Beste verloskundige, Ik ben nu 18 weken zwanger en ben een beetje grieperig, er ging toch even "toxoplasmose?" door me heen... Ik ben niet imuun voor toxoplasmose, dit is nl getest bij m'n 1e zw schap. Dat verbaasde me zeer, heb nl m'n jeugd op 'n soort boerderij gewoond, tussen de geiten, katten, honden enzovoort, speelde altijd in de modder. En toch heb ik het nooooit opgelopen! Waarom zou ik het dan nu opeens wel oplopen, terwijl ik schoner leef dan toen ik kind was. Ik let wel op hoor: eet geen biefstuk enzo, maar speel wel met m'n dochtertje in de tuin dus er zal vast wel eens een korreltje aarde tussen m'n boterham zitten, ik ben wel eens vergeten m'n appel te wassen, en gister ontdekte ik 'n niet geheel doorbakken plekje in m'n tartaartje. Maar nu ik grieperig ben, maak ik me toch wat zorgen, is het wijs om 'n toxoplasmose testje te laten doen?
hoi Nouk, maak je geen zorgen. Een toxoplasmose test is echt niet nodig. In de tuin spelen en een keer iets rood vlees zijn geen probleem. De besmettingskans is zo klein. Waarschijnlijk ben je gewoon even niet lekker en dat gaat vanzelf weer over. Geen zorgen dus. Mirjam