Hallo, Wij gaan van 3/8 tot 10/8 naar Frankrijk met mijn schoonzus en haar gezin. De data moesten dus in samenspraak en enkel deze week ging. Maar nu blijkt dat zowel 3/8 als 10/8 zwarte zaterdagen zijn . Het is de eerste dag dat we met de kindjes op reis gaan en de eerste keer dat mijn man en ik met de wagen op reis gaan. Ik zag er al een beetje tegenop maar nu ik dit weet van die zwarte zaterdagen al helemaal . Heeft er iemand ervaring hiermee? Goede tips? Heeeeelp me ! Alvast bedankt
Héél vroeg vertrekken! Als je kan desnoods om 4 à 5 uur 's ochtends. Zeker met de heenreis. Dan ben je voorbij de meeste zware punten voor het echte file is. En daarnaast een koelbox meenemen met voldoende drank in! Zelfs als het niet te warm is, komt die altijd van pas. Nog meer moest je toch in een file belanden. En uiteraard ook "bezigheid" (speelgoed, boekjes, desnoods zo'n mini-dvdspeler) voor de kinderen. En moest je kunnen: Vertrek en kom terug op zondag. Zondagen zijn over 't algemeen ietsje kalmer dan zaterdag.
Ik zou 's nachts gaan rijden. Dus rond bedtijd van de kinderen gaan rijden en id nacht zoveel mogelijk kilometers maken. In de ochtend kun je dan stoppen/ontbijten en dan ben je hopelijk de grootste drukte vooruit.
'S nachts of 's morgens vertrekken wordt op veel infosites afgeraden omdat je dan alsnog in de file komt aangezien veel mensen die tactiek ondertussen proberen. Later vertrekken kan niet want dan verliezen we een dag in ons huisje. Ik overweeg om van donderdag op vrijdag 's nachts te vertrekken en dan 1 nacht in een b&b te slapen ofzo. En dan ook eerst een extra nacht in de b&b om pas zondagnacht naar huis te vertrekken. Maar is dit overdreven? En is er nog iets vrij is de vraag natuurlijk.
Daar ging ik voor want je wilt echt NIET met 2 kinderen (alleen ook niet trouwens) op zwarte zaterdag in frankrijk rijden, niet alleen vanwege de files maar ook door het aantal dodelijke ongelukken die dagen op de weg. Als je het kunt vermijden dna te rijden vooral doen!!!!
Ligt ook wel een beetje aan waar je precies heen gaat IN Frankrijk. Zo is het westen rutiger dan het zuid-oosten (route de soleil).
Ik zou het zeker zo doen, dus donderdag al weg en zondag pas terug. Wij zijn 1x per ongeluk in een zwarte zaterdag beland (was midden in onze vakantie en we hadden niet eens door dat het zaterdag was, voordat we midden in een enorme vakantiefile stonden, haha) en het is echt geen pretje. Dus als je financieel de mogelijkheid hebt om heen en terug een dagje erbij te snoepen, bespaar je jezelf een hoop ellende.
België - Lyon ging vlot op een half uurtje aan de grens in Luxemberg na. Maar Lyon - Marseille was een ander paar mouwen. Pfoe want een ramp zeg. Nooit vertrek ik nog tijdens een zwart weekend. En voor de terug reis vertrekken we pas op maandag ipv zondag denk ik. Maar voor nu: genieten!
Iemand die toevallig weet of volgende weekend als "zwart" wordt gezien in Frankrijk voor héénreis? Ikzelf zou zeggen de terugweg wel, maar heen weet ik het niet zo. Wij kunnen door ons werk echt wel pas zaterdag vertrekken (we werken vrijdag beiden nog). En we hopen in 1 dag in de Provence te raken. Met terugkomen zouden we ook zaterdag vertrekken - vriend moet op maandag terug beginnen werken - maar dan hebben we meer iets "als we 't niet halen, nemen we onderweg wel een hotelletje". Maar ik zou echt niet graag nog een dag vakantie kwijt zijn (we hebben 8 dagen vakantie, waarvan zeker 2 dat we aan 't rijden zijn). Plan is uiteraard van vroeg te vertrekken. En wij zijn wel Belgjes, dus dat scheelt ook al wat kilometers.
Het gaat vooral om Frankrijk zelf. Fransen hebben meestal per 1 aug vakantie...dus trekken ook veel Fransen nog een weekend later erop uit!
4 uur sóchtends is veel te laat, echt al om 12 uur snachts ofzo gaan rijden! Zeker de heenreis of vrijdagavond al!
Wij werken vrijdag beiden tot 4 uur, zijn thuis tegen half 6, daarna de wagen inpakken en klaar maken, wat eten, ... En ik heb geen rijbewijs (ik kan dus het stuur niet overnemen). Ik ga vriend dus echt niet zonder slapen 1000 km de baan opjagen, nadat ie ook al een dag gewerkt heeft. Dat veroorzaakt net ongevallen! Wij vertrekken hier dus gewoon zaterdagochtend rond 5 à 6 uur, nadat we dus wel geslapen hebben. Geraken we er echt niet op 1 dag, dan stoppen we wel onderweg (formule 1-hotels genoeg). Paar liter koud water en een frigobox gaat overigens ook mee.
Ja dat wist ik niet he Afgelopen zaterdag + zondag 47 km file dus succes. Anders gewoon wachten tot zondag?