Een maand geleden kreeg mijn zoontje een oogtest bij het cb. Dat ging niet helemaal goed want de kleine plaatjes kon hij niet noemen. Vandaag voor de tweede keer geweest en ook nu kon hij de kleine plaatjes niet benoemen. Een verwijzing dus bij de oogarts en waarschijnlijk zal hij een bril moeten dragen. Dit is best schrikken voor me. Ik weet nu nog niet precies wat er mis is met zijn ogen, maar hoop zo dat het niets ernstigs is. Een bril vind ik op zich ook niet zo erg, maar kan het zijn dat het gaat om een ergere afwijking?
Mijn nichtje 3,5 jaar heeft ook sinds een paar maanden een bril. Cb test was ze ook 2x voor gezakt en daarna bij de oogarts bleek ze vooral slecht van dichtbij te zien dus heeft ze een plus brilletje gekregen. De kans is groot dat haar oogjes nog aanpassen en dat ze met der tienerjaren van de bril af is. nieuwe opvreet naar er paar weken bleek dat een oog slechter werd en de andere beter aan nu wordt het goede oogje afgeplakt voor 2a3 uurtjes per dag icm de bril en over enkele weken weer een nieuwe controle. Meestal zal idd een bril voldoende zijn en zal niet van wat ergers uitgaan. De oogarts moet dit echter controleren. Soms als er veel verschil is in de ogen kwa sterkte helpt het op jonge leeftijd om het goede oog af te plakken zodat het luie oog / slechte oog beter zijn best gaat doen en omdat ze nog druk zijn met ontwikkelen kan het dan zomaar zijn dat dat oogje daarna de beste van de 2 is.,
zoontje kreeg bril voor hij 2,5 jaar werd. ik liet hem checken vanaf 14 maanden oud, omdat ik zelf voor mijn ogen onder behandeling was en vanwege luie ogen die in mijn familie voorkomen. het gaat prima met bril! hij draagt n bril om te voorkomen dat hij n lui oog krijgt. hier een fototje.
Mijn dochter kreeg ook een brilletje rond haar 3e jaar. In het begin even wennen maar nu ziet ze er zelfs kaal uit zonder! Wat ik mezelf altijd heb voorgenomen is om niet met het goedkoopste montuurtje thuis te willen komen, maar écht voor een bril ga die bij haar koppie past. Ik ben eerst zelf (zonder dochter) langs alle brillenwinkels gelopen om me te oriënteren. Toen bleven er 3 zaken over. Nou bij alledrie had ik bij geen een montuur het wauw-effect maar dacht dat dit dus nooit zou komen. Ik ben toen voor een montuurtje gegaan wat toen het leukst bij haar stond. Maar toen vond ik het wel erg jammer dat ze een brilletje moest want het deed toch wel afbreuk aan haar gezichtje. Een paar maanden later liepen we per toeval langs een andere zaak. Daar binnengelopen en het eerste brilletje wat ze opzette leek wel voor haar gemaakt! Geen afbreuk aan het gezichtje maar een mooie aanvulling! En tsja, het prijskaartje loog er niet om (inclusief glazen bijna 250 euro) maar ik vind het zo belangrijk dat het geen pestobject wordt. Het is even slikken als je hoort van de bril, maar het valt echt mee. En in verreweg de meeste gevallen is er gewoon een sterkte- of cilinderafwijking waarvoor ze een brilletje moeten en niks ergers. Succes bij de oogarts (of optometrist / orthoptist)
Ook hier een ventje dat w.s aan de bril moet. Al vanaf dat hij 6mnd is, lopen we bij de orthoptist. Dit vanwege een oog wat naar buiten afwijkt. Door middel van afplakken is dit bijna weg, maar met dat ook ziet hij wel slechter. We hebben nog tot december gekregen om 1 uur per dag af te plakken, om zo te kijken of het verbeterd. Maar ik ga er vanuit dat hij toch echt wel een bril zal moeten. Maar ja, ik was ook 3 toen ik er een kreeg. Dus sta er niks van te kijken
haha dat is niet zijn bril hoor, van zijn tante. Maar ik vind een bril hem best staan mocht hij er een nodig hebben
Ja het klinkt waarschijnlijk raar maar kan niet wachten totdat mijn uk een bril mag. Wij (ouders) beide brildragers en ik was zelf zo trots dat ik een bril mocht. Toevallig twee weken geleden weer een middagje gepast en dergelijke bij mezelf en toen ook gekeken voor mijn zoontje en ze hebben tegenwoordig zo'n leuke montuurtjes. Ga eerst eens zelf rondkijken of op sites waar je een foto kan uploaden eens kijken welke vorm montuur het beste bij zijn hoofdje staat. Let op dat je een erg stevig montuur pakt vooral bij ukkies ben je anders iedere week wel een keer bij de opticien te vinden.
Hier moest mijn zoontje met 1 jaar een bril. Hij heeft oogafwijkingen. In het begin moest ik heel erg wennen. Het lieve babygezichtje veranderd ineens. Maar went op zich snel en hij is met zijn zicht heel snel goed verbeterd. Nu heeft hij ondertussen een groter en stoerder model
Hier zijn eerste bril, hier is hij alleen wel al 2 jaar. Heb geen oudere foto op de ipad. http://i.imgur.com/sBSIV.jpg En hier is zijn bril die hij nu heeft. http://i.imgur.com/sWRCn.jpg Even goed zoeken maar er zijn best leuke kleine modelletjes te vinden.
mijn dochter was 18 maanden dat ze een bril moest , nou hadden we dat wel verwacht omdat mijn man ook zeer slechte ogen vroeger had. we zijn eerst naar de orthoptist in onze eigen woonplaats geweest en later nog naar amsterdam omdat haar pupil niet helemaal in het midden zit, als je het niet weet zie je het ook niet. voor mijn dochter ging een wereld open opeens ging ze ook lopen. kreeg ook vaak op straat te horen van wat zielig nu al een bril , dan zei ik van als ze niks ziet dat is pas zielig (ze heeft +8,25 en +6,25 waar dan +0,50 is afgetrokken)
Een doorverwijzing naar de oogarts hoeft niette betekenen dat hij ook echt een bril moet. Kleine van mijn vriendin moest ook naar oogarts, het was geen onwil maar hij zag de plaatjes op het CB echt niet. Nu heeft ie wel een afwijking maar minimaal en het zou nog kunnen bijstreken. De oogarts vond een bril niet noodzakelijk. Onze middelste heeft echt een brilengezichtje. Had altijd het idee dat ze wel een bril moest. Nu bleek het bij haar niet nodig. We gingen laatst een bril voor mijn moeder uitzoeken en ze was mee. Ze werd dol van al die brillen en vond ze geweldig. Voor de grap wat brillen gepast en ik vond er een hoop geweldig staan! Net wat iemand net zei, zoek door tot je iets gevonden hebt wat echt bij het gezichtje past mocht het nodig zijn. Dan vind ik hiervecht een sieraad!
Heb al een keer eerder in een bril topic gereageerd: Re: Help! Dochter van 3,5jr moet bril! Hoi Dushi Wat herken ik veel in jou verhaal. Je mooie, slimme kindje, nooit verwacht dat, hoe kan dit nou, omgeving ook verrast, hoe nu verder, pesten enz Dit alles ging een maand geleden ook door mijn hoofd. Ons verhaal lijkt heel erg op elkaar. Onze zoon (toen 3jaar en 4maanden) had met de plaatjestest bij het CB met 1 oog alles goed, met zijn andere oog bleef hij tot 2 keer toe hangen op de twee na laatste regel. Hij bewoog het brilletje omhoog om het beter te kunnen zien. Dit gaf al aan dat hij echt zijn andere oogje nodig had om het te kunnen zien. Na die 2de oogtest op het CB kregen we de verwijzing naar de Orthoptiste. Zelfde testjes gehad met zelde resultaat als op CB. Hij kreeg druppels en na een half uur brak mijn hart.....+8 en +5.... De orthoptiste had deze uitslag ook niet verwacht omdat hij toch met 1 oog het hele bord kon benoemen en met het andere oog tot de 2 na laatste rij kon komen. Het mooie, maar tevens voor ons als ouder het moeilijke, is dat een kinderoog constant aan het scherpstellen is, accomoderen noemen ze dat. Wat onze kindjes dus al 3 en een half jaar doen is schep stellen en nog eens scherp stellen om het beeld maar zo goed mogelijk op het netvlies te krijgen. Naarmate een kind ouder wordt, verdwijnt dit vermogen en gaan ze echt hinder ondervinden van hun afwijking. Als ouder heb je dus nooit doorgehad dat er iets aan de hand was... Nu zijn we er in ieder geval vroeg bij. Het doel van de bril nu is om de ogen te sturen, waardoor de oogafwijking (de plus afwijking) minder wordt. Over een poos zal dat ook daadwerkelijk gebeuren. Helaas heeft onze zoon een behoorlijke afwijking en zal hij nooit op een waarde uitkomen waarbij geen 'hulpmiddel' (bril/lens)nodig is. Ook hier hebben wij ons echt maar aan toe moeten geven. Als hij 12 jaar is heeft hij waarschijnlijk de vaardigheden om met lenzen om te gaan. Tot die tijd zal hij aan de bril blijven. Die zelfde middag hebben we voor hem een brilletje uitgezocht. Ik vond het verschrikkelijk om te doen, was nog nooit in zo'n zaak geweest. We lieten hem dit niet merken. We hebben er juist iets leuks van gemaakt. "Oh wat een mooie brillen, en jij mag er een hebben, kijk die is mooi!" De vrouw uit de winkel zei dat het heeeeel belangrijk is voor een kind om zelf de bril uit te zoeken. Ik dacht nog jaja, dadelijk pakt hij nog zo'n schreeuwerig ding, dat doen we dus even niet. Gelukkig is onze zoon best goed te sturen, dus toen ik een geschikte bril vond, zei ik "Oh dit is echt de mooiste, die mag jij hebben". Blij dat hij was, haha Kinderbrillen hebben kunststof glazen. We hebben voor dun geslepen glazen gekozen, dit is wel een stuk duurder, maar heeft niet dat jam-pot effect en is ook niet zo zwaar. Er zit nu een +6 en een +3 glas in. De orthoptiste adviseerde om niet meteen de +8 en +5 te doen. Dit zou wel heftig zijn voor zijn hersentjes. Nu: Het gaat fantastisch, ik ben zo trots op hem dat het zo goed gaat en dat hij er zo goed mee omgaat. Ook is hij er zelf heel blij mee. Hij zegt dat hij heel goed kan kijken met zijn mooie bril. Dit terwijl hij nooit heeft aangegeven dat hij moeite had met kijken zonder (zag ook de kleinste pluisjes op de grond en de vliegtuigen hoog in de lucht) Ook was ik bang dat de bril hem heel erg zou beperken in zijn spel en dat ik de hele dag zou moeten zeggen dat hij op moest passen. Gelukkig is hij nog steeds het actieve jongetje en heeft hij geen 'last' van de bril. We konden de bril een week later trouwens ophalen. We hebben echt wel even moeten wennen aan het 'nieuwe gezicht', maar nu denk ik; waar heb ik me nou toch zo druk om gemaakt, het is nog steeds de liefste en de leukste, de knapste en de slimste. (sorry ) Op het KDV (leeftijd 2,5 tot 4) vinden de andere kinderen het helemaal normaal. Ze zagen het niet eens, voor hun blijft het gewoon het leuke jongete waar je leuk mee kan spelen. Hoe verder: Hij draagt de bril nu een maand en in augustus komen we terug bij de orthoptiste. Ik heb haar trouwens 2 dagen na de diagnose nog gebeld omdat ik ook met veel vragen zat. Ik vond dat er niet genoeg tijd was uitgetrokken voor de voorlichting en uitleg. Het kwam rauw op mijn dak. Dit begreep ze volkomen. Ik heb wel aangegeven dat ik de volgende keer een herhaling van de druppel test zou willen en dat de oogarst ook even komt voor onderzoek. Dit kon ze voor ons regelen. Tot die tijd gaan we vrolijk door met ons knulletje (die toevallig een bril draagt) Inmiddels is de eerste controle geweest en werden bij de orthoptiste al de testjes met de bril op herhaald. Hij wist alles in een keer zonder aarzelen te benoemen. Elke keer als ik even de stad in ga, neem ik hem mee en wandelen we even binnen bij de 'brillen mevrouw' zij controleerd even zijn brilletje en stelt de vleugeltjes bij. Het gaat super. Als de bril af is (in bad en bij naar bed brengen) dan ziet het er inderdaad weer een beetje 'kaal' uit. Zo snel veranderd dus je referentiekader. Hier een foto vam hem met zijn bril
Het hoeft nog helemaal niets te zeggen hoor. Er worden best veel kindjes doorgestuurd door het cb en lang niet allemaal moeten een bril. Ik liep sinds mijn dochter 8 maanden is al bij de orthoptist. Ze had en veel te hoge + grote cilinders van 2,75 in beide ogen. En ze heeft een standafwijkng. De orthoptist hoopte dat ze kon wachten met een bril totdat ze 2 was. Maar de + en de cilinders waren zo groot dat die er niet uit zouden groeien. Nu ze 5 is is ze in de loop der jaren zo hersteld dat ze geen bril hoeft en haar cilinders bijna weg zijn. Zo zie je maar ogen kunnen dus toch Gied herstellen als ze nog zo klein zijn.
@Fleuri, wat een heerlijk jochie! En die bril staat m ook echt erg goed hoor. Ik ben het meest huiverig voor het feit, dat ons slopertje, binnen now time een bril sloopt haha
Dank je wel. Daar was ik ook eerst bang voor, maar gelukkig gaat het heel goed. We hebben hem goed uitgelegd dat hij voorzichtig moet zijn met de bril, dat hij hem 's ochtends zelf op mag zetten en 's avonds (of voor middag slaapje) zelf in de brillenkoker mag doen. Deze blijft dan ook op de badkamer liggen. Op het KDV mogen de andere kindjes er niet aankomen. Toen we de eerste keer de bril gingen halen, hebben ze de pootjes van de bril mooi om zijn oren gebogen, waardoor de bril goed blijft zitten tijdens zijn stoei en stunt acties