Ik heb geen idee of dit in de louge hoort.. maar heb geen idee waar ik het anders moet plaatsten.. Ik heb een vraag aan mama's met 4 of meer kindjes.. Wij hebben zelf 3 kindjes en overwegen al sinds de geboorte van de jongste een 4e kindje. Ik vraag me af hoe dat met een vierde gaat, doe je dat er gewoon even bij? Hoe is dat financieel? En met ruimte in huis/tuin enz? Wat voor auto heb je dan nodig, wat is aan te raden, en hoe bevalt dat? Welke dingen wordt je dan bewust van? Hoe gaat het met drukte, is het goed te combineren met zaken als werk, hobby's enz. Dus kortom hoe ervaarden jullie het verschil van 3 naar 4, zowel practisch, financieel, drukte en op andere gebieden?
Heb geen ervaring (zwanger van de eerste) maar het eerste wat bij mij boven komt is inderdaad dat je een grote auto zal moeten hebben... zo'n 7 sitter, of in ieder geval eentje waarbij je achter de achterbank ook nog een stoel of stoelen kan gebruiken. En voor de rest kun je zelf ook bedenken dat je voor die 4e ook weer zal moeten sparen, eventuele studiekosten? of ben je bereid je kinderen met eventuele studieschulden te laten studeren? Aangezien niemand jullie financiele situatie kan bekijken denk ik dat jij de beste bent die deze vraag van jezelf kan beantwoorden... de kosten zullen in het begin misschien meevallen omdat je BV gaat geven? ( ikroep maar wat) nog alle babyspullen hebt, maar hoe ouder ze worden hoe duurder ook de 4e zal gaan worden... Dus tenzij je je kinderen echt opvoed met afdankers (niet negatief bedoeld) van broers/zussen en op die manier bereid bent te leven (waar niks mis mee is)... tja, mijn eindconclusie blijft dat jij de beste bent om bovenstaande te kunnen beantwoorden........ succes p.s. ik ben al benieuwd hoe wij het straks met onze 1e allemaal gaan doen! hihi
Eigenlijk wil ik dit topic niet lezen!!! Wij hebben namelijk zelf net besloten dat we het bij 3 kinderen houden. Qua auto past het wel bij ons want we hebben een 7 zits. Maar stel dat je auto kapot is je kunt er niet zomaar eentje lenen want dan kun je niet met je gezin weg. Finaceel is het nog wel te doen nu maar later?? Als ze echt alle 4 willen studeren ik ben bang dat we dan in de shit komen omdat we dat niet kunnen op brengen. Nu vind ik kinderen helemaal niet duur qua kleren kijken we gewoon bij de zeeman en wibra super leuke spullen voor weinig want jah ze groeien zo hard zonder van het geld als je het duurder koopt vind ik! Wij wonen nu in een flat met 3 slaapkamer. De kleine slaapt op onze kamer maar als ze ouder is hopen we een leuke ander huisje te kunnen hebben. Maar ben zelf van mening dat de kids op latere leeftijd een eigen kamer moeten hebben en zie maar voor rond de 250.000 euro een koopwoning te vinden met 6 kamers? Bijna niet te doen vind ik. Daarbij gaan we naar de camping elke weekend die daar hebben we ook maar 3 slaapplekken voor de kids dus bij ons is eigenlijk hier de stop!
hoi, ik ben zelf zwanger van de 2de maar heb wel een beetje ervaring aangezien ik zelf 3 broers heb en mijn ouders dus ook 4 kinderen hadden. over het financiele kan ik je geen info geven alhoewel ik wel weet dat kindjes pas echt duur worden als ze wat ouder worden en dus meer eisen hebben over kledij, en gaan studeren enzo... ik lees dat je nu 3 kinderen hebt. ik weet niet in welke leeftijds catogorie? als het echt nog 3 kleine kinderen zijn, die alle nog in een kinderstoel zitten heb je inderdaad een ruimere auto nodig. zeker als jullie heel vaak samen (met heel het gezin) op stap willen. als jullie niet zo vaak samen weg zijn dan valt het wel mee qua grote auto. mijn moeder was huisvrouw en was dus altijd thuis bij de kids en dus hoefden niet alle kids tegelijk in 1 auto. als jullie wel vaak samen wegwillens kan je ook kiezen voor een 2de kleine wagen... dan kan je de kids verdelen over 2 auto's. (je kan desnoods ook gewoon 2 kleine auto's kopen, dat is vaak even duur als 1 grote.) qua studies enzo. wij woonden in belgie en daar kregen wij studiebeurzen. wij hebben geen vanallen universiteit gedaan maar wel gewoon de middelbare school afgemaakt (tot 18jaar) dit kostte per jaar maar iets van 150 per kind (boeken enzo inbegrepen) alleen kreeg je dan soms nog een uitstapje ofzo.
Tsja over de studie je weet ook niet hoe over over 16 jaar is allemaal?? Misschien kost het dan wel veel meer of juist minder tis beetje moeilijk te voorspellen allemaal
wij gingen ook elke zomer 2 maanden naar de camping, die had maar 2 slaapkamers. hier hadden mijn ouders 2 stapelbedden in gezet en zij zelf sliepen op de slaapbank (tot dat ze een grotere caravan hadden gekocht, toen paste het allemaal prima. we lagen wel met 2 op een kamer maar er waren 3 slaapkamers) ps. als je auto kapot is moet er een vervang wagen komen. en als die er niet is zijn er altijd wel andere mogelijkheden. daar zou ik me persoonlijk niet zo druk om maken... daar zijn altijd wel oplossingen voor te vinden...
ik heb geen evaringe van 3 naar 4. maar zo tijwfelen wij over van 2 naar 3. ik vind dat namelijk al een hele stap! nu hebben wij wel een huis met 4 slaapkamers en op de zolder zou nog een 5e gemaakt kunnen worden.... Maar zoveel meoilijke dingen, we hebben momenteel 3 auto's waar 1 een 2zitter is {die gaat er ook uit} en nog een jeep waar je echt maar met 4 personen in kan en dan nog een laguna, wordt met 3 ook niet echt ruim. Maar jeep rijden is onze hobby en de jeeps waar 3 kids inkunnen zijn toch écht te duur! maw wij vinden de stap naar 3 ook heel groot en hebben voor nu besloten om het bij 2 te houden... al vind ik dat wel erg moeiijk te bekroppen! Misschien over een jaar of 3/4 nog ik ben toch pas 24....
Ja zoiets heb ik misschien ook nog wel als alles naar school is misschien dat ik dan nog een 4e wil maar ook weer nadeel want dan ben je net beetje vrij om te gaan waar je wil en moet je weer overnieuw beginnen. Ik ben ook pas 22 dus alle tijd op dat oog
Wij hebben nu besloten het bij 3 te laten. Vooral financieel , we kunnen het nu makkelijk aan, maar wie weet wat de toekomst zal brengen, en studeren is ontzettend duur!! We hebben nu ook een 7 zitter, maar de achterste stoelen zijn niet echt veilig voor kinderen,(helaas in geen enkele 7 zitter) ook een reden, en misschien wel de belangrijkste reden: vrienden van ons zijn na lang twijfelen voor een derde gegaan, en dat kindje blijkt nueen vrij zeldzaam aangeboren sndroon te hebben, en gaat dus heel veel aandacht etc nodig hebben, wat ten koste zal gaan van de andere kindjes, en dat wil ik eigenlijk ons niet aandoen.We zijn dolblij met 3 gezonde kindjes en met pijn in mijn hart blijft het daarbij voor ons.
Vier kinderen, helemaal geweldig!! Oke, het is wat drukker dan met 3 kinderen, maar een vierde vond ik echt niet zo'n grote overgang. We hadden al een 7 persoonsauto, dus die hoefden we niet meer aan te schaffen. Ons huis was groot genoeg voor 4 kinderen. Allemaal hebben ze een eigen kamer. Dat vond ik ook wel een voorwaarde hoor. Als ze klein zijn is het niet zo'n probleem om met een broertje of zusje de slaapkamer te delen, maar als ze groter worden hebben ze toch ook wat meer behoefte aan privacy. Financieel is het bij ons prima te doen: man werkt en ik geef het uit
ik zelf heb er geen ervaring mee en wil ook geen 4de maar ik vond de overgang van 1 naar 2 groter dan toen de derde erbij kwam ik denk dat een vierde gewoon mee draaid in de drukte. Zal allemaal vanzelf gaan. overal moet je een ritme in krijgen en meestal gaat dat vanzelf. Zo dacht ik toen de kraamzorg weg ging bij de derde van: hoe ga ik dit redden....maar alles ging vanzelf..en ik denk dat het bij een vierde net zo is
Ik heb ook van 2 naar 3 heel erg getwijfeld.. nu we de derde hebben snap ik die twijfels niet meer.. Alles is aanpasbaar, en je gaat de wens voor een kindje niet aan de kant zetten voor een plekje in de auto uiteindelijk, dat geloof ik niet.. meestal zit weerstand dieper evenals verlangen Het is maar wat je er voor over hebt, tenzij je financieel echt al niets extra's kunt veroorloven; Studiekosten kun je ook delen en misschien gaat niet elk kind studeren. Bovendien zijn er studieleningen met lage percentages, niet wat je het liefste wilt maar als zoon/dochter lief zijn/haar studie heeft afgerond verdient hij/zij waarschijnlijk genoeg om het met gemak terug te kunnen betalen. Bovendien zijn er zoveel studenten die halverwege stoppen, voor die kosten wil ik ook niet opdraaien, daar zou ik het niet van af laten hangen. Ruimte in huis, ik las dat iemand schreef dat het voor 250.000 niet mogelijk is om 6 slaapkamers te realiseren, daar ben ik het niet mee eens, hangt er af in welke provincie je wilt wonen, vaak kun je van 1 zolder ook 2 kleinere slaapkamers maken. Financiele argumenten hebben denk ik in de meeste gevallen meer met wat je er voor op wilt geven te maken dan met echt te weinig geld.
Goed te doen van 3 naar 4. Ik vond de overgang van 2 naar 3 juist enorm. Nu zijn we bij de overgang van 5 naar 6 overigens
Ik heb er geen ervaring mee! Maar roep altijd wel als alles goed mag gaan ik graag 4 kinderen zou willen.... Maar krabbel ook wel wat terug, het is nog steeds drama met de kleine meid en zijn met onderzoeken bezig. Moet er niet aan denken dat je dit zal gebeuren bij bijv. nummer 3 of 4!! Dan kun je mij wel opvegen... Wij zijn met zn 6en thuis, en poeh wat had mams het altijd druk! En financieel was het geen vetpot! Maar wat zijn we gelukkig met elkaar! Het brengt wel heel veel liefde en gezelsschap met zich mee. Bij mijn vriend thuis zijn ze met 4 kinderen... Ik moet zeggen dat het mij erg gezellig lijkt! Maar het is financieel best pittig! Als ze klein zijn valt het mee, maar als ze groter zijn! Duurdere kleren, meer eten, frisdrank ed. studie! En de vriendjes en vriendinnetjes niet te vergeten die mee eten. En als ze allemaal iedere dag gaan douchen......
Het is maar net of je het er voor over hebt. Bezuinigen kan je een heel eind. Door doordeweeks alleen maat htee/water/limonade te drinken en bijvoorbeeld alleen in het weekend eens fris als verwennerij. Broodbeleg hoeft niet duur te zijn zolang je het bij pindakaas/jam/pasta/smeerworst/kaas houd. zo ook met waspoeder en avond maaltijden. Grote porties maken. Niets weggooien enz... Dus het KAN heel goedkoop. De vraag is of je dat wilt, als je antwoord erop ja is zou ik het doen. Qua drukte denk ik dat 3/4 niet veel uitmaakt. Overgang van 1->2 of van 2-> 3 lijkt mij moeilijker...
Oei oei wat een gevaarlijk onderwerp voor mij... Ik wil stiekem ziels graag nog n kindje. En mn man ook. Maar de financien zijn nu niet je van het... Al is het geld om te studeren voor de jongens al ruimschoots aanwezig (zijn 11 en 12) Maarja als hun 21 zijn gaat ons inkomen 500,- naar beneden (uitkering van pensioen dinges van mn overleden ex stopt dan) Maar de ruimte is er niet in dit huis maar als we kunnen verhuizen we toch want we wonen hier echt niet naar ons zin...en in de auto past t nu ook niet....maarja of de oudste over 2 jaar bvb nog mee wil als we ergens heen gaan (hij is dan bijna 15) En houd deze (oude) auto het die tijd nog uit of kunnen we tegen dat er eventueel nog eentje komt uitkijken naar een 7 zitter? ENNnnnn gaat dat nog lukken met mijn leeftijd (ben 36 nu) en en en en.... Zou soms wel eens n glazen bol willen om even in de toekomst te kunnen loeren....pfff.... Ik ben ondertussen een cursus aan het doen om het financiele op te vangen en hoop tegen hopen in dat dat genoeg word om toch nog....
@stef, ik zou heel graag 4 kindjes hebben. helaas wil mijn vriend er maar 2. misschien dat hij over enkele jaren nog van gedachten... ik vind wel dat je er beide voor 100% achter moet staan! ook ben ik zelf nog maar 22 en heb ik nog tijd zat. ook zitten wij op het moment in een appartementje, en je moet er natuurlijk wel de ruimte voor hebben. (voor enkele maandjes zou het niet uitmaken maar als je er echt dag in dag uit moet wonen vind ik wel dat je de nodig ruimte moet hebben) qua ruimte in de auto ben ik niet bang. daar passen makkelijk 3 kids in (zeker als er 2 zijn die niet meer in een auto stoel moeten) nouja, ik zal al blij zijn mocht mijn vriend toch beslissen om voor een derde te gaan... daarna kijken we wel voor de 4de kga ni op de zaken vooruit lopen