Tips and tricks rond de zindelijkheid

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Meiske2015, 15 nov 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Meiske2015

Meiske2015 VIP lid

4 sep 2016
    7.734
    3.516
    113
    Onze dochter is nu bijna 17 maanden en we willen zo langzaam aan het potje gaan introduceren.
    Niks geen verplichtingen oid en ik verwacht er ook helemaal niks van.

Hoe zijn jullie hiermee gestart?
    Vaste tijden? Voor de tv? Met een boekje? Iets te eten?

Ben benieuwd naar do's and don'ts 😊

2. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    De meeste kans om een plasje op te vangen is na het slaapje, meestal doen ze dan een grote plas. Ook vaak voor of na het eten.
    Ik zou beginnen met vaste momenten, gewoon om te laten weten dat plassen en poepen ook op een andere plek dan de luier kan.

Ik ben zelf met 4 maanden gestart, met babyzindelijkheidscommunicatie. Hierbij draait het niet om de zindelijkheid maar om de communicatie. Ik heb dit echter niet doorgezet omdat de hele dag naar m'n baby kijken of hij moet plassen niet bij mij past.
    Wel zet ik zoon van nu 10 maand na elk slaapje en bij elke luierwissel op het potje. En als ik zie dat hij moet poepen ook. Soms vang ik wat op, meestal na het slaapje wel, maar soms ook niet. Daar gaat het me niet om, wil er vooral inhouden dat hij weet dat het potje ook mogelijk is.

Als je ook op de communicatie wilt letten is de Facebookgroep peuterzindelijkheidscommunicatie wel wat voor je.
    Ook het boek zindelijk maken is kinderspel schijnt handig te zijn. Heb hem zelf nog niet gelezen.

Nog een tip, trek je niks aan van reacties dat kinderen al zoveel moeten en het nog veel te vroeg is om zindelijk te worden. Ze snappen al veel meer dan je denkt. En het gaat nu toch nog om wennen aan het potje.

3. Meiske2015

Meiske2015 VIP lid

4 sep 2016
    7.734
    3.516
    113
    Bedankt voor de tips! Zal eens kijken naar de fb pagina 😊

Misschien rare vraag hoor haha maar zodra je zoon wakker word ren je dan gelijk naar boven om hem erop te zetten?

Mijn dochter ligt altijd als ze wakker word nog lekker kwartiertje te luieren.

4. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Hij lag tot 3 dagen geleden bij ons op de slaapkamer en werd dan wakker als hij wakker werd. En dan ging hij direct op het potje. Maar als hij veel honger heeft krijgt hij eerst de borst en daarna op het potje. Meestal wacht hij dan met plassen tot hij op het potje zit. Ik merk dan aan hem dat hij moet, begint wat te jammeren en trappelen, heel anders dan het honger jammertje.

Nu hij op z'n eigen kamer ligt, gaat het wel wat lastiger. Moeten we allebei nog even aan wennen.

Als hij niet hoeft te plassen, wil hij ook niet blijven zitten, als hij wel moet, gaat hij rustig zitten en kijkt er serieus bij.

5. Nemo2

Nemo2 Niet meer actief

Ik lees even mee!
    Hier een zoontje van 19 mnd heb ik al een aantal keer op het potje gezet maar zodra hij erop zit zet hij hem op een brullen! Dus ik heb het maar zo gelaten, ik wil niet dat hij er angstig van word. Herkent iemand dit ook?

Ik zet het potje regelmatig in de woonkamer zodat hij er kennis mee kan maken.

6. Kiekske

Kiekske Actief lid

1 nov 2016
    383
    44
    28
  7. schoentje24

schoentje24 Bekend lid

6 aug 2013
    869
    1
    18
    Wij hebben geen potje toegepast omdat ze anders na het potje ook nog opnieuw zou moeten wennen aan de grote wc. Dus we hebben een zitverkleiner en een opstapje gekocht. Ze vond het heel leuk om alleen al zelf erop te klimmen. Ze is nu 2 jaar. We hebben onze dochter vaker in alleen een onderbroekje laten rondlopen. Ze merkte zelf nog niet wanneer ze moest plassen, pas als het al te laat was. Na een tijdje wist ze het wel en gaf ze aan mama plassen wc. Maar als ik haar een luier aan doe dan geeft ze het meestal niet aan.
    Hier krijgt ze een sticker als ze geplast of gepoept heeft. Een volle kaart betekent dat ze een cadeautje mag uitzoeken. Ze vindt dit super leuk en gaat er echt voor! Ik denk vooral niks te graag willen. Het komt vanzelf wel.

8. Victoria30

Victoria30 Fanatiek lid

1 nov 2016
    2.082
    320
    83
    Vrouw
    Onze zoon gaat nu sinds wen half jaar op de klok naar het potje. Over een week gaat de luier weer uit en gaan wij het weer proberen. Dan is hij net twee. Eerder voelde hij het niet aan komen. Of hij het inmiddels voelt weet ik niet. Hij communiceert er niet over. Dus dat zal de komende poging gaan uitwijzen. Hij is iig gewend aan het potje en weet wat de bedoeling is.

9. Meiske2015

Meiske2015 VIP lid

4 sep 2016
    7.734
    3.516
    113
    Gelijk een zitverkleiner is ook wel wat ja.
    Onze wc is alleen erg klein dus of een opstapje erbij een optie is weet ik nog niet.

Spannend Victoria. Hopelijk geeft hij het goed aan.

Zal ook is kijken naar het boek!

10. Sabine1305

Sabine1305 Fanatiek lid

17 feb 2015
    1.635
    0
    36
    Vrouw
    Nagelstyliste
    zuid-holland
    #10 Sabine1305, 18 nov 2016
    Laatst bewerkt: 18 nov 2016
    Onze oudste dochter heeft een potje voor haar eerste verjaardag gekregen. Eentje die je ook meteen als brilverkleiner en opstapje kan gebruiken.

Wij zijn haar daar toen de tijd eens spelenderwijs op gaan zetten, gewoon met kleren aan. Later zonder broek en weer wat later zonder luier zodat ze er vertrouwd mee raakte.
    We hebben haar nooit gedwongen te blijven zitten.
    We hadden er wel vaste tijden voor, na de maaltijd en na de slaapjes.
    Het belangrijkste is om het potje en de tijd die ze erop zitten leuk te maken, lees een boekje of doe een spelletje. Zo vinden ze het steeds leuker om op het potje te gaan. Als ze dan wat op het potje deden we overdreven blij en als ze niets had gedaan zeiden we niets en gingen we gewoon verder met een spelletje.
    Onze dochter vond het moeilijk om aan te geven wanneer ze naar het potje moest. Als ze in haar blote kont rond liep ging het goed maar als ze een onderbroekje aan had liet ze het nog wel eens lopen. Ze verwarde het dan toch met de veiligheid van een luier.
    In de tussentijd is haar zusje geboren en zijn we verhuist dus had nooit verwacht dat ze voor haar 2de nog zindelijk zou zijn. Dit is echter wel gelukt!
    Het om doen van een luier werd steeds meer een strijd dus heb ik op een gegeven moment de luier af gelaten. De eerste dag 3 ongelukjes, dag 2 nog maar 2 ongelukjes en de derde dag geen ongelukjes meer. 1 week voor haar verjaardag was ze zindelijk.
    Het vergt voornamelijk heel veel geduld maar het is zeker de moeite waard! Heerlijk om nu weer maar 1 kind te hebben waarbij de luier verschoont moet worden en binnenkort willen we haar ook bekend gaan laten worden met het potje :)
    Oh en ze gaat overigens ook al sinds ze zindelijk is op de grote wc met de brilverkleiner, die vond ze ook erg interessant, hoefde ze niet te "leren" :)

11. Angel2005

Angel2005 Bekend lid

25 jun 2014
    655
    219
    43
    Utrecht
    Onze meid gaat sinds een maandje of twee op de zitverkleiner op de WC. Eerst als spelletje maar ze gaf steeds vaker aan als ze moest poepen dus nu gaat ze op vaste tijden.
    Als ze 's ochtends wakker is na haar fles, 's middags na haar slaapje en 's avonds voor het eten. Tijdens het zitten lezen we een boekje.
    Ze doet bijna altijd wel een poep als we haar op deze tijden op de WC zetten en soms een plas (maar die doet ze nog meestal in haar luier. daar heeft ze volgens mij nog geen controle over).
    En als ze iets doet dan prijzen we haar de hemel in :p. En als ze niets doet zeggen we: volgende keer weer of volgende beter als ze in haar luier poept.

12. Meiske2015

Meiske2015 VIP lid

4 sep 2016
    7.734
    3.516
    113
    Bedankt Sabine en Angel!
    Fijn jullie ervaring te lezen.

Vandaag heb ik even overgeslagen. Ze is niet helemaal in der hum.
    Er is maar weinig goed vandaag.
    Morgen weer een nieuwe dag.

13. Sabine1305

Sabine1305 Fanatiek lid

17 feb 2015
    1.635
    0
    36
    Vrouw
    Nagelstyliste
    zuid-holland
    Groot gelijk Meiske. Wij sloegen soms ook even een dag of paar dagen over als het niet helemaal lekker uitkwam of ze niet in haar hum was.

14. zasu

zasu Fanatiek lid

5 mei 2015
    1.486
    1
    36
    Bij onze oudste hebben we echt getraind op zindelijk worden en dat lukte heel vlot en met 1,5jaar was ze overdag zindelijk tot ze naar de kleuterklas ging en een enorme terugval kreeg.
    Bij onze tweede hebben we er helemaal geen training bij gebruikt gewoon lekker in haar tempo ze gaf ineens zelf aan dat ze een haar luier wilde verschonen daarna gaf ze zelf aan naar de wc te moeten(met verkleiner en krukje) ze droeg dan nog wel haar luierbroekje. En van de een op de andere dag moest ze haar luier niet meer en is ze volledig zindelijk overdag en gaat helemaal zelf naar de wc!!! Dit was rond de 2,5 jaar, zullen veel mensen misschien laat vinden maar ik vond dit echt veel prettiger dan al dat gedoe bij mijn oudste!!

15. Meiske2015

Meiske2015 VIP lid

4 sep 2016
    7.734
    3.516
    113
    Wat knap zasu!
    2,5 is toch niet echt laat?

16. zasu

zasu Fanatiek lid

5 mei 2015
    1.486
    1
    36
    . Veel mensen in mijn omgeving vinden dat vrij laat vandaar mijn reactie Haha maar ik ben super trots hoor!

17. Meiske2015

Meiske2015 VIP lid

4 sep 2016
    7.734
    3.516
    113
    Terecht! :D

18. Koekie1

Koekie1 VIP lid

31 jul 2013
    5.678
    2.001
    113
    Vrouw
    Ik ben ook "laat" denk ik maar wel zo veel fijner!

Vanaf 1 jaar potje boven en beneden neergezet om dochter ermee kennis te laten maken. Spelenderwijs op het potje laten zitten. Na een paar weken was de lol eraf voor haar.
    Met 2 jaar een beloningskaart geïntroduceerd. Bij 5 stickers mocht ze kiezen wat ze wilde doen (ijsje eten bij de ijssalon wat we nog nooit gedaan hadden). 1x geplast, 1x gepoept en toen was de lol er weer af. Alsof ze dacht: "ik kan het nu toch?"
    Zonder luier laten lopen ook geen optie want ze liet alles gewoon lopen.

Toen ze net 3 was gevraagd aan haar wanneer ze zonder luier ging lopen. "Zaterdag" zei ze. Nou prima. Zaterdag wat ongelukjes, zondag nog 1 en sindsdien dag en nacht zindelijk! Heerlijk op deze manier! :)

19. Meiske2015

Meiske2015 VIP lid

4 sep 2016
    7.734
    3.516
    113
    Wat fijn Koekie! Netjes hoor zo van de ene op de andere dag.

Deel Deze Pagina