This Page