Weet iemand uit ervaring dat dit gewoon goed gaat zonder toestemming van de vader. Ik heb een keer gevlogen met mn zoon, maar toen was hij nog niet erkend. En toen kregen we hem dus niet zomaar mee terug naar Nederland (wtf) vanuit Italië. Nu is zoon wel erkend maar er is geen gezag geregeld. Dus zonder toestemming mee het vliegtuig in moet lukken zou je denken. Iemand met ervaring bij de douane? Of voor de zekerheid de vader toch maar de hele papierwinkel in laten vullen?
Geen gezag is geen gezag toch? En begrijp ik nou goed dat je zoon eerder geen geregistreerde vader had, maar ze hem zonder toestemming van vader niet lieten vliegen? Hier heb je wat aan: vader hoeft niets te tekenen, advies uittreksel basisregistratie personen meenemen. (Maar volg nog opnieuw het keuzemenu in de link voor jouw situatie) https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/reizen-met-kinderen/vraag-en-antwoord/heb-ik-toestemming-nodig-om-alleen-met-mijn-kind-te-reizen#:~:text=Hiervoor heeft u geen toestemming,heeft u wel toestemming nodig.
Geen idee wat de regels officieel zijn, maar het ligt er maar net aan wie je bij de douane treft. Zo liep ik ooit met mijn zoon op Schiphol naar de douane (man bleef staan om veters dochter te strikken), vraagt die man direct waar de toestemmingspapieren van de vader van mijn zoon zijn. Ehm mijn man staat daar? Die moest dus ook direct komen. Maar afgelopen zomervakantie vloog ik alleen met de kinderen, dus voor de zekerheid alle papieren ingevuld (dat terwijl wij gewoon getrouwd zijn, maar wilde verrassingen voorkomen), toen werd er echter nergens naar gevraagd... Collega van mijn man is ook ooit voor toestemming van de vader van haar kind gevraagd. Daarop antwoordde zij dat de post uit de hemel helaas te traag was. Hierop kreeg ze excuses en mocht ze ook gewoon doorlopen. Dus volgens mij is het echt willekeurig wie ze wat vragen en welke beslissing er genomen wordt.
Ik heb best vaak gevlogen met mijn zoontje zonder zijn vader erbij. We hebben niet dezelfde achternaam en ik heb nog nooit een formulier ingevuld en er heeft dus ook nog nooit iemand naar gevraagd.
Een aantal jaar geleden moest je 3 verschillende documenten meenemen, maar tegenwoordig kun je bij de meeste gemeentes een uitreksel BRP met gezaggegevens opvragen. Dat is dan voldoende. Mijn oudste dochter heeft een andere vader en ik heb als enige gezag. Er is tot nu toe nog maar 1 keer naar gevraagd, maar heb het wel altijd voor de zekerheid op orde..
Op de website hieronder kun je nalezen wat de regels zijn over reizen naar het buitenland met een kind. Er is ook een stappenplan wat je in kunt vullen waar dan uit komt wat je mee zou moeten nemen/ invullen aan papieren. https://kinderontvoering.org/ouders/advies/reizen-met-kinderen/ En mocht het tot nu toe altijd zonder controle geweest te zijn op de luchthaven, heb je geluk gehad. Heb jaren in de reiswereld gewerkt en regelmatig gehoord van ouders dat er controle was of dat mensen tegen gehouden zijn. Succes ermee!
Ik heb pas een keer met zoon gevlogen en dat was naar Italië. Ik zou het zuur vinden als we tegen worden gehouden. Zoon en ik hebben dezelfde achternaam. Dat van het uittreksel is een goed idee. Die ga ik aanvragen. Daar zal het wel opstaan.
De douane controleert geen paspoorten of toestemmingsformulieren. Die is er voor de controle op invoer en uitvoer van goederen. De richtlijnen wat je mee moet nemen voor controle door de marechaussee zijn online te vinden. Ik heb de papieren altijd bij me en ben regelmatig gecontroleerd, ook al zijn de vader en ik gewoon samen (maar niet getrouwd dus andere achternaam). Ze doen steekproeven, het is dus niet compleet willekeurig. En vergeet niet dat ze dit doen om kinderontvoering en heel veel leed tegen te gaan, niet om iemand te pesten ofzo.
Ik wil gewoon goed voorbereid zijn. En was even nieuwsgierig naar ervaringen. Want ik weet dat ik zonder toestemming van de vader mag reizen. Ik mag ook zonder toestemming een reisdocument aanvragen. Vandaar even de nieuwsgierigheid of dit ook gewoon altijd goed gaat. Of dat ik voor de zekerheid beter toch documenten kan laten tekenen
Ik weet dat ze dagelijks steekproeven doen. Waarbij bepaalde mensen eruit gepikt worden. Daarbij kan je denken aan alleenreizende ouder met kind, verschillende achternamen, kinderen met een ander uiterlijk dan de ouder/begeleider, kinderen die reizen met anderen dan de vermoedelijke ouder(s) bijvoorbeeld grootouders en bepaalde landen waar dit vaker voorkomt worden ook wat meer gecontroleerd. Als gezin ben ik echt nog nooit gecontroleerd. Maar toen ik een keer alleen reisde werden er inderdaad vragen gesteld. Ik was blij dat ik alles bij mij had (oa kopie van zijn paspoort). En ik merk dat dezelfde achternaam ook helpt. Mijn vriendin is niet getrouwd en heeft vragen gekregen omdat haar naam niet hetzelfde is dan dat van de kinderen.
idd je reist onder je meisjes naam, getrouwd of niet. In mijn paspoort (en ook in die van mijn man) staat wel e/v (echtgenoot van) NAAM PARTNER. voor mijn eigen rust zou ik dus altijd de hele reeks papieren in laten vullen. In nederland kom ik er nog wel uit met de douane als ik iets moet uitleggen, maar in Frankrijk/spanje/italie, waar ik met engels misschien heel ver kom, maar de douane beamte mogelijk niet, ga ik het niet riskeren om een hoop gedoe te hebben. dan maar van te voren al het papierwerk in orde hebben.
Dat klopt maar op je identiteitsdocument staat ook de getrouwde naam. Tegenwoordig op de achterkant dacht ik. En daar kunnen ze dus op letten.
Hiervoor moet je even bellen voor een document waarop staat dat je zoon niet voorkomt in het gezagsregister. Ik heb dit in het verleden ook aangevraagd om aan te geven dat alleen IK gezag heb. Als er wél een vonnis is uitgesproken in de vorm van geen gezag voor vader dan zullen ze dat ook mededelen uiteraard. Zo ook als vader wél gezag heeft. Ik ben er wél al eens naar gevraagd overigens. Heb altijd een hele map met papieren bij me (ook geboorte uittreksels ed)
Bij je ticket ligt het er aan wat je zelf doorgeeft, toch? (Neemt niet weg dat het wel extreem aan te raden is de naam op je ticket overeen te laten komen met de naam in je paspoort of op je id-kaart. Maar ik heb bv. ook wel eens gehoord dat iemand een roepnaam heeft die met een andere letter begint dan de voorletters op het reisdocument, als je dat niet goed invult voor je ticket dan heb je ook een probleem...)
De vader van zoon heeft nooit gezag gehad. Dus die uitspraak zal er niet zijn. Maar we gaan binnenkort een paspoort aanvragen dus dan zal ik bij de gemeente wel vragen om een uittreksel. Als daar de nodige gegevens op staan. Dat is dan wel handig om te hebben. bij zaken als school en sportclub is nooit moeilijk gedaan dat de gegevens van vader niet zijn doorgegeven.
Bij mij niet want dat wil ik niet. Vlieg zo vaak alleen met 1 van mijn kinderen. Alleen buiten Europa vul ik de hele mikmak in, binnen Europa komt het altijd wel goed. Ook als de douanier vraagt wat je gaat doen.
Ik weet niet hoe het zit met geen gezag, maar ik ben anderhalf jaar geleden bij de douane mee genomen met mijn 3 kinderen en kreeg een flink vragenvuur door allerlei mensen. Ik reisde alleen. Ik had echt werkelijk waar aan alles gedacht covid papieren, medicatie papieren etc. En was dat gewoon vergeten, heel stom. Bij mij ging het wel om een enkele reis. Het was nog heel spannend, want ze gingen mijn kan bellen en het was bij hem 6 uur vroeger en midden in de nacht. Mijn dochter verteldr achteraf dat er wel een stuk of 8 douaniers mee liepen met ons. Ik was alleen echt bezig in mijn hoofd. Wij hadden al een rollercoaster meegemaakt ivm die emigratie. Eerst luchtruim dicht, man daardoor 6 maanden niet gezien, week er voor een (vals)positieve reistest etc. En ik dacht alleen maar: f*ck! Haha Nee dus misschien een andere situatie maar ik zou iedereen aanraden toch die papieren op orde te hebben. Was geen pretje. Mijn dochter vloog vorige zomer alleen naar NL ik heb haar los van de benodigde papieren voor alleen reizende minderjarige nog een overschot aan allerlei extra formulieren meegegeven. Haha.
Mij is nog nooit iets gevraagd. En heb best vaak alleen met de kinderen gevlogen. Ook mijn man is nog nooit iets gevraagd. En volgens mij heeft mijn ex de zorgvuldig door mij ingevulde papieren ook nog nooit hoeven laten zien.