wij zijn eind juni ook met arkefly weggeweest. Wij mogen 30 kilo per persoon/koffer hebben! Misschien omdat wij premium comfortclass reisden, dat weet ik niet zeker. Wij hebben wel gewoon koffer voor zoon meegenomen. (maar goed wij gingen dan ook met zn 7enen op vakantie, dus anderen liepen vaak met 2 koffers terwijl ik zoon en buggy dan had. (Alhoewel mijn zoontje graag ook zelf met zn koffer wilde rijden zoals hij dat noemde) zou gewoon arke even bellen hoe of wat
Dit dus Het klopt inderdaad dat het bij veel maatschappijen verschilt. Maar..er is een verschil tussen hoeveel je mee mag nemen per persoon en hoeveel mee mag in één koffer. Hoeveel er in één koffer mag, is voor de Arbowet gezien max 32kg, het is anders te zwaar om te tillen. Dat heeft niets te maken met overbagage en de rest bijbetalen. Bijbetalen kan dan ook gewoon niet, want het is te zwaar. Al mag je 40 kg mee voor je ticket, dan zul je nog niet meer dan 32kg in één koffer mogen. En zul je 2 koffers mee moeten nemen. De andere voorbeelden uit verschillende reacties, waaruit blijkt dat je bij de één 23 kilo mee mag, de ander 20 etc. heeft gewoon te maken met het aantal kilo's per persoon. Als je dan besluit meer mee te nemen, moet je idd bij betalen. Dan nog mag het totaal in één koffer niet boven de 32kg komen ivm arbowet. Wat Amerikaanse maatschappijen betreft, zoals Delta. Die werken met het zogenaamde 'Piece-concept', en niet direct met kilo's. Daar mag je dan 2x 23 kilo meenemen, totaal 46kg. Maar dan mag één koffer inderdaad niet zwaarder zijn dan die 23kg. Ook al zit er in die ander maar 10 bijvoorbeeld. Dit heeft dan weer niets te maken met de Arbowet. Maar met voorwaarden van het piece-concept. (waar ik het eerst over had, dat er bij de Amerikaanse maatschappijen, mensen zijn die dus wel 40kg in een koffer hadden, die hadden dan weer een afwijkend ticket en is zeker niet gebruikelijk. Het gaat tegen de arbowet in, en waarom is me eerlijk gezegd ook een raadsel, heb het zelf nooit nagevraagd) Nou..hij is leuk hé? heel verhaal, voor je eigen geruststelling zou ik zeker bellen. Ik ben er zeker van dat het bij Arke mag, hoe jij het uitlegt. Ik heb zelf een lange tijd voor een afhandelingsmaatschappij gewerkt, voor onder andere Arke, Turkish Airlines en Amerikaanse maatschappijen, dus alle regeltjes zitten nog m'n hoofd gedreund Wellicht snap je nu een beetje waarom je zulke uiteenlopende antwoorden krijgt.
T ransavia heeft het ons als volgt uitgelegd waarom je niet 2 x 30 kilo mee mag nemen per gezin/groep van 3 personen en waarom dat 3 x 20 moet zijn. Iedere koffer krijgt zijn eigen label en nummer, die is persoongebonden. Stel er gebeurt iets met 1 van de gezins-/groepsleden waardoor deze niet gaat, een andere overstap neemt of wat dan ook, wordt die koffer eruit gehaald. Die gaat dan met een andere vlucht mee. Daar moet die weer 20 kilo wegen zoals geboekt, ivm het gewicht en de brandstof van het vliegtuig. Als die 2 andere gezins-/groepsleden verder reizen hebben ze dan dus met zijn 2-en 60 kilo bij zich, dat hebben ze niet geboekt.
Dit zou geen probleem moeten zijn, het is alleen wat onhandig soms. Twee jaar geleden mocht ik niet tillen en zijn we op vakantie geweest met het vliegtuig, met 3 koffers, een buggy, handbagage, een peuter van 2,5 en een baby van 11 maanden die nog niet kon lopen. Je moet alleen wat meer geduld hebben en meer tijd voor alles nemen. Heb je trouwens al gebeld wat het beleid is met de koffers? Volgens mij mag je nl niet 30kg per koffer meenemen omdat je geboekt (& betaald) hebt voor 20 kg. Dat je dan een koffer minder meeneemt, staat er los van.
Volgens mij heeft Charmed72 hierin gelijk. Je kan proberen of je de boeking van de koffers om kan zetten. Of overwegen voor de overbagage te betalen, maar dat is een vervelende kostenpost die je er vaak niet bij wilt hebben.
Debbie: ik zou echt gaan voor 2 koffers van 20 (of eventueel meer) kilo. Gewoon harde koffers met wieltjes. Dan kan je man die koffers rollen. Jij duwt zoon in de buggy en jullie doen allebei een rugzak op en een extra tas voor zoon sla je om (als het veel is) of je zet de tas van je zoon op zijn schoot. Je kan de buggy meenemen tot aan de gate. Luiers en aanmaaklimonade (gaat dat goed met de druk??) zou ik echt niet meenemen als dat een hele tas in beslag neemt.
Misschien overbodig gezien alle reacties maar wij vliegen volgende week ook met ArkeFly naar Turkije en hier heb ik van een medewerkster van ArkeFly te horen gekregen dat je zelf mag kiezen of je 3x 20 kg doet of 2x 30kg Wij reizen met z'n 4en, onze peuter mag dus ook 20kg mee nemen. Aangezien dat een gesleep wordt met 3 koffers en een buggy, kiezen wij ook voor 2x 30 kg.