Deze zomer gaan wij naar de Costa Brava. Onze zoon is dan 15 maanden oud. De afstand is ongeveer 1400 km. Zouden jullie doorrijden of overnachten? Met zijn 2-en reden we altijd door, maar nu ben je natuurlijk wel wat vermoeider dan wanneer je nog geen kind hebt. Aan de andere kant, als we doorrijden en in de nacht vertrekken, kan onze zoon nog heel wat uurtjes slapen tijdens de reis. Ook wel lekker. En als iemand nog een tip heeft voor een plek voor een overnachting, hoor ik dat ook graag.
Met mijn ouders deed ik het vaak en van bij ons was het 1300 km naar Platja d'Aro. Wij deden het meestal in 1 dag, maar vertrokken wel rond 3 à 4 uur 's ochtends. Dan waren we veel eerder bij de drukste punten. En we reden ook nooit op zwarte zaterdag, want da's onbegonnen werk. Tegenwoordig doen mijn ouders het soms alleen en doen ze het wel rustiger en in twee dagen. Meestal stoppen ze ergens tussen Dyon en Lyon, vaak in Beaune of Macon, ook es in Villefranche sur Saone. Ligt recht op de route richting "zuiden". Met een peuter van 15 maanden zal het overigens "gemakkelijker" gaan, dan als ie 3 of 4 is .
Met die leeftijd zou ik in de nacht rijden, maar dan om 6 uur 's avonds rijden. Even een eindje rijden (uurtje of 2) en daarna ritueeltje pyama aan, fles en dan in de auto slapen. Hier was ze dan om 7 uur 's ochtends wakker en waren wij al een heel eind richting Spaanse grens. Dan is het nog maar een paar uurtjes rijden en waren we op de plek van bestemming. Nu ze ouder zijn rijden we wel overdag, maar overnachten 1 keer. Tussendoor stoppen we bij parkeerplaatsen met speeltuin.
Grappig! Wij gingen ook altijd naar playa!! Maar wij sliepen altijd in Lyon. Dat was een prima afstand voor ons.
Mijn ouders houden ervan om als ze dan toch ergens overnachten in de late namiddag of 's avonds nog effe het stad in te gaan. En Lyon is voor hen gewoon "te groot". Vandaar dus dat ze liever in Beaune of Macon stoppen. Da's kleiner. Wijzelf hadden 2 jaar geleden ook geen haast en zijn in Beaune gestopt onderweg naar Avignon. Daar eerst een weekje gekampeerd met ons twee voor we verder reden voor een familievakantie in Platja. Met terugkomen in één ruk van Platja naar Dijon gereden (en daar het eerst het beste hotel vlakbij de autostrade genomen dat nog plaats had). Dit jaar hebben we gewoon het vliegtuig genomen overigens . Geen kampeerplannen met zijn twee en dus konden we rustig in Barcelona een auto huren. (Mijn vader zijn familie heeft een villaatje net buiten Platja d'Aro, vandaar dat we er zo vaak heen gaan.) Toen wij te groot werden om echt lang stil te houden zijn wij overigens ook wel een aantal jaar met 't vliegtuig geweest. Zelfs een aantal jaar dat mijn oom ons meenam - samen met mijn neefjes - en mijn ouders achterna kwamen met de wagen. En we zijn ook 3 keer met de autotrein gegaan tot Narbonne (Zuid-Frankrijk). Auto op de trein, zelf een coupé per 6 personen (of soms minder), 's avonds vertrekken en tegen 's ochtends was je in Narbonne en dan was het nog 2 à 3 uur rijden. Maar naar ik begrepen heb is die grotendeels afgeschaft.
vergeet niet dat je met een kleine vaker zult stoppen en wellicht ook langer dan dat je zonder kind doet. dus je zult in het totaal meer uur onderweg zijn. wij gaan naar frankrijk, 1000 km en rijden dat wel in 1 x maar jullie moeten nog een stuk verder... en idd ik zou dan ook vroeg in de avond vertrekken zodat ze s nachts gewoon slapen. en dan op de dag van bestemming met zn alle ene middagdutje doen.
Wij zijn nu 3 keer naar de Costa brava geweest met onze kleine man. Heen vertrokken wij of om 15.00 of om 19 uur eb waren op de camping 1390 km tussen 8 en 12 zoon was dan net wakker. Terug afgelopen jaar om 21 gaan rijden en waren om 12.30 thuis. Zoon het geslapen tot 7uur waren toen in Luxemburg ontbeten en toen weer geslapen tot aan den bosch. Vakantie is best vermoeiend voor zo een kleintje.
wij rijden altijd s'nachts met de kinderen. we vertrekken dan meestal rond een uur 19.00 uur en rijden dan in 1 keer door naar luxemburg om te tanken, van daaruit door naar het zuiden. Kinderen slapen meestal de hele nacht tot een uur of 6/7 en dan zijn we al een heel eind richting de spaanse grens. Als ze wakker worden ergens ontbijten en even laten spelen en weer verder.
Hoe doen jullie "doorrijders" dat dan zelf? Slapen als de ander rijdt? Ben je dan niet een hele tijd brak? Als je met zn tweeën bent kan je bij aankomst even gaan slapen. Alleen met een kindje niet.
ik heb het geluk dat mijn man vrachtwagenchauffeur is dus hij is het gewend. meestal gaat hij tegen de ochtend als het begint te schemeren even anderhalf uur slapen. voor we vertrekken gaat hij s'middags ook altijd een paar uurtjes slapen. ik zelf rijdt niet, dat vind ik maar niks met een vouwwagen erachter in het buitenland en ik ben niet zo'n ster om in het donker te rijden. bij aankomst zetten we de vouwwagen op en meestal liggen we de eerste avond lekker vroeg op bed. gaat prima zo, doen we al een paar jaar. het voordeel hiervan vind ik dat de kinderen slapen en niet verveeld raken tijdens zo'n lange reis.
Ik rij ook niet, vriend vind het wel best. Wij overnachten altijd in Montpellier, is ongeveer 1100 km rijden de eerste dag. Prima te doen, rijden rond half 6 's ochtends weg en waren er om 7 uur 's avonds. Hotel ligt vlakbij de Mac dus daar ff eten en spelen en daarna optijd slapen. 2e dag hoeven we dan nog maar 350 km te rijden.
Wij rijden nooit 's nachts, moet er niet aan denken om overdag kapot aan te komen en dan nog onze tent op te moeten zetten met 3 kinderen om ons heen. Wij denken ook niet dat ze 's nachts gaan slapen, onze kinderen vinden het veel te leuk in de auto als het donker is Wij overnachten altijd in een Chambre d'hotes. De eerste dag rijden we het verst, zodat we de tweede dag nog maar een uurtje of 3 a 4 hoeven. Het scheelt dat onze kinderen wel gewend zijn om een tijd in de auto te zitten en ze houden van muziek. Dus zetten we kinderliedjes op, dan zijn ze uren zoet met meezingen en meeblêren. Ze mogen hun eigen rugtasje vullen met speelgoed (zoon neemt meestal autootjes en dino's mee en dochter neemt altijd dr barbies mee). De laatste 1 a 2 uur beginnen ze zich wel te vervelen, en daarvoor hebben we een dvd speler of hun spelcomputer. Maar die gaat pas echt op het laatst aan. De jongste moeten we het meest vermaken, maar die houdt ook veel van naar buiten kijken.
Wij gaan overnachten. Leuk begin van de vakantie als je zelf helemaal kapot bent en de kinderen uitgerust, niets voor ons. Bovendien is het gewoon gevaarlijk om zulke lange stukken in 1 keer te rijden als je dat niet gewend bent. Kijk, las hier ook iemand van wie haar man als vrachtwagenchaffeur werkt, hij is het gewend, dus dan snap ik het goed, maar anders zou ik echt gaan overnachten.
Wij zijn vier keer met de kinderen naar de Costa Brava gereden en alle keren reden we door. We vertrokken rond 7 uur 's ochtends en dan waren we er rond 9 uur 's ochtends. Is altijd heel goed bevallen. Edit: mijn man is jaren directiechauffeur geweest en reed gemiddeld 14 uur op een dag (nu is hij vertegenwoordiger en rijdt hij nog steeds heel veel), dus hij is het wel gewend om lang te rijden.
Twijfel ook of we 1300km gaan rijden met een kleine van bijna 2 en eentje van 3 jaar. Het lijkt me zo vermoeiend
Bij ons is het wel zo dat ik net zoveel rij als mijn man. Toen we nog geen kind hadden sliepen we om de beurt. Zo kwam je toch aan ruim 4 uur slaap. Dat scheelt wel t.o.v. als je in je eentje moet rijden. Hoef je ook geen lange stops te houden. Heeft iemand eventueel nog een adresje van een goed en vooral schoon hotel?
Wij gaan al de week voor wij vertrekken op tijd naar bed steeds rond 20 uur in de avond. Dus zijn extreem uitgerust. En zijn beiden de hele nacht wakker. Ik rijd tot middernacht we stoppen iedere 2 uur plassen en wat drinken. Onderweg hebben we broodjes lekkere hapjes dst soort dingen. Van 00.00 tot 4.00 rijdt mijn man. Daarna neem ik het weer over. Als we aankomen lekker boel uitpakken boodschappen doen. En het zwembad in. De avond gaat de kleine rond 20 nasr bed wij ern half uur later. Volgende morgen topfit niets aan de hand. Dit doen wij al aantal jaar zo en wij vinden dit heel fijn. Wij zijn dan ook gelukkig nooit doodmoe als wij aankomen.
Heen overnachten we altijd, terug rijden we in 1x. Mijn kids slapen slecht tot niet in de auto en ik heb geen zin helemaal gebroken aan te komen. Brak thuis aankomen vind ik wat minder erg.