Hoi, Mijn vader zal binnenkort kiezen voor palliatieve sedatie en komt daarom op korte termijn te overlijden. Ik wil graag een tekst maken voor de crematie. Ik zal deze niet zelf voordragen (dit kan ik niet). Ik vind het lastig om iets op papier te zetten en ben op zoek naar een mooi gedicht die past bij hetgeen wat ik denk en voel. Natuurlijk kunnen jullie niet in mijn hoofd kijken maar hebben jullie handvaten/gedichten waarvan ik zou kunnen denken dat het past?
Heel veel sterkte in deze moeilijke tijd. Ik heb zo niet een gedicht voor je. Maar misschien kan je woorden, mooie herrineringen, goede eigenschappen, mooie gebeurtenissen op papier zetten die kenmerkend zijn voor je vader. Eventueel samen met je vader. En hierdoor uiteindelijk een gedicht of mooi verhaal over je vader op papier laten komen.
Heel veel sterkte. Ik zou gaan voor mooie momenten met je vader, grappige dingen die jullie beleefd hebben samen. Vertel over hem als persoon, wat hij voor jou betekend, welke lessen hij jou heeft geleerd. Zijn er bijv bepaalde tradities waar je een warme herinnering aan hebt? En dan bijv aansluitend een mooi nummer Sterkte, als ik je kan helpen ermee mag je altijd een pb sturen
Ik had zelf bij het overlijden van mijn vader steun aan dit gedicht van Toon Hermans Bekijk bijlage 520387
Sprekers en toespraken (professionele sprekers, life rituals, uitvaartclown, toespraken, gedichten). Rouwgedichten.nl :: Begrafenis of crematie, een gedicht past bij elke uitvaart Gedicht als ik dood ga van bram vermeulen vind ik ook vaak passend Sterkte
Doodgaan betekent voor mij dat ik ben weggeglipt naar een andere kamer vlakbij. Wat wij voor elkaar betekenden dat zal blijven. Blijf me noemen met de naam die me lief was, spreek ongedwongen met me zoals in vroegere dagen en laat in je manier van spreken geen medelijden doorklinken. Lach en blijf lachen om de kleinste geestigheden waar we samen van genoten. Glimlach, denk aan mij. Laat mijn naam deel uitmaken van je dagelijkse leven en spreek mijn naam uit zonder dat er een schaduw overheen ligt. Mijn leven is nog van evenveel betekenis als vroeger; het is veranderd maar niet weggenomen. Waarom zou ik uit jouw gedachten verdwijnen omdat ik uit het zicht verdwenen ben? Ik wacht op jou een poosje maar heel dichtbij je juist om de hoek. Dit gedicht werd voorgelezen tijdens de begrafenis van mijn vader. Veel mensen, ik ook, haalden hier toen veel troost uit. Veel sterkte!
Mijn moeder is vorig jaar plotseling overleden. Ik durfde eigenlijk ook niet te spreken maar beide broers deden het wel waardoor ik vond dat ik het niet kon maken het niet te doen. Ik heb het uiteindelijk wel gedaan en ben daar zo blij om. Ik heb een soort tijdlijn voor meElf gemaakt en daaruit wat hoogtepunten omschreven. Zelfs mijn 3 kids toen 13, 10 en 7 hebben gesproken zo mooi!
Wat erg meis.. sterkte met de tijd die komen gaat. Mijn tip; Praat over je vader en vertel/herriner maar lach ook om wat jij kwijt wilt. Uit je hart zeg maar. Bekende Gedichtjes zijn zo "algemeen" (ook mooi,maar niet van "jou".) Bijvoorbeeld; Iets leuks uit je kindertijd Iets "typisch" van je vader Moment waarop en waarom je nu nog moet lachen Wat heb je van hem geleerd? En dan mischien afsluiten met een kort gedichtje/one liner/muziek met passende tekst.
Gewoon je treurige lievelingsgedicht? Zijn lievelingsgedicht? Van welk soort gedichten hou je? Als je niet van gedichten houd is het zo vreemd om ineens voor zoiets een gedicht uit te zoeken. Een beetje misplaatst. Ik kan hier wel zeggen Lucebert, maar als jij meer iemand bent voor Estherr Jansma heeft dat niet zo' n zin.
Toen mijn moeder plotseling overleed heb ik ook gesproken op haar crematie. Ze had nog maar weinig mensen over en ik vond dat ik als haar enige kind wel moest spreken, ookal vond ik het erg moeilijk. Ik ben elke alinea begonnen met de zin "Als ik aan je denk..." en heb vervolgens mooie herinneringen en anekdotes toegevoegd. De laatste alinea begon weer met "Als ik aan je denk.." en vervolgens iets in de trant van dat ze veel te vroeg is overleden maar dat ik haar nooit zal vergeten en mijn kinderen altijd over haar zal blijven vertellen. Het was vast en zeker niet een toespraak van hoogstaand niveau maar voor mij voelde het goed. We hadden de laatste maanden van haar leven geen contact meer en ik heb dus niet meer met mijn moeder kunnen spreken. Maar ondanks alles was ik blij dat ik dit nog voor haar heb kunnen doen. Heel veel sterkte de komende tijd. En geniet van de momenten die je nog met je vader hebt.